تحلیل رابطه آمریکا و عربستان؛ پول بده و توهین بشنو

تحلیلگران سیاسی روابط آمریکا و عربستان را نظیر رابطه ارباب و رعیت توصیف می‌کنند که به گونه‌ای که ترامپ با وجود بهره بردن از منافع اقتصادی فراوان عربستان، چپ و راست اهانت روانه درباره سعودی می‌کند.
کد خبر: ۳۱۵۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰ - 23October 2018

تحلیل رابطه آمریکا و عربستان؛ پول بده و توهین بشنوبه گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، المسیره در گزارشی به بررسی ماهیت روابط آمریکا و عربستان به ویژه در سایه ریاست جمهوری دونالد ترامپ پرداخت و نوشت: سه چهارم ثروت عربستان در مقابل حفاظت نیروهای آمریکایی از آن. این خواسته ترامپ در ماه مه سال 2015 میلادی در جریان کمپین تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اش بود که آل سعود را به گاو شیرده توصیف کرد که به محض اینکه شیرش تمام شود، حکومت آمریکا دستور سربریدنش را می دهد یا از کسی دیگر می خواهد که اینکار را انجام دهد.

منابع نزدیک به خاندان حاکم سعودی در آن زمان این اظهارات ترامپ در جریان کمپین انتخاباتی خود را یک شوی تبلیغاتی توصیف کردند اما بعد از رئیس جمهور شدن ترامپ و تکرار اهانت هایش به عربستان، زبان در کام گذاشتند و سکوت قبرستان حاکم شد. آخرین اظهارات ترامپ دو هفته پیش بود که به سلمان عبدالعزیز شاه سعودی هشدار داد که بدون حمایت ارتش آمریکا نمی تواند دو هفته در قدرت باقی بماند. ترامپ گفت: ما از عربستان حفاظت می کنیم. خواهید گفت آنها ثروتمند هستند. من شاه سلمان را دوست دارم اما به او گفتم که ای شاه، ما از تو حفاظت می کنیم- شاید نتوانی بدون ما دو هفته سرپا بمانی، باید برای ارتش خودت هزینه کنی.

این حال و روز رژیم سعودی است که به دستورات دونالد ترامپ گوش می دهد و پاسخ می گوید و تلاش می کند که هرچه به او دیکته می شود؛ انجام دهد؛ حتی اگر تاثیر منفی بر اقتصاد آنها (سعودی ها) بگذارد و زیان زیادی به ثروت های آنها وارد کند.

عربستان بشکه های نفت خود را برای منافع آمریکا و تداوم سلطه گری آن هزینه می کند. این همان چیزی است که ترامپ در توئیت ماه ژوئن خود بر آن تاکید کرد. ترامپ آن زمان گفت: از ملک سلمان خواستم که تا کمبود ناشی از نفت ایران و ونزوئلا را با تزریق دو میلیون بشکه نفت برای مهار قیمت ها جبران کند که موافقت کرد.

با وجود اینکه سعودی ها از دهه ها پیش صدها میلیارد دلار به آمریکا می پردازند؛ اما روسای پیاپی روی کار آمده در کاخ سفید کمترین احترام را برای همپیمان خود که هزینه می کند و اطاعت می کند، قائل نشده‌اند. اما ترامپ می خواهد که این بردگی عربستان برای آمریکا علنی باشد و اهانت به آل سعود بخشی از فرهنگ ریاست جمهوری اوست.

ترامپ بارها به شیوه ای باج خواهانه گفته است که عربستان چیزی جز حیات خلوت آمریکا نیست که نمی تواند بدون حمایت آمریکا از خود حفاظت کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار