بخش پایانی/ نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع پرس:

آشفتگی بازار ارز،‌ سکه و طلا کار مردم عادی نبود/ حمایت از تولیدات ملی با شعار میسر نمی‌شود

حجت‌الاسلام موسوی لارگانی گفت: یکی از وظایف بزرگ دولت و به ویژه بانک مرکزی مدیریت بازارهای ارز، سکه و طلاست؛ اما از مدتی قبل شاهد ایجاد اختلالاتی در این بازارها بودیم که قطعا از سوی مردم عادی نبود؛ چراکه خریداری سکه به میزان 53 میلیارد تومان نمی‌تواند کار مردم عادی باشد.
کد خبر: ۳۱۴۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ - 21October 2018

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم شهرستان فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، با اشاره به وضعیت نابسمان اقتصاد کشور، رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم و تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی را از مهم‌ترین وظایف قوای سه‌گانه عنوان کرد و اظهار داشت: در این مدت جلساتی چه علنی و چه غیرعلنی به منظور چاره‌اندیشی در خصوص بهتر شدن وضعیت ملتهب کنونی اقتصاد برگزار کردیم، اما عقیده بنده بر این است که سخنرانی‌های فاقد عمل، نمی‌تواند حلال مشکلات باشد، لذا نمایندگان باید عملگرایی را جایگزین گفتاردرمانی کنند؛ چراکه صرفا بازگو کردن مشکلات دردی از مردم دوا نمی‌کند، بلکه باید به دنبال راهکاری برای برون‌رفت از مشکلات باشیم.

در جلسات غیرعلنی اکثر نمایندگان صحبت نمی‌کنند و راهکار نشان نمی‌دهند،‌ بلکه فقط تعداد معدودی که عمده آنها روسای کمیسیون‌ها هستند، صحبت می‌کنند و البته نمی‌گذارند که دیگران نیز وارد بحث شده و اظهارنظر کنند و عمده کلام آنها همان نکاتی است که در جلسات گذشته گفته‌اند و با کمی تغییر در کلامشان دوباره همان‌ها را بازگو می‌کنند؛ لذا باید تمام نمایندگان به میدان بیایند و حداقل نظر خود را در خصوص مسائل و مشکلات کشور ارائه کنند؛ نکته دیگری که جلب توجه می‌کند این است که اکثر مسوولان دردها را بازگو می‌کنند، در صورتی‌که باید به دنبال درمان دردهای مردم باشند. بسیاری از مسوولان در سخنرانی‌هایشان «بایدها» را مطرح می‌کنند، اما نمی‌گویند که چه کسی باید «باید‌ها» را عملی کند!

به عنوان مثال وقتی که رئیس جمهور در جلسه‌ای که کارگزاران نظام به محضر مقام معظم رهبری رفته بودند، حضور داشت،‌ اعلام کرد که باید 900 هزار شغل ایجاد شود، رهبری فرمودند: چه کسی باید این کار را انجام دهد؟؟ این بایدها از وظایف دولت است و شما باید این «بایدها» را اجرایی کنید.

برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی باید زیاده‌خواهی‌های برخی مسوولان و به خصوص آقازاده‌هایشان کم شود. نکته دیگر این که توجه به خواسته‌های مردم باید بیش از گذشته باشد. برخی از مردم شاید سواد دانشگاهی و یا تخصص چندانی در خصوص مسائل اقتصادی نداشته باشند، اما گاهی مواقع، راهکارهای خوبی برای کاهش مشکلات جاری کشور ارائه می‌دهند که باید مورد توجه مسوولان و به ویژه دولت قرار گیرد؛‌ لذا توجه به کلام و اظهارنظرهای مردم می‌تواند راهگشای برون‌رفت از چالش‌های اقتصادی کشور باشد.

به عنوان مثال همین راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی حاوی پیام‌های موثری برای بهبود وضعیت کنونی کشور است، اما متاسفانه مسوولان توجه چندانی به این موضوع نمی‌کنند. مجلس و دولت نقش به سزایی در کاهش مشکلات جاری کشور دارند؛ لذا می‌بایستی این 2 نهاد مهم و حیاتی برای کسب اطلاعات بیشتر و بهتر در این خصوص از صاحب‌نظران عوام که حتی در کابینه و بدنه دولت جایگاهی ندارند، نهایت بهره را ببرند.

//

برخی مسوولان راه برون‌رفت از مشکلات جاری کشور را در تعامل و دوستی با غرب می‌دانند

در حالی‌که مقام معظم رهبری با روند مذاکرات برجامی با طرف‌های اروپایی مخالفت نکردند، اما تاکید داشتند که توجه همه‌جانبه مسوولان به ظرفیت‌های داخلی کشور باشد. بحث اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام عظمای ولایت مطرح شد بهترین نسخه و موثرترین راهکار برای کاهش مشکلات اقتصادی کشور است که این موضوع نیز متاسفانه از دید برخی مسوولان مغفول مانده است؛ لذا اگر اقتصاد مقاومتی از سالیان گذشته در دستور کار مسوولان قرار می‌گرفت و آنها برای اجرا و تحقق اهداف آن کمر همت بسته بودند، قطعا ما امروز شاهد چنین مشکلات و معضلات اقتصادی نبودیم.

ما در کشوری زندگی می‌کنیم که چهار فصل بوده و از ذخایر غنی مختلفی برخوردار است، چرا باید با دارا بودن چنین نعمات خدادادی باز هم با چالش‌های مختلفی دست به گریبان باشیم؟ بدون‌‌شک ضعف مدیریتی و ناکارآمدی برخی مسوولان وضعیت کنونی کشور را به این روز انداخته است. گاهی مواقع خطرات ناشی از اقدامات نسنجیده برخی مسوولان داخلی آسیب‌هایی مخرب‌تر از تهدیدات دشمنان خارجی برای کشور به بار آورده است. در بحث اقتصاد مقاومتی بیش از آنکه به معنا و مفهوم دقیق این دستورالعمل که از سوی مقام معظم رهبری برای کاهش و عدم وابستگی به بیگانگان مطرح شد، فکر و عمل کنیم، به تبلیغات بدون عمل در این زمینه پرداخته شد و جنبه‌های تبلیغاتی وقتی که همراه با اقدام و عمل نباشد، در جامعه به شعار تبدیل می‌شود.

حمایت از تولید و تولیدکنندگان ایرانی با شعار میسر نمی‌شود

متاسفانه برای حمایت از تولید و تولیدکننده داخلی نیز به همان روشی که برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اتخاذ کرده بودند، عمل می‌شود و صرفا با تبلیغات در قالب پوستر و بنرهایی در سطح شهر حمایت از کالاهای ایرانی را اعلام می‌کنند که این امر هیچ تاثیری در رونق کسب و کار تولیدکنندگان و وضعیت اقتصادی کشور ندارد.

رهبر انقلاب در سال 95 اعلام کردند که دولت باید استفاده از کالاهایی را که مشابه آن‌ها توسط تولیدکنندگان وطنی در کشور ساخته می‌شود، بر خود حرام کند. حمایت از کالای ایرانی به قدری حائز اهمیت است و در چرخه اقتصادی کشور تاثیر دارد که مقام معظم رهبری در سال 96 استفاده دولت از کالاهای غیربومی را حرام شرعی عنوان کردند. این در حالی است که در سال گذشته واردات کالا نسبت به صادرات کشور خیلی بیشتر بود که همین امر باعث می‌شود تا به اقتصاد کشور و بازارهای داخلی ضربه‌های اساسی وارد شود.

 اگر دولت اقدام به واردات کالاهایی می‌کرد که ما در تولید آن در داخل کشور ناتوان بودیم و آن کالاها نیاز ضروری جامعه بود، این موضوع قابل توجیه بود؛ اما اینکه مشابه همان کالایی را که توسط تولیدکنندگان ملی به بازار عرضه می‌شود، وارد کشور می‌کنند، گناهی نابخشودنی است.

//

در دوران هشت سال جنگ تحمیلی کشور با مشکلات فراوانی دست به گریبان بود؛‌ چراکه ما در حکومت‌داری تجربه چندانی نداشتیم و از طرف دیگر ثروت‌های کشورمان در کشورهای غربی به ویژه در آمریکا بلوکه شده بود و همین امر باعث شده بود تا در تنگناهای مختلفی از جمله تنگنای اقتصادی قرار بگیریم. اما با تمام این اوصاف هیچ‌گاه از موضع ضعف با دشمنان رو در رو نشدیم بلکه با دستان خالی هم به گونه‌ای رفتار کردیم که آنها خود را ضعیف‌تر از ما قلمداد می‌کردند و همین مسئله باعث موفقیت‌های ما در طول جنگ تحمیلی شد. یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در شرایط کنونی نیز به داد کشور و وضعیت اقتصادی ما برسد این است که مسوولان ما از موضع قدرت با غربی‌ها برخورد کنند؛ کسی منکر تحت فشار قرار گرفتن مردم از نظر اقتصادی نیست، اما نباید این موضوع برجسته شود تا غربی‌ها نقطه ضعفی در ما ببینند، که اتفاق افتادن این امر آنها را بر این وا می‌دارد که با تلاش بیشتری اقتصادمان را مورد هجمه قرار دهند.

برخی مسوولان خدمت به مردم را وظیفه شرعی خود نمی‌دانند

در طول این 40 سال که از عمر انقلاب می‌گذرد مگر چه اتفاقی رخ داده که برخی از اقشار از عملکرد برخی مسوولان گله‌مندند؟! به عنوان مثال کامیون‌دارانی که در این مدت اخیر اعتراض خود نسبت به کم و کاستی‌های کاریشان را بازگو کردند، مگر همان کسانی نیستند که در طول هشت سال جنگ تحمیلی تمام امکانات خود را برای دفاع از این آب و خاک به کار بستند؟ مجاهدت تمام اقشار در تمام اصناف در زمان جنگ باعث شد تا دشمنان در تحقق اهدافشان ناکام بمانند. چرا مسوولان برای کاهش دغدغه‌های این قشر از جامعه تلاش جدی نمی‌کنند؟!

یکی از نقاط ضعف دولت و دستگاه‌های اجرایی کشور این است که بنا بر تخصص و توانایی افراد آنها را در پست‌های مختلف به کار نمی‌گیرند و صرفا با دیدگاه سیاسی به این مسئله می‌پردازند؛ به عنوان مثال فردی که لیسانس کشاورزی دارد قطعا نمی‌تواند عهده‌دار مدیریت یک موسسه مالی و پولی که گردش مالی یک روزه آن برابر با گردش مالی سالانه یک موسسه کشاورزی است، باشد. ساده‌تر بگویم که در بسیاری از پست‌های مدیریتی کشور کسی سر جای خودش نیست.

آشفتگی بازار ارز،‌ سکه و طلا کار مردم عادی نبود

یکی از وظایف بزرگ دولت و به ویژه بانک مرکزی مدیریت بازارهای ارز، سکه و طلاست؛ اما از مدتی قبل شاهد ایجاد اختلالاتی در این بازارها بودیم که قطعا از سوی مردم عادی نبود؛ چراکه خریداری سکه به میزان 53 میلیارد تومان نمی‌تواند کار مردم عادی باشد؛ لذا دست‌هایی پشت پرده بازارهای سکه، ارز و طلا بود که ربط دادن آن به بیگانگان و دشمنان خارجی نیز نمی‌تواند خالی از منطق باشد؛ چراکه آل سعود دستور داده بود تا ارزهای موجود در بازار ایران را به بالاترین قیمت ممکن خریداری کرده و از ایران خارج کنند تا پشتوانه مالی کشورمان از بین برود و در نتیجه ارزش پول ملی کشورمان نابود شود که غفلت برخی مسوولان باعث شد تا آنها به موفقیت‌هایی هم دست پیدا کنند.

اگر مسوولان ما چشم از دست بیگانگان بردارند و بیش از هر زمان دیگر به ظرفیت‌های داخلی خودمان توجه داشته باشند، بدون‌شک می‌توانیم از بحران‌های پیش روی اقتصاد کشورمان به سلامت عبور کنیم.

دولت با درآمدهای کلان،‌ شب پرداخت یارانه‌ها مصیبت زده می‌شود

در بحث یارانه‌ها از جیب مردم برمی‌داریم اما توی سرشان هم می‌کوبیم که شب پرداخت یارانه، شب مصیبت ماست! درآمد حاصل از افزایش قیمت یارانه حامل‌های انرژی 110 هزار میلیارد تومان است که 47 هزار میلیارد تومان آن توسط تخصیص یارانه و طرح سلامت به مردم بازگردانده می‌شود که مابقی این مبلغ به صورت غیرشفاف توسط دولت خرج می‌شد و کسی پاسخگو نبود؛ البته با طرح شفاف سازی یارانه، تکلیف محل خرج 97 هزار میلیارد تومان آن مشخص شد که هنوز متاسفانه تکلیف 14 هزار میلیارد تومان دیگر مشخص نیست. لذا اگر این حجم از یارانه را صرف تاسیس کارخانجات بزرگ می‌کردیم، به جای اینکه یک خانواده چهار نفره ماهانه به ازای هر نفر نزدیک 50 هزار تومان بگیرد، با اشتغال آنها در همین کارخانجات، هر نفر از آنها می‌توانستند ماهی حداقل یک میلیون و 100 هزار تومان حقوق دریافت کنند.

برخلاف ذخایر زیادی که در کشور داریم، ظرفیت فناوری تبدیل این ذخایر به فرآورده در کشور وجود دارد اما چون واردات برای عده‌ای سودآورتر است نسبت به این امر بی‌مهری می‌شود به طوری‌که از دسته بیل تا سنگ قبر را نیز وارد می‌کنند.

عمده کنوانسیون‌های بین‌المللی در کشورهای معاند نظام و انقلاب اسلامی پخت و پز می‌شود

 آمریکایی‌ها به نقش مهم و اساسی ما در مبارزه با تروریست‌ها در منطقه واقف هستند و در واقع حضور ما در کمک‌رسانی به کشورهای مورد تجاوز تروریسم قرار گرفته را مانع بزرگی بر سر راه خود می‌دانند؛ لذا درصدد هستند تا به بهانه کنوانسیون cft و پیوستن ما به این کنوانسیون، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهند. آنها می‌خواهند اقدامات ما در منطقه را تحت نظر قرار دهند و با ایجاد محدودیت‌هایی توان جبهه مقاومت را تضعیف کنند.

از آنجا که عمده کنوانسیون‌های بین‌المللی در خارج از مرزها و در کشورهای معاند نظام و انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی می‌شوند، طبعا معنای تروریست نیز از دیدگاه آنها مطرح می‌شود؛ از این رو گروهکی مثل گروهک منافقین جزو لیست آنها قرار نمی‌گیرد در حالی که 17 هزار نفر از عزیزان ما را همین گروهک به شهادت رسانده است؛ لذا القای اینکه با عضویت ما در کنوانسیون تامین مالی تروریسم، مشکلات ما کم می‌شود، کاری غلط و عوام‌فریبانه است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار