حجت الاسلام پناهیان:

«پیاده‌روی اربعین» می‌تواند مقدمه ظهور باشد

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: وقتی می‌بینیم که دل‌های مردم همه به یک نقطه معطوف و متوجه می‌شود و همه با هم تصمیم می‌گیرند که یک سنت الهی را احیا کنند، به دنبال آن نصرت و پیروزی هم خواهد بود.
کد خبر: ۳۱۳۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴ - 15October 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان درخصوص پیاده روی اربعین اظهار داشت: عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) از زمانی که برای برگزاری مراسم پیاده روی اربعین فرصت پیدا کردند، خودشان آن را به صورت خودجوش انجام داده و برگزار کردند. بی‌تردید اربعین حرکت خودجوش مردمی است و دولت ها در پیدایش آن هیچ نقشی نداشته اند.

وی ادامه داد: شاید دولت‌ها بعد به آن پیوستند و کمک‌هایی برای بهتر برگزار شدن آن انجام دادند؛ اما با اطمینان می‌توان گفت که در در شکل گیری این مراسم با شکوه هیچ نهاد یا سازمان دولتی، نقشی نداشته است.

وی اظهار داشت: وقتی می‌بینیم که دل های مردم همه به یک نقطه معطوف و متوجه می‌شود و همه با هم تصمیم می‌گیرند که یک سنت الهی را احیا کنند، نشانگر آن است که به دنبال آن نصرت و پیروزی ای خواهد بود.

این فعال حوزه و دانشگاه بیان کرد: حضرت امام (ره) می فرمودند که من زمانی یقین پیدا کردم، انقلاب به پیروزی می رسد که دیدم خدا دل‌های مردم را به هم نزدیک کرده است و همه در گوشه و کنار کشور یک حرف را می‌زنند. امام (ره) از این پدیده به عنوان نصرت الهی نام بردند؛ زیرا مردم در روستا همان حرف را می زدند که در شهرها گفته می شد.

وی افزود: در مساله اربعین هم همین اتفاق رخ داده است. مردم همه با هم یک شعار را سر می‌دهند و یک منظور و نیت دارند. مگر همان تظاهرات خودجوش زمان انقلاب دلیلی بر نصرت و پیروزی در انقلاب نشد؟ الان این حرکت ده‌ها میلیونی برای زیارت سیدالشهدا (ع) در یک زمان خاص، چه نصرت الهی را به همراه خواهد داشت؟ این موضوع خیلی پر معنی است. می توان از آن پیروزی اسلام را انتظار داشت و چه بسا این موضوع، مقدمه‌ای است برای فرج صاحب الزمان (عج) و پیروزی نهایی اسلام بر کفر.

وی گفت: همه دیدیم که پیاده روی اربعین بر مردم عراق و حتی سوریه در زمان مقابله با تروریست های داعش، چه تأثیر شگرفی گذاشت و به پیروزی این مردم انجامید؛ معتقدم باید زمان بگذرد تا در تاریخ، بیش از پیش مشخص شود که این همایش میلیونی چه تاثیرات مثبتی بر جوامع داشته است. ما منتظریم که ان شاء الله اربعین به مرور برکات خود را نشان دهد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: اربعین نیاز به کسی ندارد. هر کسی که نمی خواهد از این موهبت محروم شود، باید مراقبت کند که از قافله جا نماند. اگر کسی نمی تواند در این مراسم حاضر شود، فرد دیگری را بفرستد تا او به نیابت از وی در این مراسم شرکت کند.

وی اظهار داشت: دولت ها اگر لیاقت داشته باشند به این مراسم کمک می کنند و اگر لیاقت نداشته باشند امام حسین علیه السلام از کسی کمک نخواهد گرفت. وقتی عبیدالله بن حر جعفی گفت که آقا اسب و شمشیرم را به شما هدیه می دهم، امام حسین علیه السلام به این آیه از قرآن اشاره کرد: «وَمَا کُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدًا» به این معنی که «و هرگز گمراه کنندگان را به مددکاری نگرفتم.» یعنی می خواهند بگویند که ما اهل بیت از هر کسی کمک نمی گیریم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: دولتمردان باید از هم سبقت بگیرند، باید برای کمک کردن به برگزاری هر چه بهتر حماسه عظیم اربعین مسابقه بگذارند، نه اینکه سنگ اندازی کنند.

وی اعلام کرد: ما در احکام اسلامی داریم که حاکم حکومت اسلامی اگر دید که حج در حال تعطیل شدن است، باید پول خرج کند و هزینه کند که مردم به حج بروند و آنرا اقامه کنند تا حج تعطیل نشود؛ اگر دولت ها کمک نکنند این همایش میلیونی تعطیل نخواهد شد؛ اما در شرایط حال حاضر منطقه، به رونق بیشتر اربعین نیاز داریم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: این رونق همچنین باعث می شود که مردم هم بهره بیشتری از اربعین و معنویات آن ببرند. این همه بودجه فرهنگی در کشور صرف چه چیزهایی می شود؟ مهمترین اقدام فرهنگی که بالاترین اثر را در جامعه دارد بدون شک، پیاده روی اربعین است؛ اثر این اجتماع میلیونی از هر محفل مذهبی دیگر بی تردید بیشتر است؛ لذا ما هر کجا بخواهیم هزینه کنیم اولویت باید در درجه اول اربعین باشد.

حجت الاسلام پناهیان در پاسخ به این پرسش که با توجه به گرانی های اخیر و افزایش نرخ ارز، افرادی که در این زمینه با مشکل روبرو هستند چه کاری باید انجام دهند، گفت: اگر کسی برایش مقدور نیست، اما به دلش افتاده است که در مراسم حضور پیدا کند و به حضور در مراسم علاقه دارد و احساس وظیفه می کند، سعی کند از افراد دیگر هزینه سفر را قرض کند.

وی افزود: اگر کسی به دلایل مختلف امکان حضور در اربعین را ندارد و افرادی را می شناسد که تنها به دلیل مالی قادر به حضور در اربعین نیستند به آنها کمک کند تا آنها راهی شوند؛ حتی اگر فردی می خواهد برود، به افراد دیگری هم کمک کند تا آنها هم امکان حضور در این مراسم باشکوه معنوی را پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: اگر کسی دارد اما نگران است که در آینده و در جریان زندگی کم بیاورد، باید به خدا توکل کند؛ امام حسین (ع) کمک خواهد کرد و روزی خواهد رسید و جبران خواهد شد؛ اهل بیت علیهم السلام هیچ وقت شرمنده کسی نمی شوند. اساسا هر مقداری انسان برای خدا خرج کند خدا بیشتر از آن را برایش بر می گرداند؛ یکی از بهترین شکل ها برای خرج کردن و هزینه کردن برای امام حسین (ع)، همین مراسم پیاده روی اربعین است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار