ابراز امیداوری اردوغان به بهبود روابط ترکیه و آمریکا

رئیس جمهوری ترکیه به دنبال آزادی کشیش آمریکایی در این کشور که تحسین همتای آمریکایی‌اش را در پی داشت، ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور به قبل از تنش‌های اخیر برگردد.
کد خبر: ۳۱۳۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱ - 13October 2018

ابراز امیداوری اردوغان به بهبود روابط ترکیه و آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه به فاصله کمتر از نیم ساعت به اظهارات «دونالد ترامپ»، همتای آمریکایی‌اش واکنش نشان داد.

اردوغان در حساب توییتری خود نیز متقابلا از ترامپ تشکر کرد و نوشت: «همانطور که همیشه گفته‌ام قوه قضائیه ترکیه [در مورد پرونده برانسون] به صورت مستقل رأی صادر کرد و امیدوارم ترکیه و آمریکا دو متحد در مقابله با گروه‌های تروریستی در رأس آن‌ها "پ.ک.ک"، داعش و [جماعت] گولن همکاری مشترکی داشته باشند».

ترامپ ساعتی پیش در توییتی از اردوغان به دلیل «کمکی» که در آزادی «آندرو برانسون»، کشیش آمریکایی متهم به مشارکت در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه داشته، تقدیر و تشکر کرد.

با این حال، رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه «برای گروگان‌ها با کسی توافق نمی‌کند»، شائبه هرگونه توافق ترکیه و آمریکا در موضوع کشیش آمریکایی را رد کرد.

ترامپ همچنین به نیابت از آمریکا از اردوغان تشکر کرد و گفت که این اقدام ترکیه منجر به روابط خوب و «چه بسا» به «روابط عالی» منتهی شود.

مرداد ماه امسال بود که به دنبال بازداشت آندرو برانسون در ترکیه به دلیل اتهام مشارکت در کودتا، وزارت خزانه‌داری آمریکا دو تن از وزرای ترکیه را در لیست تحریم‌های خود قرار داد و دو طرف بعد از آن دست به تحریم‌های متقابلی علیه یکدیگر زدند.

دادستان‌های ترکیه قصد داشتند این کشیش آمریکایی را به ده تا ۲۷ سال زندان محکوم کنند که دیروز با عقب‌نشینی شهود از جریان شهادت علیه او، دادگاه ترکیه رأی به آزادی او داد.

تداوم تنش بین ترکیهو آمریکا طی ماه‌های گذشته منجر به کاهش شدید ارزش پول ترکیه (لیر) در برابر دلار شد و دولت این کشور از این رویداد به عنوان «جنگ اقتصادی» علیه خود تعبیر کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار