سردار جعفری:

خودکفایی در تجهیزات دفاعی محصول توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور است/ صنعت خودرو، تفکر خودکفایی و پیشرفت ندارد

رئیس مؤسسه «شهید حسن باقری» گفت: توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور موجب شد تا ما در تولید تانک، نفربر، موشک و... به خودکفایی برسیم و قابل رقابت در سطح جهان باشیم.
کد خبر: ۳۱۴۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶ - 19October 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، سردار «فتح‌الله جعفری» رئیس مؤسسه شهید حسن باقری در گفت‌وگویی در خصوص چرایی اینکه دستاوردها و پیشرفت‌هایی که در حوزه دفاعی داشته‌ایم را نتوانستیم در حوزه‌های دیگر از جمله خودروسازی گسترش دهیم، اظهار داشت: ما در دفاع‌مقدس یک حرکت و عزم ملی را شاهد بودیم و نه یک حرکت محدود به نیروهای مسلح. مردم، رهبری و همه شخصیت‌های ملی با تمام توان در دفاع‌مقدس حضور داشتند و می‌دانستیم که هیچ کمک و حمایتی از سوی دیگر کشورها به ما نخواهد شد.

وی افزود: در دفاع‌مقدس ما به جز خداوند و اتکا به توان داخلی، به هیچ نیروی خارجی امید کمک نداشتیم و می‌دانستیم که آن‌ها سلاح و تجهیزات در اختیار ما قرار نخواهند داد؛ بنابراین مجبور بودیم سلاح‌ها را از دشمنان غنیمت بگیریم و آن‌ها را ساماندهی و به کار بگیریم یا اینکه خودمان با توان داخلی، تجهیزات مورد نیاز را تولید کنیم.

سردار جعفری گفت: در دوران دفاع‌مقدس تفکرهایی همانند تفکر شهید «حسن باقری» وجود داشت که می‌گفت «از کجا شروع کنیم تا به کجا برسیم»؛ یعنی یک حرکت بسیار سنجیده و با برنامه برای رسیدن به خودکفایی و تأمین نیازهای جنگ به وسیله سالم گرفتن تجهیزات و امکانات دشمن.

رئیس مؤسسه شهید «حسن باقری» تصریح کرد: همه افرادی که در دفاع‌مقدس حضور داشتند، آمده بودند که جان خود را در این مسیر بدهند و به دنبال منافع شخصی نبودند. همه آن‌ها می‌دانستند که امکان دارد جان‌شان را از دست بدهند؛ بنابراین کسی که می‌داند هر لحظه ممکن است جانش از دست برود، در مسائل دیگر بسیار جلو می‌افتد. این تفکر موجب شد ما بتوانیم امکانات و تجهیزات مورد نیاز جنگ و جبهه‌ها را تأمین کنیم، به خودکفایی برسیم و در نهایت ارتش قدرتمندی مثل ارتش «صدام» را شکست دهیم.

وی افزود: اگر برای حل مشکلات داخلی نگاه به بیرون داشته باشیم، قطعاً خودکفایی و اقتدار به دست نمی‌آمد. پیشرفت‌های ما در دفاع‌مقدس به واسطه کار جهادی و شبانه‌روزی بود؛ همه تلاش می‌کردند امکاناتی که در اختیار دارند را حفظ کنند و آن‌ها را ارتقاء دهند. این مسائل موجب شد تا ما در تولید تانک، نفربر، موشک و... به خودکفایی برسیم و قابل رقابت در سطح جهان باشیم، اما در ساختن خودرو نمی‌توانیم این‌چنین باشیم.

سردار جعفری اظهار داشت: در صنعت خودرو فکر می‌کنند با بالا بردن قیمت، سود بیشتری نصیب‌شان می‌شود، به دنبال آسایش و رفاه مردم نیستند و چون این تفکر شکل گرفته است، پیشرفتی حاصل نمی‌شود. در این صنعت فکر می‌کنند یک خودرویی بسازند و به دست مردم بدهند و سودشان را به دست بیاورند. این تفکر، خودکفایی و پیشرفت به دنبال ندارد.

وی ادامه داد: در تفکر «حسن باقری»، وابستگی به خارج وجود نداشت و معتقد بود که خودمان می‌توانیم فکر کنیم و تولید داشته باشیم. همچنین در این مسیر به مراحلی برسیم که دشمنان هرگز فکر آن را نمی‌کنند و واقعاً هم همین‌طور شد. عراقی‌ها بعدها اعتراف کردند که ما روش جنگیدن ایرانی‌ها را متوجه نمی‌شویم؛ این‌ها به دلیل وجود تفکر انقلابی و روحیه جهادی در دفاع‌مقدس بود.

رئیس مؤسسه «شهید حسن باقری» گفت: در دفاع‌مقدس شاهد یک تلاش همه‌جانبه و خستگی‌ناپذیر بودیم و همه می‌دانستند که نمی‌توانیم به کسی یا کشوری امید داشته باشیم؛ باید روی پای خود بایستیم. ما به خداوند اعتقاد داشتیم، متکی به ملت بودیم، مردم ما واقعاً پای کار آمدند و آن حماسه رخ داد. مسئولین در آن زمان به دنبال منفعت شخصی نبودند. به طور مثال شهید «رجایی» یک تکه نان می‌خورد و به دنبال حل مشکلات مردم بود؛ او به فکر خود نبود بلکه به دنبال رضایت و آسایش مردم بود. این تفکر در زمان جنگ حاکم بود اما بعد از آن آرام‌آرام از بین رفت.

سردار جعفری خاطرنشان کرد: امروز بسیاری به دنبال منافع شخصی هستند و به این فکر نمی‌کنند که مردم چه چیزی نیاز دارند؛ این‌ها موجب شده هر کسی فقط به فکر خودش باشد، این نوع تفکر علت اصلی عدم موفقیت در دیگر حوزه‌ها شده است.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار