رئیس مرکز معماری حوزه هنری:

موکب‌ها نباید محلی برای خودنمایی معماری باشند

رئیس مرکز معماری حوزه هنری گفت: چاپ طرح‌های برتر در نشریات تخصصی معماری، ارائه پایان نامه‌هایی با موضوع مشابه و جا افتادن این مفهوم که موکب‌ها نباید محلی برای خودنمایی معماری باشند، دستاورد‌های اولین مسابقه طراحی معماری موکب بود که شاید با برگزاری چند نمایشگاه نیز به دست نمی‌آمد.
کد خبر: ۳۱۳۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴ - 13October 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «علی فروزانفر» رئیس مرکز معماری حوزه هنری به بهانه برگزاری دومین مسابقه طراحی معماری موکب با اشاره به نتایج دوره گذشته این رقابت اظهار داشت: سال گذشته این مسابقه برای اولین بار در حوزه هنری طراحی و اجرا می‌شد و آزمون و خطای خوبی صورت گرفت. با توجه به این که طرح‌های برتر در نشریات تخصصی معماری چاپ شد، جامعه معماری و معماران جوان با طراحی در زمینه موکب‌ها آشنا شدند. ضمن این که حداقل 10 پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد، موضوع کار خود را از این حوزه انتخاب کردند و به نظرم این نتایج را می‌توان مهم‌ترین خروجی اولین مسابقه طراحی معماری موکب دانست.

وی ادامه داد: این نتایج را شاید با برگزاری چند نمایشگاه نیز نمی‌توانستیم به دست آوریم. موکب‌ها نباید محلی برای خودنمایی معماری باشند. اما جا افتادن همین مفهوم در عمل و در جریان اجرای این مسابقه، باعث می‌شود تا معماران جوان رویکرد مسابقه را بیشتر و بهتر درک کنند.

رئیس مرکز معماری حوزه هنری با اشاره به تفاوت‌های دومین دوره مسابقه طراحی معماری موکب نسبت به دوره نخست عنوان کرد: امسال نیز در تعریف مسابقه، موضوع را متفاوت، سازه را سبک‌تر و موقتی کردیم. همچنین بر خط آسمان تمرکز صورت گرفته است. داوران نیز متناسب با خود موضوع شده‌اند و به طور کلی موضوعات و مقررات پخته‌تر و جامع‌تر هستند.

وی افزود: امسال محدودیت طبقات را در نظر گرفته و نهایتا یک طبقه برای نقشه‌های موکب باید در مسابقه طراحی شود. سازه دائم نیز به سازه موقت تبدیل شده است. همچنین این تاکید وجود دارد که ساختمان حالت کرنش داشته و خودنمایی نکند.

فروزان فر در پاسخ به این که قید شرکت عموم در فراخوان این مسابقه به چه معناست، توضیح داد: منظور از امکان شرکت عموم، این است که الزام مدرک تحصیلی تخصصی برداشته شده است. اما مسابقه همچنان تخصصی است و از رشته‌های عمران، معماری، شهرسازی و... می‌توانند در موکب شرکت کنند.

وی با اشاره به ترکیب هیات داوران این رقابت حوزه معماری خاطر نشان کرد: داوران دومین مسابقه طراحی معماری موکب کسانی هستند که به طور تخصصی به این حوزه ارتباط دارند. دکتر ادیب زاده از اساتید دانشگاه شهید بهشتی در مقطع ارشد و دکترا هستند. دکتر وفامهر از اساتید به نام حوزه معماری و حوزه سازه در ساختمان هستند و در دانشگاه علم و صنعت تدریس می‌کنند. حضور ایشان از این جهت اهمیت دارد که بر سازه‌های موقت در مسابقه تاکید داریم. همچنین مهندس یحیی نوریان از معماران حوزه اسلامی که قبل از برگزاری مسابقه طراحی معماری موکب در حوزه هنری، مسابقه مشابهی را برگزار و در مسیر نجف به کربلا موکبی را طراحی کرده بودند.

دومین مسابقه طراحی معماری موکب توسط موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر و با همکاری مرکز معماری اسلامی حوزه هنری برگزار می‌شود.

آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این رویداد 23 مهر ماه است. همچنین آیین اختتامیه و نمایشگاهی از آثار برگزیده نیز 28 مهرماه برگزار می‌شود. فراخوان، مقررات و جزئیات شرکت در این مسابقه در سایت artfest.ir قرار داده شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها