بخش اول/ گفت‌وگوی تفصیلی دفاع پرس با امیر سیاری؛

موفقیت‌های ارتش در سال اول جنگ/ مدیریت جهادی را در نیروی دریایی پیاده کردیم/ با کمبودها ساختیم و از مسئولیت فرار نکردیم

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان اینکه بدنه انقلابی ارتش همواره گوش به فرمان امام خمینی (ره) بود، گفت: ارتش از بنی‌صدر تبعیت نمی‌کرد و کسب موفقیت‌های ارتش در سال نخست جنگ به خاطر عمل به فرامین امام راحل بود.
کد خبر: ۳۱۳۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۰ - 14October 2018

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس- مقداد کامکار؛ مدیریت جهادی در ارتش جمهوری اسلامی ایران با تمام شاخص‌ها و مولفه هایش با نام فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» عجین شده است، فرمانده‌ای که در حوزه برنامه‌ریزی، سازماندهی و بسیج منابع و امکانات بر اساس الگوی مدیریت جهادی عمل کرده و هدایت و کنترل نیروها را برای دستیابی به اهداف سازمانی و فراسازمانی به نحو احسن عهده دار شده است.

دریادار سیاری همواره مطابق با نظام ارزشی جمهوری اسلامی عمل کرده و به نوعی جزو کم‌نظیرترین فرماندهان جهادی نیروهای مسلح است که در طول 11 سال فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی توانست این نیرو را از یک نیروی ساحلی به یک نیروی راهبردی موثر و کارآمد تغییر دهد و حوزه ماموریت آن را تا خلیج عدن، شمال اقیانوس هند، اقیانوس آرام، آفریقا و اقیانوس اطلس بگستراند.

وی در طول این 11 سال توانست با به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی، اعزام بیش از 55 ناوگروه به آب‌های آزاد جهان، توسعه دیپلماسی دفاعی، توسعه و آبادانی سواحل مکران، ساخت ناوشکن‌های جماران و دماوند و عمردهی انقلابی به تجهیزات نیروی دریایی، این نیرو را به یک نیروی عملیاتی در حوزه برقراری امنیت خطوط مواصلاتی مرتبط با منافع اقتصادی کشور در ورای مرزهای آبی داخلی تبدیل کند.

فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش در تاریخ چهاردهم آبان‌ماه سال گذشته با صدور حکمی از سوی فرمانده معظم کل قوا به سمت «معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران» منصوب شد. وی حدود یک سال بعد در تاریخ هجدهم شهریور سال 97 در مراسم تحلیف دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش در دانشگاه امام خمینی (ره) نداجا به پاس 11 سال خدمت موثر در نیروی دریایی ارتش از دستان فرماندهی معظم کل قوا مفتخر به دریافت نشان «فتح یک» شد.

صیانت از مرزهای آبی کشور، حفظ منافع ملی و اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد و اهتمام به نوسازی تجهیزات و آبادانی سواحل مکران در مدت تصدی فرماندهی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله دلایل اعطای نشان فتح به امیر دریادار سیاری عنوان شد.

خبرنگار دفاع پرس در همین رابطه به سراغ این فرمانده جهادی و مدیر نظامی فرهیخته رفت و گفت‌وگویی را با وی انجام داد که شرح آن در ذیل می‌آید:

برآوردهای حساب شده صدامیان برای ورود به جنگ با ایران

دفاع پرس: با توجه به اینکه به تازگی هفته دفاع مقدس را گذرانده‌ایم، لطفا بفرمایید پیروزی های به دست آمده در دوران دفاع مقدس از چه عاملی نشأت می‌گرفت؟

پیش از هر چیزی باید گفت که تجلی و تبلور یک فرهنگ ارزشمند در دوران دفاع مقدس سبب به دست آمدن پیروزی‌های بزرگ در آن دوران شده است. وقتی که دشمن برآورد کرده که اگر به ما حمله کند از جمیع ابعاد نسبت به ما برتری دارد و البته این حس برتری حوزه های مختلف تجهیزاتی، نیروی انسانی و امکان اقتصادی، را نیز در بر می‌گرفت. همچنین دشمن برای تجاوز به ما بر روی کمک تسلیحاتی بلوک‌های شرق و غرب و حمایت‌های مالی برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم حساب کرده بود؛ لذا تقریبا حساب شده و بر اساس تحلیل جلو آمده بود.

شرایط نامناسب ارتش بعد از انقلاب

از طرفی هم فقط 2 سال از انقلاب گذشته بود و ارتش ما به واسطه تحولات ناشی از انقلاب شرایط خوبی نداشت و با نقل و انتقالات کارکنان، کاهش مدت سربازی و پاکسازی فرماندهان مواجه بود. همچنین اینکه حداقل چهار سال از برگزاری رزمایش دور مانده بود و در حوزه تجهیزاتی نیز با خروج مستشاران خارجی مواجه شده بود که صدامیان تجاوز خود را به میهن اسلامی آغاز کردند.

در چنین شرایطی ارتش جمهوری اسلامی و نیرو‌های مسلح با حداقل امکانات پای کار می‌آیند و با فرماندهی امام راحل و هدایت‌های ایشان وارد عرصه نبرد می شوند و یک دفاع جانانه را در همان سال نخست جنگ برابر دشمن انجام می دهند.

فرهنگ دفاع مقدس یا اتحاد انقلابی منحصربه‌فرد

دفاع پرس: نسبت فرهنگ دفاع مقدس با پیشرفت‌های دفاعی امروز کشورمان را تبیین کنید؟

اگر کشور ما توانست بعد از هشت سال جنگ نابرابر پیروز میدان نبرد باشد و با دشمن قدرتمند آن دوران (رژیم بعثی) فاصله‌ای شگرف بگیرد و امروز از جایگاه و اعتبار منطقه‌ای و منزلت جهانی برخوردار باشد، بی تردید به واسطه فرهنگ حاکم بر دفاع مقدس بوده که با تلاش ایمان و تعهد به دست آمده و باعث شده که با تمام کمبود‌ها و نواقص، این پیروزی‌های بزرگ توسط رزمندگان اسلام رقم بخورد.

این فرهنگ سبب شد تا ملت، جوانان و نیرو‌های مسلح دست به کار شوند و امکانات را پای کار آورند و با عشق و علاقه و دلسوزی نسبت به انقلاب، اسلام، کشور، آب و خاک، شرف و ناموس، یک اتحاد انقلابی منحصربفردی را به وجود بیاورند و بدین واسطه دشمن تا بن دندان مسلح را از بین ببرند.

کسی به فکر پست و مقام نبود/ برای کار و شهادت از هم سبقت می‌گرفتند

شاخص‌ها و مولفه‌های این فرهنگ و راهکار انتقال آن را به نسل جوان بفرمایید؟

مقام معظم رهبری یک‌بار فرمودند: «مدیریت حاکم بر دهه 60 همان مدیریت جهادی است» مدیریت جهادی در آن دوران متاثر از همان فرهنگ دفاع مقدس و ارزش‌های حاکم بر آن دوران بود که موجب می‌شد افراد برای انجام کار و برای شهادت از هم سبقت بگیرند و به فکر پست و مقام و جایگاه نباشند؛ لذا این فرهنگ ارزشمند است و باید از آن بهره برداری کرد همان‌گونه که مقام معظم رهبری می‌فرمایند «دفاع مقدس یک گنج است» امروز باید برآورد کرد که چگونه می‌شود این گنج عظیم را استخراج و به نسلی که امروز مسئول برقراری امنیت در کشور است، منتقل کرد.

پیشکسوتان یکی از ارکان مهم فرهنگ دفاع مقدس هستند

یکی از راه‌های استخراج این گنج عظیم توجه به پیشکسوتان دفاع مقدس است؛ چون این افراد آن مقطع زمانی را به خوبی درک کرده‌اند، در بطن کار بوده‌اند و با کار و تلاش موفقیت کسب کرده‌اند؛ لذا امروز می‌شود از وجود آن‌ها در جهت انتقال این فرهنگ و  ارزش‌ها استفاده کرد؛ چراکه یک رکن مهم این فرهنگ، همین عزیزان ایثارگر و زحمتکشان دوران دفاع مقدس هستند که امروز پیشکسوت هستند.

موفقیت‌های ارتش در سال اول جنگ/ مدیریت جهادی را در نیروی دریایی پیاده کردیم/ با کمبودها ساختیم و از مسئولیت فرار نکردیم

پیوند فرهنگ دفاع مقدس با دانش نظامی بسترساز پیروزی‌های بزرگ میدانی

دفاع پرس: نسبت میان تعهد و تخصص در فرهنگ دفاع مقدس را تبیین کنید؟

فرهنگ حاکم بر آن دوران یک فرهنگ انقلابی با محوریت مدیریت جهادی بود و این فرهنگ که یک طرف قضیه بود در سراسر دوران دفاع مقدس و نیروهای مسلح جاری و ساری بود و طرف دیگر آن نیز دانش، علم، مهارت و کارآمدی نیرو‌ها بود که با پیوند این دو مهم پیروزی های دفاع مقدس به ثمر نشست.

مسلما اگر تمامی شاخص‌های فرهنگ ارزشمند جهادی را هم داشته باشیم، اما در مقابل از علم بکارگیری سلاح بی اطلاع باشیم، نمی توانیم کاری از پیش ببریم؛ چراکه به پرواز درآوردن هواپیما، اجرای آتش توپخانه، استفاده از تانک در رزم زمینی و بهره گیری از سامانه های پدافندی و جنگال نیازمند داشتن مهارت و تخصص است.

اگر تعهد یک نیرو صد در صد باشد، اما تخصص بکارگیری تجهیزات را نداشته باشد، چگونه می‌تواند یک ناوشکن را بدون تخصص به دریا ببرد؟!

ارتش در سال نخست جنگ راهبرد دشمن را با شکست مواجه کرد

 دفاع پرس: لطفا اقدامات ارتش در سال نخست جنگ  را تبیین کنید؟

در روزهای آغازین نظام جمهوری اسلامی ایران سران ارتش پاکسازی شدند و رفتند، اما رده میانی که بالا آمد، بلافاصله با همان تعهد، دانش و مدیریت جهادی که گفته شد به کار مسلط شدند و استراتژی دشمن را با شکست مواجه کردند؛ بی تردید همین رویکرد سبب شد تا استراتژی صدام که می‌خواست ظرف یک هفته جشن پیروزی را در میدان آزادی بگیرد با شکست مواجه شود و فقط  34 روز در خرمشهر با مقاومت جانانه مواجه شود.

عملیات کمان 99 نمونه عینی پیوند فرهنگ دفاع مقدس با دانش، تخصص و طرح‌ریزی عملیاتی است

این مدیریت و روحیه جهادی در تمامی بدنه انقلابی نیروهای ارتش وجود داشت، مثلا نیروی هوایی تنها بعد از چند ساعت از تجاوز رژیم بعثی با چند فروند جنگنده بامبر بر روی خاک عراق حاضر می‌شود و مواضع بعثی‌ها را بمباران می کند و 24 ساعت بعد همین نیرو با 140 فروند جنگنده عملیات کمان 99 را با موفقیت به اجرا درمی‌آورد که باید گفت در این عملیات هوایی کم‌نظیر مدیریت جهادی، فرهنگ ارزشی، انقلابی گری، عشق، دانش، تعهد، تخصص، طرح ریزی عملیاتی و... نهفته است که در کنار هم قرار گرفتند و یک چنین عملیاتی را به وجود آوردند.

دشمن فکر نمی‌کرد بعد از خروج مستشاران، ما بتوانیم از شناورهای جنگی خود استفاده کنیم

همچنین وقتی فقط 67 روز از اول جنگ گذشته است، اتفاقی می‌افتد که در آن نیروی دریایی جمهوری اسلامی در هفتم آذرماه سال 59 طی عملیات مروارید به طور کلی نیروی دریایی عراق را منهدم می‌کند در حالی که دشمن فکر نمی کرد که ایرانی ها بعد از خروج مستشاران بتوانند شناورها و ناوهای جنگی خود را تعمیر و مورد استفاده قرار دهند و در جنگ از تجهیزات دریایی خود بهره بگیرند. اما همان عشق و علاقه به دین، امام (ره) و کشور باعث شد تا با بهره گیری از علم و دانش و تخصص و تجهیزات، نیروی دریایی عراق را به طور کلی شکست دهیم و خطوط مواصلاتی‌اش را قطع و سکو‌های البکر و الامیه را منهدم کنیم.

ارتش انقلابی در سال نخست جنگ از بنی‌صدر تبعیت نمی‌کرد

حتی نیروی زمینی ارتش که بر اثر تغییرات صورت گرفته با آسیب کلی مواجه شده بود در سال نخست جنگ توانست نیروهای باقی‌مانده‌اش را در رده‌های میانی پای کار بیاورد و در اولین گام از پیشروی دشمن در جنوب و غرب کشور جلوگیری کند. نیروی زمینی علی‌رغم تمام مشکلات با استقرار در جای جای مرزهای وسیع غرب و جنوب غرب تلاش کرد تا از پیشروی دشمن و عناصر ضد انقلاب در این محورها جلوگیری کند. نیروی زمینی اجازه نداد تا دشمن به اهواز، شوش و دزفول دست پیدا کند و حتی با اجرای عملیات آفندی، شهر‌هایی مثل سوسنگرد و بستان را از اشغال دشمن بیرون آورد.

نیروی زمینی بعد از اینکه دشمن تثبیت می‌شود در پی اجرای فرمان امام مبنی بر شکسته شدن حصر آبادان در 5 مهر سال 60 عملیات ثامن الائمه را به طور مشترک برگزار می کند و حصر آبادان را می شکند.

پس در همان سال نخست جنگ اقدامات موثری انجام شد که متاسفانه در بسیاری از اوقات به آن توجه نمی‌شود. متاسفانه برخی فکر می‌کنند که چون آن زمان بنی صدر به عنوان فرمانده کل قوا نیز بود، ارتش انقلابی از او تبعیت می‌کرد، در صورتی که ارتش انقلابی اصلا این فرد را نمی‌پذیرفت و نیروهای انقلابی ارتش همگی گوش به فرمان امام (ره) بودند.

مدیریت جهادی را در سواحل مکران پیاده کردیم/ بهانه برای فرار از مسئولیت زیاد است

دفاع پرس: در خصوص پارامترهای مدیریت جهادی و بهره گیری این شاخصه ها در شرایط فعلی برای برون رفت از مشکلات بفرمایید.

بنده سال گذشته در دانشگاه عالی دفاع ملی مقاله خود را در این رابطه ارائه کردم و در آنجا گفتم که ما در ارتش و نیروی دریایی مدیریت جهادی را پیاده کردیم و دلیل آن هم استقرار در سواحل مکران است؛ زیرا وقتی که فرماندهی معظم کل قوا ابلاغ کردند که در سواحل مکران استقرار پیدا کنید، نیروی دریایی با تمام کمبودها و کاستی ها و محرومیت ها در آنجا حضور می یابد و علی‌رغم نبودِ جاده، آب، برق، مسکن، گاز، هواپیما، قطار، موج شکن و بیمارستان به فعالیت می‌پردازد، کم کم شرایط زندگی را در آنجا فراهم می کند و کارکنان نداجا با خانواده های خود در آنجا استقرار می‌یابند.

این در حالی است که بهانه برای نرفتن و فرار از مسئولیت فراوان است؛ اما وقتی که عاشقانه و با انگیزه برای اینکه حرف رهبرشان را اجرا کنند به سواحل مکران می‌روند و با تمام کم و کاستی ها می سازند و برای بهبود شرایط تلاش می کنند، این می‌شود تبلور مدیریت جهادی در عرصه پیشرفت سازمانی و فراسازمانی.

بنا بر این، مدیریت جهادی یعنی از پای ننشستن و حرکت کردن و با تمام کم و کاستی‌ها ساختن و فرمان رهبر انقلاب را اجرا کردن و با وجود ناملایمات، کمبود‌ها و خطرات را تحمل کردند و با عشق و علاقه و تلاش وافر پای به عرصه گذاشتن.

امروز هم بروید و ببینید که ظرف 10 سال ما چقدر در آنجا پیشرفت کرده‌ایم و این همان مدیریت جهادی است که یعنی عشق و علاقه به کار داشته باشید، حرف رهبر را سرلوحه قرار دهید، برای کار خوب و خیر از هم پیشی بگیرید و به دنبال کار‌های اضافی و تشریفاتی و بروکراسی و قوانین دست و پاگیر نباشید. مدیریت جهادی یعنی اینکه من می‌خواهم کاری کنم که کشورم پیشرفت کند. عشق به وطن و انقلاب مدیریت جهادی ایجاد می‌کند؛ مدیریت جهادی یعنی باید بر اساس مرتفع کردن نیازهای کشور گام برداشت.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار