بخش اول/ نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع پرس:

نقش «نیروهای مسلح» در تامین امنیت کشور/ اشرافی‌گری مسوولان آفت نظام است

حجت‌الاسلام موسوی لارگانی با اشاره به ناامنی در برخی کشورهای منطقه، گفت: هیچ‌گونه خطری از طرف بیگانگان متوجه کشور نمی‌شود و در امنیت کامل به سر می‌بریم؛ ما این امنیت را مدیون تلاش‌ها و مجاهدت‌های بی‌وقفه و شبانه‌روزی نیروهای مسلح هستیم.
کد خبر: ۳۱۳۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۰ - 14October 2018

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم شهرستان فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، با تاکید بر حفظ و ارزش‌های دوران دفاع مقدس و سفارش به ترویج دستاوردهای آن دوران به نسل کنونی و نسل‌های بعدی، اظهار داشت: بعد از ظهور انقلاب اسلامی، کشورهایی که به خوبی دریافته بودند استقلال و موفقیت ایران در تمام عرصه‌ها با پیروزی انقلاب محقق می‌شود، کوشیدند تا با تحریک صدام جنگی نابرابر را بر ما تحمیل کنند؛‌ جنگی که یک طرف میدان ایران و در طرف دیگر آن رژیم بعثی و بلوک شرق و غرب بود.

وی گفت: آمریکایی‌ها با مجهز کردن ارتش بعث عراق به انواع سلاح‌های پیشرفته، هدفی جز فروپاشی انقلاب نوپای ایران اسلامی را دنبال نمی‌کردند. در دوران جنگ تحمیلی یکی از انتظارات مهم و به حقِ مردم از رزمندگان این بود که جواب تمام دشمنی‌های رژیم بعث عراق را بدهند؛ چراکه خانواده‌ها شاهد به شهادت رسیدن فرزندانشان بودند؛ لذا یکی از شعارهای مردم در زمان جنگ و در هنگام موشک باران ارتش بعث عراق، «موشک، جای موشک» بود، اما ما در آن دوران هیچ سلاح پیشرفته‌ای نداشتیم.

توان دفاعی کشورمان بی‌نظیر است

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: امروز به پاس مجاهدت‌های نیروهای مسلح ما به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها دست پیدا کردیم که همین امر باعث شده تا دشمنانمان، همان‌هایی که در دوران هشت سال جنگی تحمیلی برای نابودی نظام و انقلاب اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کردند، امروز در تحقق اهدافشان که همان تضعیف قدرت و نابودی ایران است، ناکام بمانند. در شرایطی که امروز برخی از کشورهای منطقه همچون عراق،‌ سوریه، یمن که مورد تهاجم جریان تکفیری و مورد ظلم نظام سلطه قرار گرفته‌اند و از نعمت امنیت که در حقیقت از بزرگترین نعمات است، بی‌نصیب هستند؛ ما در داخل کشورمان هیچ‌گونه خطری از طرف بیگانگان را احساس نمی‌کنیم و این امر با تلاش‌ها و مجاهدت‌های بی‌وقفه نیروهای مسلح میسر شده است.

موسوی بیان داشت: اما برخی مسوولان نسبت به ایثارگری و جهادگری‌ها این قشر از جامعه کم‌لطفی می‌کنند؛ در حالی‌که نیروهای مسلح حق حیات بر گردن مردم و سایر مسوولان دارند؛ لذا کم‌ترین کاری که می‌بایستی مجلس شورای اسلامی انجام دهد، این است که به بودجه دفاعی نیروهای مسلح توجه ویژه‌ای داشته باشد. در صورتی‌که یکی از تاکیدات امام راحل در خصوص نقش قابل توجه سپاه پاسداران در خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان داخلی و خارجی این بود که فرمودند «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود.» با تمام این اوصاف عده‌ای از مسوولان بر این عقیده هستند که پرداخت حقوق و مزایای 2 ارتش بار مالی دارد؛ لذا آنها به این نکته که اگر نیروهای مسلح حضور نداشتند، سرانجام کشورمان مشخص نبود، فکر نکردند. مجلس باید با دید وسیع‌تری به این موضوع نگاه کند. باید بودجه تحقیقاتی، پژوهشی و بودجه‌ای در خصوص اختراع در اختیار نیروهای مسلح  قرار دهد. با توجه به اینکه بررسی بودجه در کمیسیون‌های برنامه و بودجه و تلفیق بررسی می‌شود، اما کمیسیون اقتصادی به زعم خود در تلاش است تا اگر مصوبه‌ای به بهبود وضعیت نیروهای مسلح لازم و ضروری بود، در به تصویب رساندن آن بکوشد.

وی گفت: دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار، شهامت و شهادت نقطه اشتراک مسوولان با هر دیدگاه و جناح‌های مختلف است؛ لذا اگر لایحه‌ای از طرف دولت در خصوص افزایش بودجه برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس به مجلس ارائه شود، بدون‌شک اکثریت نمایندگان موافقت خواهند کرد. گرچه برخی مسوولان بر باور غلطی استوار هستند و می‌گویند که چه لزومی دارد که نیروهای ایرانی در عراق و سوریه با داعش نبرد کنند، اما باید توجه داشت که هدف اصلی حامیان تروریست، ایران و نفوذ به کشورمان بود. در حقیقت نبرد جانانه رزمندگان ایرانی با داعش در منطقه توانست دشمن را در خارج از مرز کشورمان زمین‌گیر کند،‌ کما اینکه حمایت از مظلومان یکی از مهم‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی ماست.

//

بیانات امام خامنه‌ای در خصوص کاهش مشکلات اقتصادی فصل‌الخطاب است

حجت‌الاسلام موسوی لارگانی تصریح کرد: یکی از عمده دلایلی که امروز اقتصاد ما را با بحران مواجه کرده است، علاوه بر اعمال تحریم‌های آمریکا، عدم توجه برخی مسوولان به فرمایشات رهبری در خصوص اقتصاد است؛ چراکه اگر مسوولان در دولت‌های مختلف فرمایشات و دغدغه‌های رهبری در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی را مورد توجه و در دستورکار خود قرار می‌دادند، امروز ما شاهد بروز چنین چالش‌های اقتصادی نبودیم. در حقیقت تاکیدات رهبری در خصوص اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به خاطر غفلت مسوولان در طول سال‌های گذشته در رسیدگی به اقتصاد کشور است. به عنوان مثال وقتی که مقام معظم رهبری بحث اصلاح الگوی مصرف را مطرح کردند، اگر همین نکته مهم مورد توجه قرار می‌گرفت امروز مجبور نبودیم که در خصوص مصرف برق به میزان 20 درصد صرفه‌جویی داشته باشیم تا به خاموشی نرسیم.

این نماینده مجلس گفت: یکی دیگر از تاکیدات مقام معظم رهبری «همت مضاعف و کار مضاعف» است، این در حالی است که طبق بررسی‌های انجام شده در کشور ما میزان کار مفید در ادارات یک ساعت است. البته به این معنا نیست که همه یکسان فعالیت می‌کنند؛ به طور مثال عده‌ای هم هستند که تمام توجه خودشان را به بهتر و درست انجام دادن وظایفشان معطوف کردند. مقام معظم رهبری با توجه به سن و سالشان روزانه حدود 16 ساعت فعالیت دارند که این فعالیت‌ها از طلوع آفتاب با مطالعات،‌ برگزاری کلاس‌های فقهی و سخنرانی‌ها و سایر امور دیگر آغاز می‌شود.

حجت‌الاسلام موسوی لارگانی تصریح کرد: اما متاسفانه برخی از مسوولان ما در اداره‌ها طوری که شایسته است، فعالیت نمی‌کنند. در حقیقت اگر هر کسی به زعم خود وظایفش را به بهترین نحو احسن انجام داده بود، وضعیت کنونی کشور بدون‌ِ شک در شرایط بهتری قرار داشت و می‌توانستیم به جایگاهی در حوزه اقتصادی برسیم که نه تهدید بر ما اثر داشته باشد و نه تحریم!

وی گفت: موضوع مدیریت جهادی که یکی دیگر از تاکیدات رهبری است، اگر در اولویت‌های مسوولان قرار بگیرد، قطعا راهگشا خواهد بود. ما اگر اوایل ظهور انقلاب را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‌شویم که «اقتصاد مقاومتی»، «همت و کار مضاعف» و «مدیریت جهادی» در آن دوران به خوبی اجرا می‌شد. بنده به یاد دارم کسانی که در نهادهای مختلف خدمت می‌کردند چنان به کار و تلاش مشغول بودند که گاهی این فعالیت‌ها مانع از حضور این عزیزان طی چند ماه در منزلشان می‌شد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در زمان اوایل انقلاب و حتی در دوران هشت سال جنگ تحمیلی تمام توجه مردم بهبود وضعیت کشور بود و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نداشتند و دوشادوش مسوولان برای آبادانی ایران بدون هیچ چشم‌داشتی جهاد می‌کردند. در دوران جنگ رزمندگان شش ماه یک بار به منزل خود سر می‌زدند و حتی حاضر نبودند از بیت‌المال کرایه رفت و آمد خود از منزل به جبهه را برداشت کنند.

وی گفت: اوایل انقلاب اگر در مجموعه‌ای حضور پیدا می‌کردیم، متوجه نمی‌شدیم که رئیس کیست، مسوول کیست، کارگر و آبدارچی کیست؛‌ چرا که همه ساده‌زیست بودند و هیچ کسی خود را بر دیگری ارجح نمی‌دید. چه اتفاقی افتاده که در جامعه کنونی ما، با توجه به اینکه سال‌های طولانی از زمان انقلاب نگذشته است، میان مسوولان و مردم شکاف عمیقی ایجاد شده؛ لذا یکی از دلایلی که باعث شده مردم از مسوولان فاصله بگیرند و به آنها بی‌اعتماد شوند این است که حرف و عمل برخی مسوولان کنونی با هم یکسان نیست. تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری برخی مسوولان امورز به آفت و تهدید خطرناک برای انقلاب و نظام تبدیل شده است. در زمان اوایل انقلاب دیدار مردم با مسوولان اعم از نمایندگان مجلس و وزرا، دشوار نبود؛ چراکه مسوولان خود را همتراز با مردم می‌دانستند و تمام توجه‌شان به تلاش برای رفع دغدغه‌های مردم معطوف بود. این در حالی است که امروز اگر بخواهیم مدیر یا مسوول رده‌پایین اداره‌ای را ملاقات کنیم باید روزها در صف باشیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مصداق مدیریت جهادی در مسوولان در دوره اوایل انقلاب مشهود بود؛ چراکه آنها با کمترین امکاناتی که در اختیار داشتند بالاترین کارایی را برای بهبود وضعیت کشور داشتند، این در حالی است که امروز برخی از مسوولان برای عطسه کردن نیز طلب حق پاداش دارند! علت اصلی اینکه ما نتوانسته‌ایم در حوزه اقتصاد کشور موفق باشیم حضور برخی مدیران و مسوولان ناکارآمد است که به چیزی جز منفعت‌طلبی فکر نمی‌کنند.

وی گفت: در دوران هشت سال جنگ تحمیلی دشمنان ما از هیچ تلاشی برای ضربه‌زدن به انقلاب و نظام ما دریغ نکردند، اما به واسطه وحدت، همت و غیرت مردم و مسوولان، آنها در تحقق تمام اهدافشان ناکام ماندند. به عقیده بنده آثار جنگ اقتصادی به مراتب خطرناک‌تر از پیامدهای جنگ فیزیکی است، به همین دلیل امروز آمریکایی‌ها می‌کوشند تا از دریچه‌های اقتصادی فشارهای زیادی را بر روی ملت و وضعیت معیشتی مردم وارد کنند؛ در این برهه از زمان لحظه‌ای غفلت مسوولان از توطئه‌های دشمنان باعث می‌شود که آنها به راحتی بتوانند به هرآنچه که می‌خواهند دست پیدا کنند. علاوه بر جنگ اقتصادی جنگ فرهنگی دشمنان نیز باید مورد توجه ما قرار گیرد، اما وحدت مسوولان در حوزه های فرهنگی بیش از حوزه اقتصادی است، به همین دلیل آمریکایی‌ها در تحمیل فرهنگ غربی خود به ملت ما ناتوان تر عمل کرده‌اند؛ اما عمده دلیلی که ما از ناحیه اقتصادی متحمل خسارات‌هایی شده ایم عدم وحدت و یکپارچگی مسوولان اقتصادی دولت است.

حجت‌الاسلام موسوی لارگانی بیان داشت: مقام معظم رهبری از حدود 20 سال قبل در مورد تهاجم فرهنگی دشمنان به مسوولان هشدار داده بودند، اینکه امروز ما مشاهده می‌کنیم که برخی از جوانان سبک و سیره غرب را در پیش گرفته‌اند به خاطر کوتاهی و ضعف در عملکرد مسوولان ومتولیان فرهنگی کشور است.

وی گفت: امروز هم اگر دیر بجنبیم در حوزه اقتصاد متحمل خساراتی خواهیم شد که جبران آن دشوار است؛‌ چراکه آمریکایی‌ها برای تخریب صنعت و اقتصاد ما اتاق فکر تشکیل داده‌اند و لحظه‌ای نیست که به چگونگی ضربه‌زدن به کشور ما فکر نکنند. اگر مسوولان همه با یکدیگر متحد شوند و فرمایشات مقام معظم رهبری به خصوص در مورد حوزه اقتصادی را سرلوحه کارهایشان قرار دهند ما می‌توانیم از این جنگ عظیمی که آمریکایی‌ها علیه ما راه انداخته‌اند، موفق و پیروز خارج شویم.

حجت‌الاسلام موسوی لارگانی بیان داشت: متاسفانه برخی مسوولان خود را وارث انقلاب می‌دانند؛ لذا یکی دیگر از عوامل مخرب اقتصاد ما ترویج اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی در میان برخی از مسوولان است. برخی از مسوولان که آقازاده‌ها از دامن همین افراد تربیت پیدا کردند و کاری جز چپاول ندارند، خود را تافته جدا بافته از دیگران می‌دانند و با رانت و فسادهای اقتصادی برای خود زندگی‌های شاهانه فراهم کردند. مثلا وقتی که مقام معظم رهبری اعلام کردند که ورود کالاهای خارجی که در داخل نیز تولید می‌شود، حرام شرعی است، برخی مسوولان توجهی نکردند و با استفاده از زدوبند دست به صادرات و واردات غیرقانونی زدند که از این راه هم سودهای کلانی به جیب زدند. مردم وقای این مسوولان را مشاهده و زندگی خود را با آنها قیاس می‌کنند، نسبت به اصل نظام و انقلاب بدبین می‌شوند؛ چراکه می‌دانند با حقوق و مزایای کارمندی کسی نمی‌تواند به چنین پول و امکانات تجملاتی دست پیدا کند.

برخی از مسوولان به قدری به دنبا کسب درآمد غیرحلال از راه‌های رانت، فسادهای اقتصادی و اختلاس هستند که دیگر صدای مردم بلند شده!!

//// کامل می‌شود//

ضعف روحیه انقلابی در مجلس دهم

وی گفت: بنده سه دوره خادم مردم در مجلس شورای اسلامی هستم و به صراحت می‌توان گفت که دوره دهم ضعیف‌ترین دوره‌های مجلس است؛‌ چراکه برخی از نمایندگان طبق لیست وارد مجلس شده و خود را نماینده دلسوز مردم نمی‌دانند و به جای اینکه دغدغه‌شان دغدغه‌های مردم باشد نگاه می‌کنند که فلان جناح چه می‌گوید تا همان را انجام دهد. به همین دلیل مرتفع شدن مشکلات جاری کشور و کاهش معضلات و نارضایتی‌ها مردم دشوار شده است. نماینده ای که در رفاه زندگی می‌کند، قطعا نمی‌تواند حال و روز مردمی که در وضعیت سخت و در تنگناهای معیشتی قرار دارند را درک کرده و برای کم شدن مشکلاتشان قدم بردارد.

یکی دیگر از دلایلی که مانع از رشد و رونق در صنعت و اقتصاد کشورمان شده است، عدم بهره‌مندی از تجربیات و تخصص‌ها جوانانی است که دارای فن و استعداد بالقوه‌ای هستند؛ چرا ما در زمان جنگ موفق عمل کردیم؟ چون که در زمان جنگ به جوانان میدان داده شد تا بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند. اول انقلاب به جوانان خیلی بیشتر بها داده می‌شد،‌ به عنوان مثال شهید تندگویان وزیر نفت، احمد توکلی وزیر کار و شهید دیالمه نماینده شجاع و دلیر مجلس شورای اسلامی، اینها نمونه از هزاران جوان با استعدادی بودند که در اوایل انقلاب برای رشد و توسعه کشورمان صادقانه تلاش می‌کردند، این در حالی است که «جوانگرایی» یکی از شعارهای دولت است که متاسفانه ما در عمل توجه چندانی به این موضوع نمی‌شود. برخی از مسوولان در یک زمان واحد مدیریت و مسوولیت چندین اداره را دارند که همین امر باعث شده تا طعم ریاست را بچشند و نتوانند از میز و صندلی‌های خود دل بکنند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار