دفاع پرس بررسی کرد؛

دلار‌های نفتی باز هم برای عربستان سکوت می‌خرند؟!

عربستان سعودی‌ جنایت‌های هولناکی علیه شهروندان معترض و منتقد خاندان آل سعود مرتکب می‌شود؛ اما همیشه این جنایت‌ها از سوی مدعیان حقوق بشر پنهان می‌شود! دلیل آن هم چیزی غیر از دلارهای نفتی نیست!
کد خبر: ۳۱۴۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 21October 2018

دلار‌های نفتی باز هم برای عربستان سکوت می‌خرند؟!گروه بین‌الملل دفاع پرس: امروز رژیم قبیله‌ای سعودی در کشور عربستان تیتر یک روزنامه‌های جهان شده آن هم به خاطر کشته شدن جمال خاشقچی که رسانه‌های غربی وی را از روزنامه‌نگاران میانه‌رو در عربستان به حساب می‌آوردند.

برخلاف نظر بسیاری از تحلیلگران حوزه بین‌الملل که گویی همین الان از خواب پریده‌اند، موضوع خاشقچی که در موردش خبر‌های ناگوار زیادی مانند اره شدن، قطع انگشت، قطع سر و امثالهم بسیار شنیده و سرانجام تایید شد، تنها مورد جنایت سعودی‌ها در جهان نیست.

مگر چند سال پیش بود که خبر قتل فجیع شیخ باقر النمر به همین نحو تیتر یک رسانه‌های عمدتا شرقی شد که همین جناب خاشقچی میانه‌رو نیز از آن حمایت کرده بود!

هواپیما‌های فوق پیشرفته ساخت آمریکا که در اختیار سعودی‌هاست، روزانه ده‌ها مدرسه، بیمارستان، مجالس عزا و عروسی و مساجد را در یمن بمباران می‌کنند و تاکنون ده‌ها هزار نفر اعم از زنان، کودکان و سالمندان را به خاک و خون کشیده‌اند که همین جناب خاشقچی هم از شروع آن جنگ ناجوانمردانه حمایت کرده بود!

در ماجرای میدان تجمعات صد‌ها هزارنفری در میدان «اللؤلؤ» منامه پایتخت بحرین که در اثر شکل‌گیری نارضایتی عمومی ناشی از ظلم خاندان نالایق آل خلیفه شکل می‌گرفت، اگر عربستان سعودی نیرو‌های ویژه گارد پادشاهی را با امکانات فوق العاده نظامی ساخت غرب راهی کشور مشهور به مروارید خلیج فارس نمی‌کرد، آیا امروز هم جنایتکاران آل خلیفه می‌توانستند مردم بی‌گناه بحرین را بی‌هیچ دلیل عقلانی و محکمه منصفانه سرکوب کنند؟

شیعیان استان قطیف همچنان از جزئی‌ترین حقوق شهروندی در عربستان سعودی برخوردار نبوده و روزی نیست که خبر از بازداشت و کشتار یکی از آن‌ها به بیرون درز نکند آنهم توسط منابع خبری نامشخص چرا که سعودی‌ها حق عادلانه اطلاع رسانی را هم از آن‌ها گرفته‌اند.

اما انگار خاندان جنایتکار مدعی خادم الحرمین شریفین فراموش کرده‌اند که وعده خداوند بی هیچ تردیدی محقق خواهد شد. "ان تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم".

دادستان کل عربستان بالاخره بعد از کش و قوس فراوان قتل جمال خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول را تایید کرد. در پی آن پادشاه عربستان بدون کوچک‌ترین اشاره‌ای به مقصر بودن پسرش محمد بن سلمان در این جنایت تنها افسران سازمان اطلاعات این کشور را که مهم‌ترین آن‌ها احمد عسیری معاون رئیس سازمان اطلاعات عمومی این کشور است، برکنار کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، سعود بن عبد الله المعجب، دادستان کل عربستان صبح روز شنبه در یک سناریوی از پیش طراحی شده و در اولین اعتراف به قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی مدعی شد، براساس تحقیقات اولیه جر و بحثی بین جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی و کسانی که با او در حین حضورش در کنسولگری عربستان ملاقات داشتند درگرفت که به مشاجره و درگیری فیزیکی و نهایتا به مرگش منجر شد.

این خبرگزاری افزوده است: تحقیقات همچنان از افراد بازداشت شده که تعدادشان ۱۸ تن هستند و همه تابعیت سعودی دارند، ادامه دارد.

به موجب این گزارش، تمام عوامل این پرونده مواخذه شده و به دستگاه قضا تحویل داده خواهند شد. خبرگزاری رسمی سعودی به نقل از یک منبع مسؤول گزارش داد، تحقیقات اولیه نشان می‌دهند درگیری‌ای بین جمال خاشقچی و افراد مظنون درگرفته که نتیجه خوبی نداشته و منجر به درگیری فیزیکی شده و کار به حدی بالا گرفته که منجر به مرگ او شده است و آن‌ها سعی داشتند بر این مساله سرپوش بگذارند و آن را مخفی کنند.

این منبع گفت: عربستان نهایت تاسف خود را درباره مسائل دردناک رخ داده ابراز می‌دارد و مقامات عربستان بر اعلام حقایق برای افکار عمومی پایبند هستند و تمام کسانی را که در این جنایت دست دارند، مواخذه کرده و تحویل قانون می‌دهند تا به دادگاه‌های ویژه در عربستان ارجاع داده شوند.

این منبع افزود: عربستان تدابیر لازم را برای روشن شدن واقعیت انجام داد و تیمی امنیتی را در تاریخ شش اکتبر به ترکیه فرستاد تا با همتایان ترکیه‌ای همکاری و تحقیق کند و بعد از آن تیمی مشترک میان عربستان و جمهوری ترکیه شکل گرفت و مجوز امنیتی برای ورود مقامات امنیتی ترکیه به کنسولگری و اقامت‌گاه کنسول عربستان صادر شد.

این منبع اظهار داشت:‌ دادستانی کل عربستان اقدام به بازجویی از تعدادی مظنونان براساس اطلاعات بخش امنیتی ترکیه کرد که به تیم امنیتی مشترک برای روشن شدن واقعیت این اطلاعات را داده بود. تحقیقات نشان داد افراد مظنون به استانبول رفته بودند تا با خاشقچی دیدار و درباره بازگرداندن او به کشور با او صحبت کنند.

این منبع مسؤول در وزارت خارجه عربستان گفت:‌ دولت عربستان از همکاری ویژه دولت ترکیه برادر و شخص رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه که همکاری خوبی در روند تحقیقات در خصوص کشته شدن یک شهروند عربستان داشتند، تشکر و تقدیر می‌کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع مطلع به تحقیقات پرونده خاشقچی در یک اظهار نظر مضحک گزارش داد، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اطلاعی از این حادثه نداشته است!

این مسؤول که خواست نامش فاش نشود، مدعی شد: هیچ دستوری مبنی بر کشتن یا ربودن خاشقچی صادر نشده و همواره دستوراتی درباره بازگرداندن مخالفان به عربستان صادر می‌شود.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اظهار داشت: راننده کنسولگری عربستان از جمله کسانی بود که جسد خاشقچی را به یک همدست محلی تحویل داد.

این منبع آگاه در ادامه تاکید کرد که راننده کنسولگری نمی‌داند چه اتفاقی برای جسد افتاده است.

این اعتراف دادستان کل عربستان به قتل خاشقچی یک ساعت بعد از تماس تلفنی اردوغان و ملک سلمان صورت گرفته است.

در این راستا ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان اقدام به برکناری سعود القحطانی مشاور دفتر سلطنتی، احمد عسیری معاون رئیس سازمان اطلاعات عمومی از پست‌هایشان کرد.

نکته جالب توجه اینکه عسیری فرد نزدیک به ولیعهد عربستان شناخته می‌شود و در نشست‌هایش با مقاماتی که به عربستان می‌روند، حضور می‌یابد.

اما القحطانی نیز از نزدیکان به بن سلمان شناخته شده و در تصاویر مختلف با پادشاه و مقامات ارشد سعودی همراه بن سلمان دیده می‌شود.

ملک سلمان همچنین سرتیپ رشاد بن حامد المحمادی مدیر اداره کل امنیت و حمایت در ریاست سازمان اطلاعات عمومی سرتیپ عبدالله بن خلیف الشایع، معاون رئیس سازمان اطلاعات عمومی در امور منابع انسانی و نیز سرتیپ خلبان محمد بن صالح الرمیح را مناصب‌شان برکنار کرد.

ملک سلمان همچنین دستوری در زمینه تشکیل کمیته وزارتی به ریاست محمد بن سلمان برای بازسازی ریاست سازمان اطلاعات عمومی صادر کرد که اقدام به نوسازی سیستم، لوایح و تعیین اختیارات آن به طور دقیق و براساس ارزیابی تدابیر و رویکردها، اختیارات در حوزه فعالیت آن و تسلسل اداری و هرمی کند تا بهبود عملکرد و تعیین مسؤولیت‌ها تضمین شوند. این کمیته شامل وزیر کشور، ابراهیم العساف رئیس دفتر سلطنتی، وزیر خارجه، رئیس سازمان اطلاعات عمومی و رئیس امنیت دولت می‌شود. واس گزارش داده این دستور به توصیه بن سلمان ۳۳ ساله در خصوص پرونده خاشقچی صادر شده است.

این در حالی است که نیویورک تایمز از طرح سعودی‌ها برای فیصله دادن به پرونده خاشقچی پرده برداشته و نوشته بود طرح آنها مبتنی بر این است که سرتیپ احمد عسیری سپر بلای این پرونده شود.

به نوشته این روزنامه، شخص نزدیک به کاخ سفید به این روزنامه فحوای این طرح عربستان را برای حل بحران خاشقچی برملا کرده و اسم سرتیپ عسیری را داده بود.

نیویورک تایمز به جزئیات این طرح و امکان اجرای عملیات بدون مشارکت بن سلمان دست‌کم از لحاظ فنی اشاره کرده بود که بهترین فرد احمد عسیری می‌توانسته باشد که این دستور را داده است. او به دلیل جنگ یمن در رسانه‌ها کاملا شناخته شده است، زیرا قبلا سخنگوی ائتلاف عربی بود.

به نوشته این روزنامه، افسران عربستان گفته‌اند، عسیری به جای بن سلمان به آنها دستور اجرای این عملیات را داده است. به این ترتیب به روشنی تلاش برای بی‌گناه جلوه دادن بن سلمان در این جنایت مشهود است.
سال گذشته میلادی عسیری به پستی که اکنون از آن برکنار شده، ارتقا یافت.

نیویورک تایمز نوشت: منابع آگاه به طرح عربستان پیش‌بینی کرده بودند عسیری سعی داشته در پرونده خاشقچی به لحاظ اطلاعاتی خودش را ثابت کند.

روز پنجشنبه شبکه سی‌ان‌ان به امکان تلاش عربستان برای یافتن یک سپر بلا برای انداختن تقصیر این پرونده بر گردن او اشاره کرد.

این روش همیشگی سعودی ها در فرافکنی جنایات تاریخی شان و نیز همراهی رسانه های غربی در پوشش گسترده آن اخبار برای گمراه کردن افکار عمومی جهانیان از اصل ماجرای اتفاق افتاده است وگنه کدام انسان شرافتمندی در روی کره خاکی هست که نداند بیش از پنج سال است که مزدوران رژیم جنایتکار سعودی در داخل عربستان و خارج از مرزهای جزیره العرب چه جنایت ها که بر علیه مردم بی گناه خاورمیانه و سایر ملل جهان نکرده اند؟

و مگر همین چند روز پیش نبود که نیویورک تایمز تیتر زد: دلارهای نفتی باز هم برای عربستان سکوت می خرند؟!
نیویورک تایمز نوشت شرکت های فناوری در «سیلیکون ولی» بیش از این نمی توانند چشم خود را بروی نقض حقوق بشر از سوی بزرگترین سرمایه گذارشان - عربستان سعودی - ببندند.

«آناند گیریدهاداس»، نویسنده ی هندی الاصل آمریکایی با اشاره به سرمایه گذاری گسترده ی رژیم آل سعود در آمریکا گفت:« حکام آل سعود شاید دیگر نتوانند با وعده ی سرمایه گذاری سکوت بخرند.»

وی در مقاله ای که در پایگاه اینترنتی نیویورک تایمز منتشر شد نوشت: «جایی در گوشه و کنار آمریکا، فردی سوار تاکسی اوبر  می شود تا به محل کارش در شرکت وی وُرک برود. او سگش را برای پیاده روی با فردی بیرون فرستاده که با استفاده از نرم افزار اَپ وگ به خدمت گرفته است. آنها نهاری را صرف می کنند که دوردَش  برایشان می آورد و حین غذا خوردن هم با استفاده از نرم افزار اِسلک با چند نفر همزمان به گفت وگوی آنلاین مبادرت می ورزند. و برای همه ی اینها، باید از ولی نعمت غیرعادی خود یعنی پادشاهی عربستان سعودی قدردانی کنند.

مدت ها پیش از ناپدید شدن روزنامه نگار مخالف سعودی جمال خاشقچی، پادشاهی آل سعود دنبال نفوذ در غرب بود – شاید با این هدف که فراموش کنیم چه خبر است. حکومتی قرون وسطایی که هنوز هم با شمشیر گردن می زند، با رواج فروشگاه های بزرگ زنجیره ای (از جمله فروشگاهی که داخل آن ورزش اسکی ارائه می کنند)، عربستان سعودی همان داعشی است که خودش به وجود آورد. جالب توجه است که این کشور توانسته به لطف اشتهای سیری ناپذیر ما برای نفت، از منفور شدن در آمریکا بگریزد؛ روابطی که ریاض با دقت بسیار با واشنگتن پایه گذاری کرده، خریدهای بزرگ تسلیحاتی و منافع مشترک دو کشور درجنگ ضد تروریسم هم به این روند کمک کرده است. اما به تازگی سعودی ها دارند حلقه ی توانمندسازان خود را در آمریکا گسترش می دهند و میلیاردها دلار در شرکت های فناوری سیلیکون ولی سرمایه گذاری می کنند.

در حالی که نسل پیشین سران سعودی همچون شاهزاده «الولید بن طلال» میلیاردها دلار در شرکت های معتبر در آمریکا سرمایه گذاری کردند؛ «محمد بن سلمان» ولیعهد جدید پادشاهی آل سعود، سرمایه گذاری کشورش را در آمریکا از وال استریت به سیلیکون ولی تغییر مسیر داده است.

صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی به یکی از بزرگترین دسته چک های سیلیکون ولی تبدیل شده که عمدتا با صندوقی 100 میلیارد دلاری کار می کند که سافت بانک (شرکتی ژاپنی) تامین مالی آن را برعهده داشته است. سافت بانک راه خود را ماجراجویانه از مسیر صنعت فناوری پیدا کرده و اغلب سهام های چند میلیارد دلاری در شرکت های آتیه دار خریداری می کرد. صندوق سرمایه گذاری عمومی آل سعود 45 میلیارد دلار در نخستین ویژن فاند سافت بانک سرمایه گذاری کرد و بلومبرگ به تازگی گزارش داد صندوق سعودی 45 میلیارد دلار دیگر در دومین ویژن فاند سافت بانک سرمایه گذاری می کند.

سافت بانک با کمک پول سعودی ها هم اکنون بزرگترین سهام دار اوبر است. این بانک همچنین پول عمده ای در فهرستی طولانی از استارت آپ ها سرمایه گذاری کرده که عبارتند از وَگ ، دوردَش ، وی وُرک ، پلنتی، کروز، کاترا، نویدیا و اسلک.

همچنان که باک خودروها در دنیا پر از بنزین می شود و پدیده تغییرات آب وهوایی شدت می گیرد، عربستان سعودی سود هنگفتی به جیب می زند – و بخشی از این پول در حساب های بانکی شرکت های رو به رشدی ذخیره می شود که دوست دارند درباره تبدیل کردن دنیا به مکانی بهتر سخن پراکنی و وراجی کنند.

محمد بن سلمان خیلی با دقت تصویری عمومی در نقش یک اصلاح طلب از خود تراشیده و از سران گذشته ی رژیم آل سعود فاصله گرفته است. در دیداری که به تازگی از سیلیکون ولی داشت گفته شد این حاکم آل سعود در نظر دارد درباره همکاری بالقوه بین شرکت های فناوری آمریکایی و عربستان بحث و تبادل نظر کند. او در دیدار با مدیران و سرمایه گذاران فنی در آمریکا از پوشیدن لباس سفید رنگ و سنتی اعراب خودداری کرد.

آری قهرمان اصلاحات امروز عربستان که دستور سلاخی کردن امثال خاشقچی ها را داده رهبری حکومتی را عهده دار است که نیویورک تایمز آن حکومت را قرون وسطایی می‌نامند ولی همچنان نه با تحریم های گسترده تاجر نیویورکی روبرو می شود و نه به انزوای جهانی می رود چرا؟ چون این حکومت قرون وسطایی که هنوز هم با شمشیر گردن می زند، با رواج فروشگاه های بزرگ زنجیره ای از جمله فروشگاهی که داخل آن ورزش اسکی ارائه می کنند، ونیز خرید سهام های چند میلیارد دلاری در شرکت های آتیه دار منافع ایالات متحده در جهان را تامین می کند.

انتهای پیام/ 451

نظر شما
پربیننده ها