سفیر اسبق ایران در مکزیک در گفت‌وگو با دفاع پرس:

بن‌سلمان حکومت «آل سعود» را متزلزل کرد/ قتل «خاشقچی» بهانه دیگری برای دوشیدن سعودی‌هاست

«محمدحسن قدیری ابیانه» گفت: قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه و کشته شدن یکی از اعضای تیم قتل وی، نشان دهنده اوج حماقت جوان ناپخته سعودی است که با رفتار خویش حکومت آل سعود را متزلزل کرده است.
کد خبر: ۳۱۴۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۲ - 23October 2018

بن سلمان حکومت دایناسوری آل سعود را متزلل کرده است/ قتل خاشقچی بهانه دیگری برای دوشیدن آل سعود«محمدحسن قدیری ابیانه» سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس پیرامون قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، اظهار داشت: تاکنون چنین اتفاقی نیافتاده است که کشوری در محل دیپلماتیک خود در کشوری خارجی تبعه خود را به قتل برساند؛ البته جنایت آل سعود بسیار فراتر از چنین قتل‌هاست. آن‌ها در یمن کشتار دسته جمعی راه انداخته‌اند و تروریست‌های تکفیری مانند داعش را مسلح کردند تا دست به هر جنایات فجیعی در سوریه و عراق و حتی لبنان بزنند. حمله به سرکنسولگری ایران در افغانستان و کشتن آن‌ها بدست طالبان که آن‌ها نیز از مزدوران آل سعود هستند؛ از جمله جنایت‌های آل سعود است. حمایت از ریگی، تروریست‌های الاحوازیه، منافقین و دیگر گروهک‌های تروریستی نمونه کوچکی از جنایات این رژیم است.

وی در ادامه افزود: دستگیری شاهزادگان و بستگان محمد بن‌سلمان و شکنجه و قتل آن‌ها در پرونده سیاه بن‌سلمان دیده می‌شود؛ اما آن‌چه که غرب را آشفته کرده، کشتن کسی بود که مقاله نویس روزنامه‌های آمریکایی بود و وی با بسیاری از خبرنگاران آمریکایی رفاقت داشت؛ البته ثروتمند بودن عربستان نیز در این جنجال‌ها و در مواضع آمریکا بی‌تاثیر نبوده است. بعضی از کشور‌ها تلاش کردند تا با مطرح کردن این قتل فحیع زمینه‌ای را برای باج خواهی از عربستان فراهم کنند تا در نهایت بخشی از ثروت این کشور را تصاحب کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: محمد بن سلمان حاضر است برای رسیدن به صندلی پادشاهی در کشور ثروتمند عربستان هر نوع جنایت و خیانتی را مرتکب شود. اینک صحبت از تغییر او است؛ حتی در حد شایعه برکناری او از سمت ولیعهدی، موجب تضعیف بن سلمان نزد عربستان و جامعه جهانی است. با آشکار شدن این مطلب و دروغگویی‌های مکرر آل سعود آبروی نداشته آن‌ها هم ریخته است. اول منکر قتل خاشقچی شدند، سپس گفتند درگیری رخ داده است؛ در حالی که رفته بودند او را بکشند و جسدش را قطعه قطعه کردند.

قدیری ابیانه با اشاره به نفوذ ترکیه در کنسولگری عربستان، گفت: حتما ترکیه در کنسولگری عربستان دستگاه شنود کار گذاشته بود و صدای درگیری‌ها را هم ضبط کرده است چه بسا که دوربین فیلمبرداری هم مخفیانه در کنسولگری نصب کرده باشند. این موضوع که مطرح شد، او ساعتی در دستش بوده و با موبایل خویش در ارتباط بوده و مطالب را منتقل می‌کرده است، شاید برای این است که موضوع شنود پنهان، مطرح نشد؛ در حال حاضر ترکیه اسناد انکار ناپذیری در این رابطه دارد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه همچنین قول داده است در روز‌های آتی اطلاعاتی را در این خصوص منتشر کند.

سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک خاطرنشان کرد: ادعای عربستان را هیچ کسی باور نکرد؛ نه آل سعودی‌ها نه دونالد ترامپ. اگر ترامپ هم می‌گوید توضیحات مقامات سعودی را باور کرده است، دروغ می‌گوید حتی او هم باور نکرده است. در حقیقت سفر «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به ریاض در حقیقت برای کمک به عربستان و تنظیم متنی بوده است که عربستان باید آن را منتشر می‌کرد. این متن نه در عربستان بلکه در سازمان سیا (C.I.A) تنظیم شده بود تا با متهم کردن مسئولان امنیتی عربستان، محمد بن سلمان را از اتهام این جنایت تبرئه کند. حال به حق همه می‌گویند که اگر پذیرفتید جمال خاشقجی را به قتل رساندید؛ بگوید با جسدش چه کرده‌اید؟ اگر عربستان بخواهد واقعیت را بگوید و جسد مثله شده او پیدا شود؛ آل سعود رسواتر از قبل خواهد شد. البته آن‌ها مدعی شده‌اند که جسد وی را به یک فرد محلی سپرده‌اند تا آن را در جایی دفن کند.

وی افزود: فعلا یک نفر از 15 نفری که برای قتل خاشقچی از عربستان به ترکیه عزیمت کرده بودند؛ در یک صحنه نمایشی تصادف به قتل رسید؛ بن سلمان حاضر است تمام آن 15 نفر قربانی بکند تا خود را تبرئه کند. حتی اگر مقامات کشور‌های غربی خود را نسبت به توضیحات عربستان قانع جلوه دهند؛ اما افکار عمومی آن را هیچگاه نخواهد پذیرفت.

قدیری ابیانه در پایان افزود: قتل خاشقچی و عبور خبر آن از دیوار‌های سانسور، آبرویی برای بن سلمان و آل سعود نگذاشت. البته این حرکت آل سعود و کشتن خاشقچی در کنسولگری و متقاعب آن کشته شدن افراد دیگری از تیم 15 نفره اعزامی نشان دهنده اوج حماقت این جوان ناپخته است که با رفتار خویش حکومت آل سعود را متزلزل کرده است. از دیگر حماقت‌های آل سعود، دستگیری نخست وزیر لبنان است.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار