نیویورک تایمز:

تمام مظنونین شناسایی شده در پرونده خاشقچی، با بن‌سلمان مرتبط هستند

روزنامه نیویورک تایمز با شناسایی پنج نفر از مظنونان شناسایی شده در پرونده خاشقچی، گزارش داد آن‌ها با، ولی عهد سعودی مرتبط هستند.
کد خبر: ۳۱۴۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱ - 17October 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، روزنامه «نیویورک تایمز» در مطلبی با ارائه جزئیات بیشتر از پرونده مفقود شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول، نوشت که پنج مظنون شناسایی شده در این پرونده همگی ارتباط مستقیمی با «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی دارند.

در ابتدای این مطلب با اشاره به حضور دائمی یکی از مظنونین در کنار بن‌سلمان حین سفر‌های خارجی، آمده است: «سه مظنون دیگر از سوی شهود و دیگر مدارک به تیم امنیتی، ولی عهد سعودی مرتبط هستند».

بر این اساس، مظنون پنجم نیز یک پزشک کالبدشکاف است که مقام مهمی را در وزارت کشور عربستان و دستگاه درمانی این کشور در اختیار دارد. چنین مقامی فقط با دستور مستقیم، ولی عهد سعودی تن به این ماموریت داده است.

نیویورک تایمز می‌نویسد اگر همانطور که مقامات ترکیه گفته‌اند، این مظنونین در زمان مفقود شدن خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول حضور داشتند، پس ارتباط مستقیم با آنچه که رخ داده با محمد بن سلمان وجود دارد. همین مسئله اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه قاتلان سرخود، خاشقچی را سر به نیست کرده‌اند، غلط از کار درمی‌آید.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه بعد از تماس تلفنی با «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی، گفت که او هیچ اطلاعی از سرنوشت خاشقچی ندارد و به احتمال زیاد «قاتلان سرخود» این کار را کرده‌اند.

مقامات ترکیه که خواسته‌اند نامشان فاش نشود می‌گویند ۱۵ مظنون شناسایی شده، که عکس‌هایشان را نیز چندی پیش منتشر کردند، همگی از افسران امنیتی و اطلاعاتی رژیم سعودی هستند.

نیویورک تایمز با استفاده از نرم‌افزار شناسایی چهره، مدعی است یکی از مظنونین به نام «عبدالعزیز مطرب» یک دیپلمات سعودی است که در سال ۲۰۰۷ در سفارتخانه ریاض در لندن به کار گرفته شد. او بار‌ها به عنوان محافظ با، ولی عهد سعودی به سفر‌های خارجی رفته بود.

یک کارشناس فرانسوی که مدت زمانی را به خدمت برای خاندان آل سعود گذارنده با شناسایی «عبدالعزیز محمد الحساوی» به عنوان مظنون دوم، گفت که وی یکی از اعضای تیم امنیتی محمد بن سلمان است.

مظنون سوم با نام «ثائر غالب الحربی» سال گذشته به خاطر شجاعت در دفاع از جان، ولی عهد سعودی در حادثه چند ماه قبل در جده، به درجه ستوانی در گارد سلطنتی ارتقا پیدا کرده بود.

«محمد سعد الزهرانی» نیز که نامش در جمع اعضای گارد سلطنتی سعودی دیده می‌شود، در ویدئویی در سال ۲۰۱۷ کنار محمد بن سلمان مشاهده شده است.

این در حالی است که پیش از نیویورک تایمز، روزنامه «صاباح» چاپ ترکیه با انتشار تصاویر و نام‌های تمام این ۱۵ مظنون، جزئیات قابل توجهی را از اجرای نقشه این تیم کشتار ارائه داده بود.

تیم تحقیقاتی ترکیه شامل بازرسان و نیرو‌های امنیتی این کشور بعد از دو هفته انتظار بالاخره توانستند شامگاه دوشنبه برای انجام تفتیش حول پرونده مفقود شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، وارد ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول شوند.

خاشقچی ۵۹ ساله سه‌شنبه دو هفته قبل (دهم مهر – دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما خروج وی از این ساختمان ثبت نشده است. چهار روز بعد (چهاردهم مهر – ششم اکتبر)، خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول ترکیه‌ای گزارش داد که وی احتمالا کشته شده است.

وزارت خارجه ترکیه نیز ضمن احضار ۲ مرتبه‌ای سفیر عربستان سعودی در آنکارا، آنقدر به تفتیش کامل ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول اصرار کرد تا ریاض راضی شد. رئیس‌جمهور ترکیه با هشدار به مقامات سعودی، تاکید کرد که آن‌ها باید ثابت کنند خاشقچی سالم از کنسولگری خارج شده است.

بعد از گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن و سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری روزنامه «صاباح» ترکیه نیز نام و تصاویر آن ۱۵ را منتشر کرد.

منبع:‌ فارس

نظر شما
پربیننده ها