مرادی در در میزگرد «جنبش دانشجویی و مطالبه جوان‌سازی اداره کشور»:

ناکارآمدی دستگاه‌های دولتی با جوانگرایی و به‌کارگیری جوانان انقلابی اصلاح می‌شود

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدرجایی با اشاره به اهمیت جوانگرایی در عرصه مدیریتی کشور گفت: اگر قرار باشد ناکارآمدی دستگاه‌های دولتی ترمیم و اصلاح شود شرط آن جوانگرایی همراه با به کارگیری نیروی انقلابی است.
کد خبر: ۳۱۴۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳ - 20October 2018

ناکارآمدی دستگاه‌های دولتی با جوانگرایی و به‌کارگیری جوانان انقلابی اصلاح می‌شودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، علی مرادی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی در میزگرد «جنبش دانشجویی و مطالبه جوان‌سازی اداره کشور» که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: جوانگرایی همواره از شعار‌های مهم بعد از انقلاب بوده و تقریبا کمتر دولتی را می‌بینیم که این شعار را دستاویز گفتمان دولت خود قرار نداده باشد.

وی ادامه داد: همواره از شکوفایی استعداد جوانان در مناصب دولتی مطالب بلند بالایی بیان شده و نمونه بارز آن همین دولت فعلی است که یکی از شعار‌های انتخاباتی خود را استفاده از نیرو‌های جوان در راس دولت بیان کرده بود، اما در عمل رکورد استفاده از نیرو‌های بازنشسته تشنه خدمت و ژنرال‌هایی که پای ثابت خدمت به مردم در وزارتخانه‌های مختلف بودند را در صف اول کابینه نشاند.

مرادی تاکید کرد: بازنشستگی مطابق ماده 84 قانون خدمات کشوری، یکی از راه‌های انتزاع کارکنان رسمی دولت از سمت دولتی است. چرخش قدرت عمومی و تسهیل تصدی‌های اداری و اجرایی توسط جوانان و افرادی با شرایط مناسب از جمله مولفه‌های مردم ساالری و شکوفایی استعداد جوانان است. تزریق روحیه جوان گرایی در بدنه اجرایی کشور قطعا فواید زیادی دارد اولین نکته مثبت جوانگرایی، روحیه همزاد پنداری است که می‌توان به آن اشاره کرد.

این فعال دانشجویی یادآور شد: جامعه ما جامعه جوانی است. قشر جوان جامعه بخش مهمی از بدنه اجتماعی را تشکیل می‌دهد و طبیعتا افراد جوان در مناصب اجرایی بهتر می‌توانند با مردم همزاد پنداری کرده و مشکلات جامعه و جوانان را درک و برای آن‌ها برنامه ریزی کنند.

وی تاکید کرد: همانگونه که ما با صدای رسا بار‌ها گفته‌ایم مدیران اشرافی نمی‌توانند مشکلات طبقه ضعیف و محروم جامعه را درک کنند و اشرافیت سمی برای انقلاب ما است، مدیران دولتی سالخورده و بازنشسته که در عرصه اجرایی و مشخصا دولت که میدان دار امور اجرایی است، کار و فعالیت می‌کنند، با دغدغه‌های جوانان جامعه و مشکلات آن‌ها بیگانه هستند و طبیعتا نمی‌توانند میدان دار خوبی برای عرصه اقتصاد و علم و فناوری و فرهنگ باشند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی تصریح کرد: دومین نکته مثبت، قدرت و توانمندی و تحرک و پویایی و عملگرایی است که جوانان به یک مجموعه می‌بخشند و رخوت و سستی و بی عملی و ناامیدی را از مجموعه جارو می‌کنند. یک جوان می‌تواند ناامیدی و سستی و رخوت و بی عملی که امروز در بخش‌های اجرایی و حتی بدنه دولت وجود دارد و بخش زیادی از ناکارآمدی جامعه و مشکلات اقتصادی که عده‌ای عامدانه یا غیر عامدانه اصرار دارند به غرب و تحریم و آمریکا ربط دهند، را جارو کرده و امید و عملگرایی و آینده نگری و آرمانگرایی را جایگزین کند.

مرادی ادامه داد:‌عده‌ای هم با این توجیه که مدیران جوان آرمانگرا هستند و غیر واقعی و فضایی فکر می‌کنند، همواره تابلوی ورود ممنوع را روبه روی جوانان قرار داده و مجوز حضور خود را در مجموعه‌های دولتی صادر می‌کنند. در حالی که بار‌ها رهبر معظم انقلاب همین ویژگی آرمانگرایی جوانان را ستایش و آنرا لازمه نگاه به آینده کشور دانسته‌اند سومین نکته مثبت جوانگرایی، توان و انرژی جوان برای از ساختن و بنا کردن و پی ریزی و پیگیری و فعالیت‌های گسترده شبانه روزی است.

وی افزود: روحیه جوانان باعث پی ریزی و ساختن در جامعه و در نهایت پیشرفت یک جامعه می‌شود. جوان بیش از آن که به ترمیم و به هم چسباندن. پایه‌های ترک خورده فکر کند به از نو بنا کردن فکر می‌کند قانون منع به کارگیری بازنشستگان از جمله طرح‌های مثبت و قابل تامل است که می‌تواند اهداف فوق را محقق کند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی افزود: بنده شرایطی برای این مسئله متصور هستم که اگر رعایت نشود بعید است اهداف انقلاب در این زمینه پیاده شود و همانند قانون سال 59 بازهم باید مورد اصلاح قرار بگیرد، نکته اول عدم دادن آدرس غلط و مبارزه و مقابله و پاسخگویی به شبهه پراکنی‌های مرسوم رسانه‌های ضد انقلاب و عده‌ای ناآگاه داخلی است که یا از سر ناآگاهی یا مغرضانه همنوا با رسانه‌های غربی بحث بازنشستگی را به نهاد‌های غیر اجرایی و غیر دولتی مرتبط کرده و به نهاد‌های انقلابی مانند مجلس خبرگان رهبری و حوزه علمیه و شورای نگهبان و. حمله می‌کنند.

مرادی گفت: این افراد با چنین شانتاژ‌های خبری نه تنها به دنبال حمایت از جوانان نیستند بلکه فقط هدف آن‌ها کاهش اعتبار و غبارآلود کردن فضا برای نهاد‌های انقلابی است. عده‌ای دلبسته سیاست‌های خارج از کشور هم برای این‌ها دست و هورا می‌کشند و عده‌ای هم که خود در مناصب دولتی سال‌ها حضور داشته و اتفاقا این قانون شامل حال آن‌ها می‌شود و دقیقا برای آن‌ها طراحی شده برای فرار از بازنشستگی و شاید هم میل خدمت با این رسانه‌ها و افراد در حمله به نهاد‌های انقلابی همراهی می‌کنند.

وی تاکید کرد: قانون منع به کارگیری بازنشستگان کاملا واضح و شفاف است و پاسخ این شبهه دشمنان انقلاب و دلبستگان دولت‌های خارجی هم مشخص، چرا در مجلس سنای آمریکا که محور اصلی سیاست‌های آمریکاست، همه افراد و نمایندگان جز کهنساالن و باتجربه‌های آمریکایی است؟ یا در مجلس عوام انگلیس همین وضعیت است؟ چرا برای این‌ها شبهه درست نمی‌شود؟ پاسخ روشن است. مراکز و قوه تصمیم گیری و تصمیم سازی همیشه نقاط استراتژیک یک کشور محسوب می‌شود. در اینجا فقط آرمانگرایی کفایت نمی‌کند بلکه گاهی مصلحت اندیشی نیز نیاز است البته مصلحت اندیشی از جنس انقلابی بودن و اسلامی بودن نه مصلحت اندیشی‌هایی که به برجام و امثال آن منتهی می‌شود.

مرادی ادامه داد: بنابراین این مهم است که با این خط ضد انقلاب که هدفش تخریب نهاد‌های انقلابی است برخورد شود. قانون منع بازنشستگان دقیقا جایی را هدف گرفته که تغییر نیاز دارد، نهادی که نیاز به پویایی و پیگیری و دنبال کردن مشکلات جامعه دارد و آن نهاد دولت و دستگاه‌های اجرایی وابسته به دولت است. این قانون دقیقا به درستی برای دولت در نظر گرفته شده است چرا که بازوی اجرایی کشور دولت است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی اظهار داشت: این دولتمردان از رده‌های بالا تا رده‌های میانی و پایین دستی هستند که باید امورات مردم و خواسته‌های آنان را دنبال و قوانین و مقررات را پیاده و جاری کنند. اینجا نیروی جوان است که به کار می‌آید. نکته دوم در مسئله قانون منع به کارگیری بازنشستگان بحث پوست اندازی انقلابی است که به نظر مهمترین موضوع است. لازمه پویایی و فعال شدن بیش از پیش دولت و دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها نه فقط نیروی جوان بلکه نیروی جوان انقلابی است این کلیدواژه انقلابی اگر همراه جوان نباشد فایده‌ای ندارد.

وی گفت: اگر قرار باشد ناکارآمدی دستگاه‌های دولتی ترمیم و اصلاح شود شرط آن جوانگرایی همراه با به کارگیری نیروی انقلابی است. مدیریت میانی کشور نقش بسزا و مهمی در هدایت امور دارد، این مدیریت میانی دو ویژگی را همزمان نیاز دارد و در حال حاضر هر دو باهم احساس می‌شود، روحیه انقلابی و روحیه جوانگرایی.

این فعال دانشجویی ادامه داد: قانون منع به کارگیری بازنشستگان باید تبدیل به فرصتی شود که علاوه بر روحیه جوانگرایی در مدیریت اجرایی، روحیه انقلابی نیز وارد مجموعه‌های دولتی شود تا توصیه به کارگیری جوان انقلابی در دولت که از جمله تاکیدات رهبر معظم انقلاب بوده در کشور اجرایی شود.

وی اضافه کرد: نکته سوم در منع به کارگیری بازنشستگان دقیقا متوجه دولت فعلی است که اکنون پرچمدار و علمدار اجرای این قانون است. مبارزه با تهدیدات این قانون و قانون گریزی‌های احتمالی متوجه دولت است. دولت باید عزم جدی در اجرای این قانون را نشان دهد و این موضوع به زودی مشخص می‌شود که دولت و وزارتخانه‌ها تا چه اندازه خود را متعهد به اجرای این قانون می‌دانند.

مرادی گفت: دولت اگر واقعا اراده جدی داشته باشد نباید راه‌های دور زدن قانون را پیدا کند و مجلس و شورای محترم نگهبان حتما این راه‌ها را شناسایی و با آن مقابله خواهند کرد. برخی مدیران دولتی حاضر به ترک پست و مقام و واگذاری آن به قشر جوان و نسل‌های بعدی نیستند که از جمله دلایل آن می‌توان به ادعای تجربه و تعهد اشاره کرد؛ البته نباید منکر دلسوزی برخی از این بازنشستگان شد، ولی این دلسوزی چه بسا به رکود و عدم شکوفایی در نهاد‌های دولتی منجر می‌شود که کشور را با خسران عظیمی در بلندمدت روبه‌رو می‌کند که امروز نمونه‌ای از اصرار به استفاده از مدیران و ژنرال‌های امتحان پس داده و مدیران با سابقه در عرصه‌های مختلف در دولت تدبیر و امید شاهد هستیم

وی گفت: عده‌ای از افراد در مناصب دولتی پس از گذشت چهار دهه کار در مناصب اجرایی و وزارتخانه‌های مختلف در حالی که اکنون باید در پست‌های مشاوره‌ای و تصمیم ساز فعالیت کنند، هنوز اصرار به اشتغال در دستگاه‌های اجرایی و دولتی داشته و از بازنشستگی و انتزاع از مشاغل دولتی امتناع ورزیده‌اند و این با آرمان‌ها و شکوفایی اسلامی در تعارض است.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار