نیویورک‌تایمز منتشر کرد؛

شکست ترامپ در ناآرام کردن ایران با تحریم‌ها

یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی با بیان اینکه راهبرد دولت آمریکا ناآرام کردن ایران از طریق تحریم‌هااست نوشته این کشور در هدفش موفق نخواهد شد.
کد خبر: ۳۱۳۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱ - 14October 2018

ترامپ در ناآرام کردن ایران با تحریم موفق نمی‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، یک تحلیلگر مسائل بین‌المللی هدف دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از احیای تحریم‌ها علیه ایران را راه‌اندازی شورش‌های خیابانی توصیف کرده است، اما با اشاره به دلایلی نوشته که او در این هدف موفق نخواهد شد.

«کارول گیاکومو»، از اعضای هیأت سردبیری روزنامه نیویورک‌تایمز در یادداشتی در بخش «دیدگاه» این روزنامه نوشته «ظاهراً برخی از مقام‌های آمریکایی امیدوارند احیای تحریم‌ها به راه‌اندازی یک قیام مردمی در ایران منجر شود. اما آیا واقعاً در این باره تأمل کرده‌اند؟»

تحلیلگر نیویورک‌تایمز، همچنین درباره قصد ترامپ از احیای تحریم‌ها نوشته است: «ظاهراً آقای ترامپ امیدوار است با از سرگیری تحریم‌ها می‌تواند ایران را به تسلیم در برابر مطالبات غیرواقع‌گرایانه آمریکا، از جمله توقف تمامی فعالیت‌های هسته‌ای و اتمام نقش نظامی‌اش در سوریه و یمن وادار کند.»

«گیاکامو» با طرح این پرسش که آیا دولت ترامپ درباره تبعات احتمالی اقداماتش تأمل کرده یا خیر تأکید کرده اقدامات ترامپ ممکن است با دامن زدن به تنش‌ها در منطقه و تقویت موضع مخالفان آمریکا (که وی با لفظ «تندروها» از آن‌ها یاد کرده) نتایج معکوس به بار بیاورند.

وی همچنین با اشاره به قصد کشور‌های اروپایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا با راه‌اندازی یک مکانیسم ویژه مالی درباره یکجانبه‌گرایی دولت ترامپ و کنار گذاشتن متحدان آمریکا در سیاست‌هایش در قبال ایران هشدار داده است.

تحلیلگر نیویورک‌تایمز نوشته است: «طرح اروپایی‌ها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا نشان‌دهنده عمق عصبانیت متحدان آمریکا از ترامپ است. اینکه آیا این طرح موفق می‌شود یا خیر، مسأله دیگری است.»

وی در ادامه درباره تلاش‌های اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا تأکید کرده است: «برخی از تحلیلگران می‌گویند این اقدامات ممکن است در نهایت به نفع رقبایی تمام شود که مشتاقند ارز دیگری را جایگزین دلار کنند و از این طریق، لطماتی بلندمدت برای ایالات متحده به همراه داشته باشند.»

«گیاکامو» خاطرنشان کرده ترامپ با مشکل دیگری هم مواجه است: «اینکه احیای تحریم‌ها تا چه اندازه گزنده هستند اهمیتی ندارد، اما تحریم‌ها به اندازه هنگامی که قدرت‌های اصلی متحد هستند اثرگذار نخواهند بود... همان‌طور که تاریخ نشان می‌دهد تحریم‌ها هنگامی از بیشترین اثرگذاری برخوردارند که با روالی منطقی و با حمایت‌های گسترده بین‌المللی اعمال شوند.»

ترامپ، ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌ها علیه ایران در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه اجرایی خواهند شد.

اولین دور این تحریم‌ها از مردادماه سال جاری اجرایی شده و دور بعدی تحریم‌ها از آبان‌ماه سال جاری اعمال خواهند شد. این تصمیم با مخالفت‌های جهانی رو به رو شده است.

دولت آمریکا بعد از خروج از برجام کارزاری همه‌جانبه برای اعمال فشار علیه ایران به راه انداخته و در تلاش است کشور‌های دیگر را به حمایت از تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران فرا بخواند.

دولت ترامپ به عنوان بخشی از این کارزار، کارگروهی مشترک همراه با رژیم صهیونیستی تشکیل داده که هدف آن تحریک به اغتشاش و ناآرام کردن ایران است. شواهد متعدد همچنین حاکی است حمایت از تجزیه‌طلبی و ناآرام کردن مرز‌های ایران در رأس برنامه‌های ضدایرانی کاخ سفید قرار دارد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها