«سیدافقهی» در گفت‌وگو با دفاع پرس:

قتل «جمال خاشقچی» تروریسم دولتی است/ رژیم آل سعود باید تنبیه شود

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار عربستانی یک نوع تروریسم دولتی است و رژیم آل سعود باید قطعا مجازات شود.
کد خبر: ۳۱۳۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 15October 2018

قتل «جمال خاشقچی» تروریسم دولتی است/ نظام آل سعود باید تنبیه شودبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، هفته گذشته «جمال خاشقچی» روزنامه ‌نگار منتقد سیاست‌های محمد بن سلمان ولیعهد جوان سعودی، در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شد. برخی منابع مدعی شدند که وی از آن زمان به بعد دیگر مشاهده نشده است و حتی عده‌ای دیگر می‌گویند که جسد او مثله شده و جسد او را در یکی از محله‌های استانبول رها کرده‌اند.

منابع امنیتی ترکیه در واکنش به ناپدید شدن «جمال خاشقچی» در استانبول اعلام کردند: 15 سعودی شامل چند مقام این کشور با 2 هواپیما وارد ترکیه شدند و در ساعات حضورشان در ترکیه، به کنسولگری عربستان آمده و سپس از این کشور خارج شده‌اند.

وی پس از آنکه محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان و جانشین ملک سلمان 82 ساله انتخاب شد، در تبعیدی اختیاری به آمریکا کوچ کرد. در سال‌های گذشته به‌خصوص پس از انتصاب «محمد بن سلمان» به عنوان ولیعهد عربستان که حامی سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه است، صد‌ها نفر از بازرگانان، روحانیون، شاهزادگان، علما، شعرا، اساتید دانشگاه و فعالان مدنی به ویژه تعدادی از زنان عربستان دستگیر و روانه زندان شده‌اند.

در همین رابطه «سیدهادی سیدافقهی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس اظهار داشت: قطعا این اتفاقی که برای «جمال خاشقچی» رخ داده است، ابعاد مختلفی برای عربستان به همراه خواهد داشت؛ اولین بعد آن، بعد بین‌المللی است؛ بازتاب جهانی نسبت به این حادثه که هنوز هم ابعاد جزئی و پیوست‌های مستند آن در حد گمانه زنی و ادعا است، خیلی گسترده است. ما مبنا را بر این می‌گذاریم که خاشقچی وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده و خارج نشده است. عربستان سعودی نیز با وجود تلاش‌های فراوان هنوز نتوانسته ثابت کند که او سالم از کنسولگری خارج شده است. اگر واقعا عربستان سعودی مدعی است که خاشقچی از کنسولگری سالم خارج شده است، چرا فیلم خروج او با وجود دوربین‌ در محوطه داخلی و بیرونی کنسولگری ثبت نشده  و موجود نیست.

وی در ادامه افزود: برخورد‌هایی که تاکنون با این موضوع شده بر اساس فرضیه‌ای است که خاشقچی یکی از معترضان به سیاست‌ها و عملکرد‌های محمد بن سلمان بوده و اگر ثابت شود که دست‌ عربستان سعودی در سر به نیست کردن این روزنامه‌نگار دخیل بوده است، بازتاب وسیعی در جهان در پی خواهد داشت. قطعا عربستان سعودی در مظان اتهام  قرار خواهد گرفت و تا زمانی که دلیل قانع کننده‌ای پیدا نکند که هیچ‌گونه نقشی در ناپدید کردن او نداشته است، انگشت اتهام جهانیان و حتی داخل خاک عربستان به سوی آل سعود و مخصوصا محمد بن سلمان خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آل سعود تاکنون اجازه نداده که تیم تحقیقات و تفحص ترکیه و خود عربستان که مشترکا قرار بود که پیرامون این موضوع تحقیق کنند، وارد کنسولگری شوند.

افقهی در بخش دیگری خاطرنشان کرد: یک سری قرائن و شواهد هم نشان می‌دهد که نقش عربستان سعودی پیرامون ناپدید شدن خاشقچی پر رنگ‌تر است. یکی از این قرائن آن 15 نفری است که در 2 هواپیمای جداگانه که یکی حامل 6 نفر و آن دیگری حامل 9 نفر بود. این 15 نفر 4 روز هتلی را در استانبول رزرو کردند و بعد از گذشت 4 ساعت استانبول را ترک کردند و به سمت کشور‌های امارات متحده عربی و مصر پرواز کردند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: تا زمانی که پرونده خاشقچی حل نشود؛ افکار عمومی جهان، دولت‌ها، دولتمردان و سازمان‌های بین‌المللی مانند مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت، قطعا باید عربستان سعودی را تحت فشار قرار دهند.

افقهی با اشاره به سخنرانی دونالد ترامپ گفت: از لحن صحبت‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و لحن صحبت‌های مقامات امنیتی ترکیه که از نزدیک‌ترین افرادی هستند که اشراف اطلاعاتی به این پرونده دارند؛ معلوم می‌شود که خاشقچی کشته شده است. چون ترامپ در صحبت‌های روز شنبه خود اظهار کرد که «متاسفانه ظاهرا خاشقچی کشته شده است. اما ما هنوز منتظر هستیم که مدارک نهایی به صورت مستند به دستمان برسد. تا در آن زمان موضع نهایی خودمان را اعلام کنیم.» مسئله عجیب و غریب‌تر باز اظهارات ترامپ بود که گفته بود «بر فرض هم کاشف به عمل بیاید که خاشقچی توسط ماموران امنیتی عربستان و حتی در کنسولگری عربستان کشته شده بود؛ این دلیل نمی‌شود که ما رابطه‌مان را با عربستان سعودی، فروش تسلیحات نظامی و سرمایه گذاری در این کشور را متوقف کنیم، چون ایالات متحده از این بابت متضرر خواهد شد؛ اما ما نگاه‌مان به این موضوع، مسئله فردی خواهد بود و افرادی که این جنایت را مرتکب شده‌اند و باید با اشد مجازات برخورد شود». ترامپ با گفتن این سخنان نشان داد که حاضر است خون افراد بی‌گناه را به خاطر منافع خودش پایمال بکند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مسئله زشت‌تر از این موضوع است که اگر پرونده محمد بن سلمان به شورای امنیت برسد به عنوان کسی که دستور این قتل را داده باشد، اگر بخواهند در مجامع بین‌المللی این موضوع را محکوم کنند، آمریکا این مسئله را در شورای امنیت وتو خواهد کرد. وقیحانه‌تر از این صحبت‌ها من از زبان ترامپ تاکنون نشنیده‌ام که می‌گوید «مقصر اصلی این جنایت مشخص شود، ولی ما اجازه محکومیت او را نمی‌دهیم.» این آمریکای مدعی حقوق بشر، حامی دموکراسی و متمدن و یا به عبارتی آمریکای متوحش است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل به کنفرانس جهانی اقتصاد عربستان اشاره و خاطرنشان کرد: ریاض پایتخت عربستان میزبان کنفرانسی جهانی پیرامون اقتصاد خواهد بود؛ اما تاکنون بیش از 10 هیئت، شخصیت و شرکت این کنفرانس را تحریم کرده اند و متفق القول گفته‌اند که تا تکلیف خاشقچی مشخص نشود این کنفرانس را تحریم می‌کنیم.

سیدافقهی در پاسخ به این سوال که آیا خاشقچی فردی مهم است و یا این عمل عربستان مهم است، گفت: جمال خاشقچی زمانی از اقدامات داعش حمایت می‌کرد و مواضعش که همواره محور مقاومت را مورد حمله قرار می‌داد و این که او جزو نظام آل سعود بوده است و در تمام تصمیم گیری‌ها و شرارت‌هایی که آل سعود در منطقه مرتکب شده است، نقش داشته است. او مشاور رسانه‌ای سفیر عربستان در لندن و مشاور ترکی الفیصل در لندن و واشنگتن بوده است. اما نمی‌خواهیم این شخصیت را برجسته کنیم، بلکه می‌خواهیم این موضوع را محکوم کنیم که این نحوه برخورد با مخالفان، یک نوع تروریسم دولتی است و این نظام باید تنبیه شود. چنین رژیمی نباید در حاشیه امنی با پرداخت دلار‌های نفتی و با رشوه دادن بتواند هر جنایتی را مرتکب بشود و دستانش برای جنایت‌های بیشتر باز باشد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار