شاعر دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع پرس:

شاعران باید میان واژه‌های جنگ، دنبال زیبایی‌های شعر دفاع مقدس باشند

«حیدر منصوری» گفت: وظیفه و رسالت شاعران است که لابه‌لای واژه‌های جنگ، به‌دنبال زیبایی‌ها و دیدنی‌های شعر دفاع مقدس باشند و با آوردن آرایه‌های بدیع در زبان شعر، داستان یا فیلم دفاع مقدس را به نسل آینده خودشان منتقل کنند.
کد خبر: ۳۱۴۲۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۰ - 11November 2018

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از بوشهر، «دفاع مقدس» به‌عنوان یکی از پایدارترین موضوعات شعر فارسی به شمار می‌آید، در واقع شعر دفاع مقدس، شعری است که در آن پاک‌ترین احساسات و بارزترین خصلت‌های ایثارگران به منصه ظهور گذاشته می‌شود.

«حیدر منصوری» از شاعران آیینی استان بوشهر و یکی از کسانی است که در عرصه شعر دفاع مقدس آثار‌های ارزشمندی با محوریت دفاع مقدس سروده است.

این شاعر آیینی متولد سال ۱۳۵۷ در شهر «آبدان» است که از سال ۷۰ شاعری را آغاز کرده و به‌عنوان دانش‌آموز منتخب استان در مسابقات کشوری حائز رتبه برتر شده است.

وی اکنون با مدرک دکتری «زبان و ادبیات فارسی»، به‌عنوان یک فرهنگی در شهر «آبدان» مشغول خدمت است که تاکنون ۶ کتاب شعر را به قلم طبع آراسته است و در اکثر کنگره‌های شعر عاشورایی و دفاع مقدس و سایر کنگره‌های کشوری حضوری فعال داشته است.

در ادامه ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار دفاع پرس با «حیدر منصوری» از شاعران آیینی استان بوشهر در حوزه دفاع مقدس را می‌خوانید:

رسالت و چشم‌انداز یک شاعر در حیطه دفاع مقدس چیست؟

باید به این نکته اشاره نمود که شاعر به دنبال کشف است، و امروزه شاعری در حوزه فعالیت خود موفق‌تر است که کشف‌های بیشتری داشته باشد و ما بیشترین کشف و شهود را می‌توانیم در ادبیات دفاع مقدس داشته باشیم.

وظیفه و رسالت شاعران است که لابه‌لای واژه‌های جنگ، به‌دنبال زیبایی‌ها و دیدنی‌های شعر دفاع مقدس باشند و با آوردن آرایه‌های بدیع در زبان شعر، داستان یا فیلم دفاع مقدس را به نسل آینده خودشان منتقل کنند.

آیا کتاب‌های شعر دفاع مقدس به درستی و مناسب به مخاطبین معرفی شده‌اند؟

متأسفانه ناشران و دست‌اندرکاران حوزه ادبیات دفاع مقدس نتوانسته‌اند کتاب شعر دفاع مقدس را به‌خوبی به مخاطبین معرفی کنند و مخاطبین شناختی نسبت به کتاب‌ها در این حوزه ندارند، اما برخی کتاب‌های مانند «دا» و «پایی که جا ماند» به جهت معرفی، تجدید چاپ شدند. اعتقاد دارم باید کتاب‌های خوب دفاع مقدس را شناسایی و توسط کسانی که تخصص لازم و زمینه کار در این حوزه دارند معرفی شوند.

وضعیت و جایگاه شعر دفاع مقدس از دیدگاه شما چگونه است؟

شعر دفاع مقدس در کشور از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است، شاهد هستیم ادبیات پایداری در جهان خصوصا در آمریکای جنوبی و مرکزی، «فلسطین» و «لبنان»، جایگاه والایی را به خود اختصاص داده است و قطعا جنگ با تمام خسارت‌هایی که به کشور وارد کرد، اما یکی ازبزرگ‌ترین زیبایی‌های که داشت، پیدایش شعر دفاع مقدس بود.

وظیفه سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگی و هنری در ارتقاء سطح کیفی ادبیات ایثار و مقاومت چیست؟

سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگی می‌توانند جایگاه بسیار بالایی را در این حوزه برعهده بگیرند، مسئول واحد‌های ادبیات نهاد‌ها و سازمان‌ها باید در کنار یکدیگر تعامل بیشتری داشته باشند تا ادبیات روشن و منور ایثار و مقاومت را به نسل‌های آینده منتقل کنند.

شعر دفاع مقدس اکنون در چه جایگاهی قرار دارد؟

اگر ما شعر امروز کشور را به پرنده‌ای تشبیه کنیم که درآسمان ادبیات در حال پرواز است، قطعاً اگر این پرنده ۲ بال داشته باشد، یکی از بال‌های آن ادبیات دفاع مقدس است؛ بنابراین شعر دفاع مقدس جایگاه بالایی دارد که در تک تک استان‌ها و شهر‌های کوچک، شاعران جوان ما ادبیات آن را می‌شناسند و سعی در ترویج آن دارند.

وضعیت برگزاری برنامه‌های فرهنگی و ادبی در حوزه دفاع مقدس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متأسفانه چند مدتی است در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و ادبی در حوزه دفاع مقدس، فروغ و درخشش کمتری را شاهد هستیم و به مثابه سال‌های ۷۰ که کنگره‌های شعر دفاع مقدس پرشور برگزار می‌شدند، متاسفانه مدتی است این برنامه‌ها یا برگزار نمی‌شوند یا این‌که پرداختن به این مقوله کمتر شده است که مسلماً تأثیر منفی در انتشار و شناساندن شعر دفاع مقدس به نسل امروز دارد و متولیان امر باید در این امر بازنگری‌های لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جوان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
0
0
احسنت به جناب آقای دکتر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار