جهانیان در مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری:

تأثیر صنعت گردشگری بر رشد اقتصادی/ صنایع باید خدمات خود را با فناوری اطلاعات و ارتباطات هم‌راستا کنند

رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ گفت: امروزه تأثیر فناوری اطلاعات، ارتباطات و صنعت گردشگری بر رشد اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست. فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از عناصر اساسی گردشگری به شمار می‌رود و کارآیی گردشگری را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۳۱۳۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳ - 16October 2018

نقش فناوری اطلاعات بر رشد اقتصادی/ صنایع باید خدمات خود را با فناوری اطلاعات و ارتباطات هم راستا کنندبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، «منوچهر جهانیان» رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ در مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری که روز سه‌شنبه در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: توجه به مقوله هوشمندسازی گردشگری با استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی نوین بایستی برای توسعه، رونق و ارتقای فعالیت‌های گردشگری به‌کار گرفته شود و لازمه آن ایجاد بسترهای لازم و به‌کارگیری تجهیزات و فناوری نوین و پیشرفته در این عرصه است. تمامی ارکان گردشگری اعم از ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرایی بایستی به این مقوله ورود پیدا کرده و به این ابزار و تجهیزات مجهز شوند. در بحث توسعه پایدار، استفاده و به‌کارگیری راه حل‌های خلاق و نوآورانه در تمامی زمینه‌ها بایستی مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی افزود: حمایت و پشتیبانی‌های حقوقی در قالب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی گردشگری هوشمند به تدریج و به صورت روندی نوظهور در حال رشد و توسعه است. گردشگری هوشمند تاثیر مهمی در فعال کردن گردشگری فرهنگی، اقتصادی، توسعه اجتماعی و پایداری دارد. هرچند ممکن است که توسعه در بسیاری از مناطق در مراحل ابتدایی آن باشد، اما انتظار می‌رود که گردشگری هدفمند به شدت در بین کشورهای جهان و مقاصد گردشگری رواج داشته است.

رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ عنوان کرد: با وجود پتانسیل بالای مقاصد گردشگری هوشمند در ارائه بهتر خدمات به گردشگران استفاده از این فناوری از منظر محققان به طور مناسبی مورد توجه نگرفته است. در دنیای امروز که با چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و محیطی متعددی روبه‌رو هستیم، صنایع مختلف باید خدمات و فرآیندهای خود را با فناوری اطلاعات و ارتباطات هم‌راستا کنند.

جهانیان با بیان اینکه گردشگری هوشمند صنعتی اطلاعات‌محور است، گفت: به همین دلیل توسعه سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت موثر و چشمگیری صنعت گردشگری را متحول می‌کند. رویکرد سنتی به گردشگری امروزه نمی‌تواند کارگشا باشد و با زیرساخت‌های فعلی نمی‌توان به رونق گردشگری در همه حوزه‌های آن امیدوار بود؛ زیرا گردشگری صنعتی همچون سایر صنایع با علم روز پیشرفت کرده است و از ابزارهای نوین برای ارتقای خود استفاده می‌کند.

وی یادآوری شد: امروزه نقش فناوری اطلاعات، ارتباطات و صنعت گردشگری بر رشد اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست. فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از عناصر اساسی گردشگری به شمار می‌رود و کارآیی گردشگری را افزایش می دهد. با رقابتی و پیچیده‌تر شدن روزافزون مقاصد گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات برای هماهنگی فعالیت‌ها و خدمات، قبل، حین و بعد از سفر لازم و ضروری است.

رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ تصریح کرد: گردشگری هوشمند چند بعدی است که از زیرساخت‌های فراگیر، سیستم‌های اطلاعاتی سیار و مبتنی بر محیط و همچنین اتصال پویا و پیچیده تشکیل شده است و نه‌تنها از ارتباطات در محیط فیزیکی، در اجتماع و جوامع بزرگ نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط با گردشگری پشتیبانی می‌کند. مقاصد گردشگری هوشمند می‌توانند با استفاده از بازار گردشگری کاملا یکپارچه به منظور ارتقای توسعه گردشگری به مزایا و پیشرفت‌های خوب دست یابند.

جهانیان ادامه داد: یک مقصد گردشگری هوشمند که از ابزارهای گردشگری هوشمند برخوردار است قادر به ارائه خدمات بهتر خواهد بود و می‌تواند فرصت‌های بیشتری را در راستای افزایش تجربه گردشگری پیشنهاد دهد. گردشگری هوشمند را می‌توان پیشرفت منطقی در گردشگری سنتی و گردشگری جدید الکترونیکی دانست که در آن زمینه‌هایی برای نوآوری‌ها و جهت‌گیری‌های فناوری صنعت گردشگری و مصرف‌کنندگان با پذیرش گسترده فناوری اطلاعات فراهم شده است.

وی استفاده بهتر از زمان، کاهش هزینه‌ها، شناخت و آگاهی‌بخشی، تجربه‌های متفاوت از گردشگری، حذف بروکراسی و فعالیت‌های زائد، تعریف مقاصد جدید و نوآوری در مقاصد، تحول در پایداری محیط فرهنگی و طبیعی و کاهش آلایندگی‌ها، توانمندسازی جوامع میزبان و محلی، به‌کارگیری نیروی انسانی مجرب، رضایتمندی اعتماد و وفاداری به مقصد، توجه لازم به گردشگری هوشمند و ایجاد مشاغل جدید را ازجمله مهم‌ترین نتایج بکارگیری فناوری‌های پیشرفته و دیجیتالی در گردشگری دانست.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار