رژیم صهیونیستی مدعی شد؛

تعداد آوارگان فلسطینی تنها چند هزار نفر است نه چند میلیون

یک مسؤول رژیم صهیونیستی مدعی شد: طبق بررسی تل‌آویو تعداد آوارگان فلسطینی در حدود چند هزار نفر است و نه چند میلیون نفری که آژانس آنروا می‌گوید.
کد خبر: ۳۱۳۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲ - 13October 2018

تعداد آوارگان فلسطینی تنها چند هزار نفر است نه چند میلیونبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، سرنوشت فلسطینی‌هایی که در اثر جنگ سال ۱۹۴۸ آواره شدند، بر تلاش‌ها برای برقراری صلح در فلسطین سایه انداخته است. ناکامی در یافتن راهی برای این مشکل یکی از عوامل اعتراضات هفتگی فلسطینی‌ها در مرز‌های نوار غزه است. در این اعتراضات که طی چند ماه گذشته ادامه داشته ۲۰۰ فلسطینی توسط سربازان رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

فلسطینی‌ها خواستار بازگشت آوارگان به اراضی‌شان هستند که در حال حاضر تحت اشغال اسرائیل بوده و اجازه نمی‌دهد که آن‌ها در آنجا مستقر شوند و یا کشور فلسطین تشکیل شود.

مذاکرات درباره تشکیل این کشور در کرانه باختری اشغالی و نوار غزه نیز در سال ۲۰۱۴ متوقف شد.

مساله ترکیب ساختاری ساکنان این اراضی نیز مورد اختلاف ۲ طرف فلسطینی و اسرائیلی است.

آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) تعداد آوارگان را حدود پنج میلیون تن از جمله 700 هزار فلسطینی از فرزندان و نوادگان آن‌ها اعلام کرده که در سال 1948 از مناطق مسکونی خود فرار کرده و یا رانده شده‌اند.

آمریکا بر این باور است که معیار آنروا برای تعیین آوارگان فلسطینی نامناسب است. رژیم صهیونیستی نیز مدعی است که تنها باید آوارگان فلسطینی سال 48 که در حال حاضر زنده هستند، امروز آواره محسوب شوند و این با نظر رهبران فلسطینی به شدت مخالف است و آن‌ها آمار آنروا را معیار قرار می‌دهند.

تسیبی هوتوفلی، معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با رادیو تل‌آویو، مدعی شد: طبق بررسی تل‌آویو تعداد آوارگان فلسطینی در حدود چند هزار نفر است و نه چند میلیون نفر آن‌گونه که آژانس آنروا می‌گوید.

این پژوهش دولت تل‌آویو هنوز منتشر نشده و مسؤولان فلسطینی و یا مسؤولان آنروا واکنشی نسبت به تعداد اعلام شده در این تحقیق نداشته‌اند.

این مسؤول اسرائیلی در ادامه مدعی شد پژوهشگران این وزارتخانه و شورای امنیت داخلی اسرائیل گزارشی را تدوین کرده‌اند که حاکی از وجود تعداد محدودی آواره فلسطینی در سراسر جهان در حدود چند هزار تن است.

وی بدون اشاره به جزئیات چگونگی رسیدن پژوهشگران اسرائیلی به این آمار اندک تنها گفت‌: این آمار به چند میلیون نمی‌رسد.

یک مسؤول آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، در واکنش به اظهارات هوتوفلی، گفت‌: آمریکا بر این باور است که معیار آنروا نادرست است.

نیکی هیلی، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در ماه اوت اظهار کرد: آنروا باید در ازای حمایت مالی دوباره آمریکا از این آژانس تعداد دقیق آوارگان را اعلام کند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا با انتقاد از برنامه‌های حمایتی آنروا، گفت‌: این آژانس تنها نهادی در تاریخ است که بر این باور است که وضعیت آوارگی به ارث می‌رسد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار