برگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری اولیه از آسیب‌های اجتماعی ویژه خانواده‌های ایثارگر «باشت»

کارگاه آموزشی پیشگیری اولیه از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد ویژه خانواده‌های شاهد و ایثارگر شهرستان «باشت» برگزار شد. 
کد خبر: ۳۱۳۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷ - 17October 2018

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از یاسوج، «سید مسعود حسینی» فرماندار شهرستان «باشت» در کارگاه آموزشی پیشگیری اولیه از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد ویژه خانواده‌های شاهد و ایثارگر این شهرستان، آسیب‌های اجتماعی را یکی از معضلات جامعه امروزی دانست و اظهار داشت: برطرف کردن این معضلات نیاز به عزم همگانی دارد و لازم است تا دستگاه‌های متولی دست به دست هم دهند و با تعامل و همکاری این معضلات را برطرف کنند.

وی معضلات و آسیب‌های اجتماعی را تنها محدود به اعتیاد ندانست و افزود: در حوزه‌های دیگر نیز دچار مشکلاتی هستیم که برخی از آنها در شهرستان «باشت» مشهود است.

فرماندار باشت با اشاره به وظایف خانواده‌ها و دستگاه‌های متولی در زمینه کاهش معضلات در جامعه، گفت: بخشی از وظایف به خانواده‌ها و نحوه برخورد آن‌ها برمی‌گردد؛ زیرا شخصیت فرد ابتدا در خانواده شکل می‌گیرد و بعد با وارد شدن به محیط مدرسه و اجتماع ادامه می‌یابد.

حسینی با بیان این‌که برای جلوگیری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها، خانواده‌ها باید رفت و آمدها و ارتباطات فرزندان خود را زیر نظر بگیرند، ادامه داد: یکی از راه‌های دشمن برای آسیب زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران، گرفتن نیروی جوان برای جلوگیری از توسعه کشور است.

وی اضافه کرد: دشمنان می‌خواهند با چیدن دام‌ها و اجرای نقشه‌های مختلف و گرفتن نسل جوان نظام اسلامی را تهدید و فعالیت‌ها را از جوانان بگیرند. 

فرماندار باشت، مواد مخدر یکی از راهکارهای دشمن برای این هدف دانست و افزود: امروزه علی‌رغم تلاش‌های بسیار در زمینه مبارزه با مواد مخدر در کشور اما به دلیل حجم بالای تولید و ورود به کشور به راحتی در اختیار جوانان و نوجوانان قرار می‌گیرد. 

حسینی رسیدن به پوچی را از نتایج مخرب گرایش به مواد مخدر اعلام کرد و گفت: جوانی که به مواد مخدر معتاد شود، به مرز پوچی رسیده و در نهایت خودکشی می‌کند.

برگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری اولیه از آسیب‌های اجتماعی ویژه خانواده‌های شاهد و ایثارگر شهرستان «باشت»

وی مدرسه را بهترین مکان برای تجزیه و تحلیل چنین مواردی دانست و افزود: باید در نحوه تربیت مربیان و برگزاری کارگاه‌های متعدد تلاش کرد و در این زمینه نیز آموزش و پرورش می‌تواند نقش ارزنده و به‌سزایی ایفا کند. 

فرماندار باشت به وظایف دستگاه‌های مختلف برای مقابله با این آسیب اجتماعی نیز اشاره‌ای داشت و گفت: دستگاه‌های مختلف نیز با تهیه بروشور، عکس، برگزاری همایش‌ها و دیگر اقدامات می‌توانند در این زمینه گام بردارند. 

حسینی اعتیاد را نوعی بیماری دانست و خواستار مقابله خانواده‌ها با این پدیده شوم بدون احساس شرم و خجالت شد.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد خانواده‌ها به دلیل ترس از آبروی خود، وجود چنین مواردی را در بین فرزندان مخفی می‌کنند، در حالی که چنین رفتاری در دراز مدت موجب گرایش فرزندان به مواد مخدر صنعتی خواهد شد که در این صورت دیگر نمی‌توان راه برگشتی برای آن‌ها متصور شد. 

فرماندار «باشت» ناامید کردن مردم از نظام و انقلاب را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده دشمن در جهت ضربه زدن به جامعه عنوان کرد و افزود: با گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی دشمنان با برنامه‌ریزی‌های مختلف سعی در لعاب دادن به برخی مشکلات اقتصادی بوجود امده در کشور دارند اما ملت ما در هشت سال دفاع مقدس و بسیاری از گردنه‌های سخت پشت انقلاب ایستاده و پیروز شده است. 

حسینی نقشه دشمن را جداکردن مردم از نظام و انقلاب دانست و گفت: شاید در گذشته چنین نقشه‌ای را نداشتند اما با گذشت زمان و پی بردن دشمن به نیروی مردم، از هر فرصتی برای اجرای این نقشه در جامعه استفاده می‌کنند و برخی نیز نادانسته به این معضل کمک می‌کنند. 

وی صحبت کردن و پرهیز از تخریب و کنایه را از راه‌های مقابله با نفاق در جامعه دانست و افزود: باید به مردم امید داد زیرا معتقدیم این گردنه نیز با امید قابل گذر است.

حسینی خواستار بررسی و پیگیری معضلات در جامعه توسط خانواده‌ها شد و ادامه داد: اگر بتوانیم خانواده خود را راهنمایی و هدایت کنیم جامعه نیز آسیب نخواهد دید زیرا پیشگیری بهتر از درمان است و این مهم همکاری خانواده‌ها را می‌طلبد. 

وی در پایان از حضور خانواده‌های مخترم شهدا و ایثارگران در این کارگاه تقدیر و ابراز امیدواری کرد که برگزاری این گونه جلسات بتواند گامی در جهت رفع آسیب‌های اجتماعی باشد. 

برگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری اولیه از آسیب‌های اجتماعی ویژه خانواده‌های شاهد و ایثارگر شهرستان «باشت»

«عادل شریعت‌پور» رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان باشت نیز تجارت مواد مخدر و روان‌گردان در عصر کنونی و تشویق و ترغیب جوانان برای استفاده را یکی از حقایق انکارناپذیر دانست و گفت: تشویق و ترغیب جوانان به نشاط کاذب توسط سوداگران مرگ یکی از اساسی‌ترین چالش ها و ناهنجاری‌های کشور است.

وی افزود: علی‌رغم پیشرفت‌های خوبی که در زمینه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی داشتهایم اما متأسفانه تعداد تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر روز به روز افزایش یافته و این امر باعث پیچیده‌تر شدن معضل اعتیاد در جامعه شده است.

وی مبارزه با اعتیاد را یکی از دغدغه‌های مهم و اساسی جامعه دانست و افزود: امروز به تعامل همگانی، عزم ملی و صبر و بردباری برای کنترل این بیماری نیاز داریم و فرهنگ‌سازی عمومی در این زمینه لازم و ضروری است. 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان باشت تصریح کرد: همه اقدامات در این زمینه باید بر اساس آگاه‌سازی، پیشگیری و سپس درمان باشد. 

شریعت‌پور با اشاره به آسیب‌ها و پیامدهای اعتیاد ابراز داشت: اعتیاد علاوه بر آسیب‌های روحی و روانی پیامدهای زیان‌باری نیز برای فرد و جامعه به همراه دارد و قطعاً شیوع این بیماری دامن جامعه ما و انسان‌های مرتبط را خواهد گرفت. 

وی با اشاره به کاهش سن گرایش به مصرف مواد مخدر در میان نسل جوان، گفت: براساس گزارش مسئولان سن اعتیاد به 15 سال رسیده و همچنین گرایش دختران به مصرف مواد مخدر مانند شیشه و به دلایل واهی از جمله زیبایی اندام و غیره افزایش یافته است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان باشت به عوامل اصلی گرایش به اعتیاد نیز اشاره کرد و گفت: عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی در گرایش فرد به مواد مخدر نقش دارند که البته شناسایی این عوامل و رفع آنها می تواند میزان اعتیاد و ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه را کاهش دهد.

شریعت‌پور به راهکارهای ضروری در مقابله با اعتیاد نیز اشاره کرد و گفت: پیشگیری به عنوان یکی از راه‌های کم هزینه است و لازمه این امر نیز فرهنگ‌سازی، به‌کارگیری مشاوران و متخصصان در زمینه‌های مختلف روان‌شناختی و فرهنگی است.

وی ضرورت حمایت از فرد معتاد را یکی دیگر از راهکارها اعلام کرد و افزود: معمولاً تفکر غالب اجتماع این است که فرد معتاد مجموعه‌ای از خصوصیات منفی مانند دزد، انگل ، کثیف و است در صورتی که چنین چیزی نبوده و اعتیاد یک نوع بیماری و فرد معتاد نیز بیمار است و باید برای کمک به این بیمار تلاش کنیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان باشت عدم اعتماد به فرد معتاد برای بازگشت به زندگی را از دیگر موارد غیرقابل قبول در مقابله با فرد معتاد دانست و گفت: این بینش که فرد معتاد بی اراده و بی‌عرضه است بینشی غیرمنصفانه و ضداخلاقی است و معمولاً از ذهن افرادی که هیچگونه آگاهی و اطلاعی از مسئله اعتیاد ندارند تراوش می‌کند.

وی در پایان خواستار هماهنگی میان دستگاه‌ها و ادارات در جهت مبارزه با ناهنجاری‌ها و معضلات اجتماعی شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها