معرفی کتاب؛

«آقا مهدی»

کد خبر: ۳۱۳۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۱ - 15October 2018

«آقا مهدی»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «آقا مهدی» نمایشنامه‌ای از «ایرج افشاری اصل» است که در آن به لحظات شهادت «مهدی باکری» پرداخته است. افشاری اصل ضمن بازگو کردن چگونگی شهادت آن سردار، با شکستن زمان به عاشورای سال ۶۱ هجری قمری رفته و مقتل حضرت قاسم بن الحسن (ع) را نیز روایت می‌کند. تقطیع زمانی این دو روایت متن را به اثری گرم و پویا تبدیل کرده است و به نوعی شکل دیگری از هنر اجرا را پیشنهاد می‌دهد.

در واقع شخصیت‌های مقتل حضرت قاسم (ع) مثل چون امام حسین (ع)، حضرت زینب (س)، شمر، عمر سعد و ... همان کاراکترهای مقتل مهدی باکری است که نویسنده سعی کرده با انطباق تاریخی دو واقعه پیوندی بین کربلای ایران و کربلای سال ۶۱ هجری قمری برقرار کند تا از طریق آن بخشی از فلسفه دفاع مقدس را با زبان تعزیه و شبیه خوانی به خواننده منتقل کند. متن نمایشنامه «آقا مهدی» از آن دست آثاری است که تا وقتی روی صحنه نرفته نمی‌توان درباره آن داوری کرد. از طرفی نگارش چنین آثاری سهل و ممتنع است به بیان دیگر سادگی روایت در این متن دشواری‌های خاصی خود را دارد که در وهله اول به چشم نمی‌آید.

قسمتی از متن کتاب:

«آقا مهدی: بنویس مصطفی ... بنویس من نمی‌تونم بسیجی‌ها رو در دل خطر رها کنم و به عقب برگردم. من تا پایان راه پیش اون‌ها می‌مونم ... من همیشه در کنار اون‌ها بودم، با خوشی‌هاشون، با گریه‌هاشون و با جنگ و رزم‌هاشون ... حالا چطور می‌تونم ترکشون کنم؟

بی‌سیم‌چی: آقا مهدی بهتره برگردیم.

آقا مهدی: نه ... نه ... صبر کن مصطفی.

بی‌سیم‌چی: آخه شما زخمی شدین.

آقا مهدی: آب ... آب ...

[بی‌سیم‌چی در قمقمه‌اش را باز می‌کند. قمقمه‌اش خالی است. قمقمه‌اش را به طرفی پرت می‌کند]

آقا مهدی: مصطفی یه نوشته تو جیبمه ... ورش دار ...

بی‌سیم‌چی: چیکارش کنم؟

آقا مهدی: بده بغلی ... چکارش کنی بخونش

بی‌سیم‌چی: حالا بمونه برای بعد ...

آقا مهدی: شاید دیگه بعدی در کار نباشه ... بخون ... بخون مصطفی ... می‌خوام ببینم چیزی رو از قلم ننداختم ...»

«آقا مهدی» در ۳۸ صفحه به قلم «ایرج افشاری اصل» به نگارش درآمده و توسط نشر «هنر دفاع» وابسته به سازمان

هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در ۲ هزار نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار