رضا عابدی گناباد در گفت‌وگو با دفاع پرس:

2 چالش پیش‌روی انتخابات آتی افغانستان/ آمریکا به دنبال لیبرال‌سازی کابل است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: انتخابات پارلمانی افغانستان که قرار است در روزهای آینده برگزار شود با 2 چالش، امنیت صندوق‌های آرا و عدم اعتماد جامعه افغانستان مواجه است.
کد خبر: ۳۱۳۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۱ - 17October 2018

امنیت و عدم اعتماد 2 چالش پیش‌روی انتخابات آتی عراق/ آمریکا بدنبال لیبرال سازی افغانستانبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، سومین انتخابات پارلمان افغانستان قرار است، پس از ۳ سال تأخیر در ۲۸ مهر برگزار شود. دوره قبلی انتخابات پارلمان افغانستان در سال ۱۳۸۹ برگزار شده بود.

پیرامون برگزاری این انتخابات، رضا عابدی گناباد کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس پیرامون انتخابات آتی پارلمان اظهار داشت: از زمانی که راهبرد جدید امنیتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در افغانستان مطرح شد؛ استفاده از ظرفیت شرکت‌های خصوصی و متهم کردن پاکستان در امور داخلی افغانستان مطرح شد. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در انتخابات پارلمانی آتی افغانستان، از جریان‌های لیبرال و غرب‌گرا حمایت خواهند کرد. با نگاهی دقیق به فضای رسانه‌ای حاکم در افغانستان به این نتیجه می‌رسیم که این رسانه‌ها عمدتا توسط آمریکا و کشور‌های غربی تامین مالی می‌شوند و به دنبال نوعی شبکه‌سازی رسانه‌ای در افغانستان هستند. اسطوره سازی و مطرح کردن چهره‌های فمنیسم، غرب‌گرا و تکنوکرات از اهداف این رسانه‌ها هستند تا از این طریق افراد مورد نظرشان با کسب اکثریت آرا به پارلمان آینده افغانستان راه پیدا کنند.

وی در ادامه افزود: در بحث جمع‌آوری آرای مردمی برخی از نیرو‌های تکنوکرات در تلاش هستند افرادی که در سالیان اخیر بویژه افغانستانی‌های مهاجر در اروپا و آمریکا به افغانستان بازگردانند و در نهایت به ساختار‌های آموزشی و سیاسی کشورشان نفوذ پیدا کنند. این در حالی است که اگر این افراد به پارلمان افغانستان راه بیابند؛ از این طریق در آینده افغانستان اثر گذار باشند و منافع سیاسی، اقتصادی و امنیتی آمریکا و کشور‌های غربی تامین شود.

عابدی گناباد خاطرنشان کرد: بزرگترین چالش انتخابات آینده افغانستان، بحث امنیت داخلی مرز‌های افغانستان است. در برخی از مناطق افغانستان انتخابات برگزار نمی‌شود و در برخی دیگر تامین امنیت صندوق‌های آرا بسیار جدی است. بحث عدم اعتماد به انتخابات که از انتخابات دوره گذشته آغاز شد؛ یکی از اساسی‌ترین چالش‌های پیش روی انتخابات است. عدم اعتماد به فرآیند برگزاری انتخابات و شمارش آرا بویژه مناطقی که از پایتخت دورتر هستند و اعمال نفوذ در آرا، از دغدغه‌های پیش روی این جامعه و افکار عمومی افغانستان خواهد بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در واکنش به حضور آمریکایی‌ها در افغانستان گفت: حضور نظامی آمریکایی‌ها در افغانستان بیشتر برای تحت فشار قرار دادن ایران، روسیه، چین و تا حدودی پاکستان است. چون به نوعی این کشور‌ها با افغانستان مرز مشترک دارند و روس‌ها از طریق کشور‌های تاجیکستان، ترکمنستان و آسیای مرکزی به افغانستان متصل هستند. نگاه آمریکایی‌ها بیشتر در حوزه امنیتی و نظامی تحت فشار قرار دادن این کشور‌های همسایه است. در حوزه سیاسی هم برنامه آمریکایی‌ها این است که جریان لیبرال را در افغانستان ایجاد و تقویت کنند. بویژه این نوع شبکه سازی لیبرال، بیشتر مورد توجه اتاق فکر‌های نزدیک به محافظه کاران مثل بنیاد رند است.

وی افزود: اگر به گزارش سال 2010 بنیاد رند مراجعه کنیم پی می‌بریم که «یکی از راهبرد‌های آمریکا این است که در جهان اسلام و کشور‌های مسلمان، شبکه‌ای از مسلمانان لیبرال و غرب گرا اعم از زنان، دانشگاهیان که نگاه‌‎های لیبرالیسم دارند، حمایت می‌کند.» به نظر می‌رسد طراحی آمریکایی‌ها در انتخابات آینده افغانستان این است که راهبرد‌های امنیتی و فشار آوردن به کشور‌های منطقه است؛ ولی در داخل افغانستان طراحی‌شان این است که به نوعی ساختار‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان را در آینده‌ای نه چندان دور تغییر دهند. در واقع هدف اصلی غرب و آمریکا در افغانستان این است که این کشور را به دامن غرب سوق دهند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار