تل‌آویو بین جنگیدن و نجنگیدن با غزه سرگردان مانده است

رژیم صهیونیستی که از یک سو به دلیل هزینه‌های سیاسی و مالی، شیوه برخورد کنونی با راهپیمای بازگشت را در مقابل گزینه جنگ علیه غزه ترجیح می‌دهد، از سوی دیگر نگران است آنچه را که «قدرت بازدارندگی» می‌نامد از دست بدهد.
کد خبر: ۳۱۴۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱ - 21October 2018

تل‌آویو؛ سرگردان بین جنگ با غزه برای آبرو یا نجنگیدن به علت هزینه‌هابه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، اختلافات میان 2 سطح سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی درباره نحوه تعامل با نوار غزه در حال افزایش است، در حالی که ارتش و دستگاه‌های امنیتی معتقدند که تعامل کنونی با حماس در غزه بهتر از عملیات نظامی گسترده است، اما دولت این رژیم به خاطر برخی موضوعات از جمله انتخابات جرأت نمی‌کند، بگوید موضعش همین است و به همین دلیل از اظهارنظر خودداری می‌کند.

«رون بن یشای» تحلیلگر روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در این‌باره نوشت: سال بزرگ این است که نتیجه چه می‌شود؟ افسران و ژنرال‌های عالی‌رتبه اسرائیلی قانع شده‌اند که وضعیت کنونی در مرز نوار غزه برای «اسرائیل» به مراتب بهتر از ورود به گزینه نظامی (جنگ) است. ارتش، «شین‌بت» و شورای امور سیاسی و امنیتی کابینه نیز همین اعتقاد را دارند.

در ادامه این گزارش آمده است: این تصمیم مبنی بر عدم ورود به جنگ با غزه، حماس را تشویق می‌کند که بدون تردید به تظاهرات در حصار مرزی و حفر تونل‌ها ادامه دهد؛ زیرا می‌داند ارتش رژیم صهیونیستی قصد انجام عملیات نظامی گسترده علیه غزه با هزینه بالا را ندارد.

بن یشای سپس نوشت: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ عادت کرده‌اند در پایان هر جمعه بگویند وقت، تمام شد و ارتش آماده اجرای عملیات نظامی است؛ اما آن‌ها در نهایت حرف خود را تغییر می‌دهند و می‌گویند: فرصت آخر را به حماس می‌دهیم.

این تحلیلگر صهیونیست که روابط محکمی با فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی دارد، ادامه داد: از منظر نظامی، پس از گذشت شش ماه از تظاهرات در مرز غزه که منجر به شهادت بیش از 200 فلسطینی و مجروحیت هزاران نفر دیگر در مقابل کشته شدن یک اسرائیلی شده، بسیار بهتر از کشته شدن ده‌ها اسرائیلی در جنگ علیه غزه است آنهم در حالی که شهرک‌نشینان مجاور نوار غزه مجبورند هفته‌های طولانی در پناهگاه بمانند.

بن‌یشای تصریح کرد: ارتش امروز با وسایل محدودی مانند پهپاد، چند تانک، تک‌تیرانداز و تعداد محدودی نظامی، تظاهرات در مرز غزه را کنترل می‌کند؛ اما اگر به انجام عملیات نظامی گسترده علیه غزه روی بیاورد حتی اگر دامنه زمانی آن کمتر از 50 روز جنگ 2014 علیه این منطقه باشد، ناچار خواهد شد ارتش ذخیره را فرابخواند، پایگاه‌هایش را باز کند و همه این‌ها میلیارد‌ها دلار هزینه دارد.

وی مدعی شد: باید توجه داشته باشیم که ایران، حزب‌الله، سوریه و لبنان ممکن است از جنگ در نوار غزه برای تسریع در دستیابی به توانایی‌هایی نظامی از یک سو و چه بسا انجام عملیات‌های نظامی از سوی دیگر سو‌ءاستفاده کنند در زمانی که ارتش (اسرائیل) مشغول جنگ در نوار غزه است.

در ادامه این تحلیل آمده است اسرائیل در صحنه بین‌المللی ناچار است در چند جبهه قضایی، رسانه‌ای و دیپلماسی مبارزه کند و مقابله با هیچ کدام از این جبهه‌ها راحت نیست؛ اما زمانی که ارتش وارد این نبرد بزرگ شود سوالی که باقی می‌ماند این است «در این عملیات نظامی چه چیزی به دست می‌آوریم که در جنگ‌های سابق به دست نیاورده‌ایم؟ ما اگر خواستار چند سال آرامش در مرز غزه هستیم می‌توانیم با میانجی‌گری مصر و سازمان ملل به این مهم برسیم».

بن‌یشای سپس نوشت: اما در عین حال و با توجه به تمام ملاحظات گفته شده، انگیزه اساسی برای انجام عملیات نظامی علیه غزه، ترس از شکسته شدن نظریه «بازدارندگی اسرائیل» است؛ زیرا (عدم انجام عملیات) بدان معناست که حماس به عملیات‌های خود بدون هیچ مانعی ادامه می‌دهد. زیرا مطمئن است که اسرائیل به سمت جنگ گسترده نمی‌رود و چه بسا حماس طی روز‌های آینده جرأت پیدا کند که از حصار مرزی وارد (فلسطین اشغالی) شود و نظامیان و شهرک‌نشنیان را با هدف چانه‌زنی برباید.

بن‌یشای در پایان نوشت: ساعت حمله نظامی بزرگ به حماس در غزه ناچارا فرا خواهد رسید، اما این موضوع باید پس از تمام شدن تمام گزینه‌های موجود باشد.

مقامات مختلف رژیم صهیونیستی طی هفته گذشته به تهدید‌های خود مبنی بر به راه انداختن جنگ علیه غزه در صورت ادامه راهپیمایی‌های بازگشت شدت داده بودند، اما این تظاهرات‌ها در هفته جاری نیز مانند هفته‌های قبل برگزار شد و حماس اعلام کرده تا تحقق اهدافش ادامه پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار