یادداشت/ حسن صادقیان

قاتل اصلی «جمال خاشقچی»

سرنوشت نامعلوم جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی تقریباً نزدیک یک هفته است که محل بحث و مشاجره است و هنوز اطلاعاتی از سرنوشت وی در دسترس نیست.
کد خبر: ۳۱۳۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۵ - 14October 2018

قاتل اصلی «جمال خاشقچی»به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، حسن صادقیان کارشناس مسائل غرب آسیا در یادداشتی به چگونگی قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی پرداخت و نوشت: سرنوشت نامعلوم جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی تقریباً نزدیک یک هفته است که محل بحث و مشاجره است. این موضوع در عین سری و نامعلوم بودن، با یکسری احتمالات آشکاری روبرو است که ذیلا به چند نکته مهم در این خصوص اشاره می‌شود:

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه شود، چرایی سوءقصد به جان خاشقچی است؛ آیا این امر می‌تواند تنها ناشی از منتقد بودن وی نسبت به سیاست‌های حکومکت عربستان باشد؟! طبعا که جواب منفی است؛ خاشقچی مدتی در سمت مشاور رئیس سازمان اطلاعات سعودی‌ها مشغول به فعالیت بوده است؛ لذا اطلاعاتی در اختیار داشت که در صورت افشای آن می‌توانست دودمان سعودی‌ها و شاید هم رژیم اسرائیل را برباد دهد! لذا قاتل اصلی او «اطلاعاتی» بود که در ذهن داشت.

دومین مبحث مهم که شایان ذکر است، دست داشتن سازمان اطلاعاتی رژیم غاصب اسرائیل «موساد» است که اهداف مغرضانه‏ «برهم زدن روابط ترکیه و عربستان سعودی» را دنبال می‌کند؛ همان کاری که در خصوص روابط ترکیه و مصر هم انجام دادند. سیاست‌های اخیر ترکیه در تحولات خاورمیانه و حمایت مستقیم و بی‌‏سابقه از مسأله فلسطین و تحکیم روابط با کشور‌های روسیه و ایران، خشم رهبران اسرائیل را به دنبال داشت؛ لذا همواره مترصد فرصتی بودند تا ضربه‌ای به ترکیه وارد کنند. چه لزومی داشت خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شود؟! هدف قرار دادن ترکیه در برابر عربستان سعودی بود. ترکیه یا باید به خواسته سعودی‌ها جواب مثبت دهد و از افشای اطلاعات در خصوص قتل خاشقجی خودداری کند؛ یا پاسخ منفی دهد و اطلاعات را افشا کند. هر دو گزینه علیه ترکیه خواهد بود: موضع اول امکان دارد ترکیه را در مظان اتهام «همکاری در قتل و حمایت از سیاست‌های ضد حقوق بشری و دموکراسی» قرار دهد؛ و موضع دوم هم می‌تواند خطرات جدی بر ارتباطات ترکیه با کشور‌های عربی فراهم آورد.

هرچند خیلی از تحلیلگران از همکاری سازمان میت ترکیه در قتل خاشقچی خبر می‌دادند؛ بدین معنا که از دولت عربستان مبلغ هنگفتی در خصوص سهم السکوت بگیرد؛ اما احتمال واقعی بودن این نوع تحلیل‌ها بعید است؛ چرا که کشور ترکیه در روز‌های اخیر مدام تلاش می‌کند چهره دموکراتیک خود را بهبود بخشد و بار دیگر از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا سخن می‌گوید تا بلکه کشور‌های اروپایی را همچون سپری در برابر ضربات سهمگین ایالات متحده آمریکا قرار دهد؛ لذا بعید است خود را شریک جرم کند و بار دیگر در مظان اتهام اتحادیه اروپا قرار گیرد و در نتیجه فرصت بهره برداری را از دست بدهد. رهبران ترکیه حتی جهت بهبود کاهش ضربات آمریکا، چاره‌ای جزء آزادی کشیش برانسون نداشتند و نصف شب وی را راهی آلمان کردند تا عطایش بر لقایش ببخشند.

سومین نکته مهم، علنی و آشکار شدن سیاست‌ها و اهداف «ضدانسانی و ضددموکراتیک» رهبران عربستان سعودی و شخص محمد بن سلمان است؛ لذا در صورت افشاگری اطلاعات از سوی دولت ترکیه، تصمیمات ظاهراً دموکراتیک و انعطاف پذیر این شاهزاده تماماً دیکتاتور بر همگان آشکار خواهد شد و دیگر امکان لاف زنی در خصوص «تغییر» در نظم سیاسی عربستان و دموکراسی خواهی نخواهد داشت. همچنین تمامی هزینه‏‌هایی که در چند سال اخیر در خصوص بهبود چهره منفی عربستان سعودی در نزد افکار عمومی جهان و سیاستمداران جهان متقبل شده بودند، بر باد خواهد رفت.

چهارمین نکته عکس العمل کشور‌های اروپایی و ایالات متحده آمریکا در خصوص پرونده خاشقچی است؛ آیا این بار هم کشور‌های مدعی دموکراسی و عدالت خواهی در قبال پول‌های نفتی عربستان چاره‌ای جزء مماشات نخواهند داشت؟! آنچه معلوم است پیشقدمی ایالات متحده در چشم پوشی از جنایت سعودی‌ها است؛ ترامپ با اعلام تداوم همکاری‌ها با عربستان، گویا خیال اروپاییان را هم راحت کرد! هر چند فرانسه و آلمان و انگلیس خواستار رسیدگی و پاسخ گویی عربستان شده‌اند؛ اما بعید است نتیجه‌ای به دنبال داشته باشد.

نکته آخر امکان زنده بودن یا مرگ خاشقچی است؛ بعید است ایشان تاکنون زنده مانده باشد. به احتمال زیاد ایشان را از کشور ترکیه خارج و در مسیر مصر یا کویت از هواپیما در محلی نامعلوم پرت کرده‌اند تا جسد ایشان هم جهت کالبدشکافی پیدا نشود.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار