استقبال گسترده از توافق امریکا و روسیه

با وجود سرخوردگی و مخالفت برخی کشورهای خاص منطقه، استقبال گسترده ای از سوی بازیگران مختلف از توافق سیاسی امریکا و روسیه در مورد سلاح های شیمیایی سوریه صورت گرفته است.
کد خبر: ۳۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵ - 15September 2013

استقبال گسترده از توافق امریکا و روسیه

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، توافق سیاسی امریکا و روسیه مبنی بر ارائه طرحی در مورد تسلیحات شیمیایی سوریه که منجر به کاهش جدی احتمال جنگ علیه سوریه شد، مورد استقبال کشورهای مختلف و همچنین سازمان ها و مقامات بین المللی متعددی قرار گرفته است.

به گزارش "رویترز": چین یکی از کشورهای مهمی است که ضمن استقبال از توافق سیاسی امریکا و روسیه و طرح پیشنهادی آنها، حمایت خود را از این طرح اعلام داشته و این موضوع را نقطه مهی برای حل صلح آمیز بحران سوریه به روش دیپلماتیک و استفاده از راهکارهای سیاسی توصیف کرده است.

جمهوری اسلامی ایران نیز که از زمان آغاز بحران سوریه مواضع اصولی خود در مورد حل بحران با تکیه به روش های سیاسی حفظ کرده است از این طرح استقبال کرد. در این رابطه به گزارش رویترز، "علی لاریجانی" رئیس مجلس کشورمان ضمن استقبال از این طرح که احتمال مداخله نظامی در سوریه را کاهش داد عنوان نمود این توافق نشانه عقلانیت امریکا و روسیه است.

علاوه بر خوشبینی ایران و چین به عنوان دو کشور تاثیرگذار در بحران سوریه، کشورهای دیگری نیز از این طرح استقبال کرده اند که از جمله مهم ترین آنها می توان به استقبال فرانسه و برخی کشورهای منطقه به خصوص عراق اشاره داشت.

گفتنی است "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل نیز خوشبینی خود را نسبت به اجرای توافقات سیاسی امریکا و روسیه در مورد تخریب سلاح های شیمیایی سوریه اعلام کرد و بیان نمود در صورت اجرای کامل این طرح می توان نسبت به حل بحران سوریه از طریق سیاسی امیدوار بود.

شایان ذکر است با وجود استقبال گسترده از برنامه پیشنهادی روسیه و امریکا، به دلیل کاهش احتمال جنگ علیه دولت سوریه، برخی دولت های منطقه مانند عربستان و ترکیه سرخوردگی و مخالفت خود را با طرح مذکور نشان داده اند که ماهیت سیاست های خرابکارانه آنها در بحران سوریه را بازگو می کند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار