افشای تلاش‌های رژیم سعودی برای پیگرد مخالفان در خارج عربستان

یکی از شخصیت های مخالف رژیم سعودی اسناد تلاش مسئولان سعودی برای پیگرد مخالفان این رژیم در خارج از کشور را فاش کرد که از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی افزایش یافته است.
کد خبر: ۳۱۴۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵ - 19October 2018

افشای تلاش‌های رژیم سعودی برای پیگرد مخالفان در خارج عربستانبه گزارش گروه بین الملل دفاع پرس به نقل از پایگاه خبری العهد، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نوارهایی که عمر عبدالعزیز از مخالفان سعودی در کانادا درز داده است، دست یافت که نشان دهنده تلاش های مسئولان سعودی برای پیگرد مخالفان در خارج از عربستان و تطمیع آنها با پول یا حفظ جان آنها به منظور بازگرداندن آنها به کشور است. به گفته سازمان های حقوق بشری، این تلاش ها از زمان ولیعهد شدن محمد بن سلمان در سال گذشته افزایش یافته است.

این نوارهای صوتی حاوی صحبت دو مرد است که به دستور محمد بن سلمان به کانادا آمده اند تا عمر عبدالعزیز 27 ساله را متقاعد کنند که به عربستان بازگردد. عبدالعزیز از کانادا پناهندگی گرفته است.

در این نوار 10 دقیه ای، یکی از دو مرد یاد شده که برادر عمر را با خود آورده اند، می گویند که دو راه بیشتر ندارد؛ یا اینکه به میهن یا آغوش خانواده اش برگردد یا به زندان برگردد. منظور این دو مرد از بازگشت به زندان، برادر عمر است که اگر عمر به عربستان بازنگردد؛ برادرش بار دیگر به زندان برده خواهد شد.

در همین راستا، روزنامه واشنگتن پست تایید کرد که شمار زیادی از دوستان جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد و ناپدیده شده عربستانی می گویند مسئولان بلندپایه سعودی و نزدیک به ولیعهد در ماه های اخیر با خاشقجی تماس گرفته بودند تا در مقابل بازگشت به عربستان، پست های بالای دولتی به او بدهند، اما خاشقجی اعتمادی به این پیشنهاد نداشت. براساس وزارت اطلاعات آمریکا، ولیعهد سعودی دستور اجرای عملیاتی برای بردن خاشقجی از خانه اش ویرجینیا به عربستان و بازداشتش را داده بود.

عمر عبدالعزیز می گوید که او در پروژه های زیادی با خاشقجی کار می کرد که اکثر آنها علت تلاش سران سعودی برای آوردن خاشقجی بوده است.

عبدالعزیز در گفت وگوی خود با واشنگتن پست افزود: خاشقجی پنج هزار دلار برای او به منظور اجرای پروژه "جیش النحل" فرستاده است. این پروژه ابتکار عملی در داخل عربستان برای مقابله با تیم "الذباب الکترونی" مورد حمایت دولت است. تیم الذباب الکترونی متعلق به دولت سعودی است که کار سایبری علیه مخالفان داخلی و خارجی رژیم عربستان را در شبکه های اجتماعی برعهده دارد.

عبدالعزیز و خاشقجی همچنین در زمینه تولید یک فیلم کوتاه و یک سایت دیده بان حقوق بشری و پروژه حمایت از دموکراسی کار می کردند.

عمر اشاره کرد که این کار لازم بود تا محرمانه باشد، اما آنطور که یک دانشگاه کانادایی مشخص کرد ، مسئولان سعودی توانستند تلفن او را شنود کرده و همه جزئیات را بفهمند.

براساس نوار صوتی که عمر ضبط کرده است، دو مردی که به کانادا سفر کرده بودند؛ به عمر تکرار کردند که آنها نماینده ولیعهد وسعود القحطانی مشاورش هستند.

القحطانی –آنطور که خاشقجی به دوستانش گفته بود- فردی است که از چند ماه پیش برای متقاعد کردن خاشقجی به بازگشت به عربستان، برای تماس با وی تلاش کرده است.

واشنگتن پست مثال های دیگری درخصوص تلاش مسئولان سعودی برای پیگرد مخالفان در خارج از کشور می زند. از جمله ربوده شدن لجین الهذلول فعال زنی که از خیابان های دبی ربوده شده و به عربستان منتقل شد اما چند روز بعد آزاد، ولی بعدا به اتهام تماس با طرف های خارجی بازداشت شد.

نمونه دیگر، شاهزاده خالد بن فرحان آل سعود از اعضای جدا شده از خاندان حاکم سعودی بود که در آلمان اقامت داشت. او نیز با چنین تلاش هایی در سپتامبر گذشته مواجه بود. او گفته بود که نزدیکانش به او گفته اند که اگر به قاهره سفر کند، چکی از دولت دریافت خواهد کرد که به او برای حل مشکلات مالی اش کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار