در برنامه نقد فیلم «ماهورا» مطرح شد؛

«ماهورا» در تاریخ ماندگار خواهد شد

علیرضا جلالی تهیه کننده فیلم سینمایی ماهورا گفت: حماسه‌ی عظیم یکی از قومیت‌های کشورمان در این فیلم به نمایش درآمده است.
کد خبر: ۳۱۵۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ - 23October 2018

«ماهورا» در تاریخ ماندگار خواهد شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، فیلم «ماهورا» به کارگردانی حمید زرگرنژاد، سال‌های جنگ تحمیلی ایران و عراق را در نواحی مرزی جنوب غربی کشور روایت می‌کند. جایی که قومیت عرب ایرانی با آداب و رسوم مخصوص خود، در آن سکنی گزیده‌اند.

برنامه نقد و بررسی این اثر با حضور تهیه کننده، کارگردان و بازیگران آن در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در این نشست علیرضا جلالی، تهیه کننده فیلم «ماهورا» در ارتباط با مرحوم حمید آخوندی، تهیه کننده نخست فیلم، اظهار داشت: وی برای این کار زحمات زیادی کشید و در حال حاضر نیست که نتیجه زحماتش را ببیند. برای من خیلی سخت بود که بتوانم وظایف وی را در این فیلم انجام دهم اما برای ساخت این فیلم زحمت زیادی کشیده شد.

تمام بازیگران و عوامل فیلم بسیار دلسوزانه تلاش کردند که از جمله آنها می‌توان به ساعد سهیلی اشاره کرد. در ارتباط با ماهورا باید بگویم که در برهه‌ای از جنگ هواپیمایی نظامی در یکی از روستاهای کشور سقوط می‌کند و مردم آن روستا حاضر به همکاری با نیروهای عراقی برای تحویل خلبان و اطلاعات مهم همراه آن نشدند که در نتیجه این عمل 27 نفر از روستانشینان توسط نیروهای بعث زنده به گور شدند. من تصور می‌کنم آن 27 نفر من و سایر عوامل فیلم را صدا زدند و بدون شک این اثر در تاریخ ماندگار خواهد شد.

وی ادامه داد: ما حماسه‌ای عظیم از یک قومیت کشور را در ماهورا نمایش دادیم و اگر چه در گیشه به دلایلی فروش مناسبی نداشت اما باز در آثار این چنینی، همکاری خواهم کرد.

جلالی در بخشی از صحبت‌هایش از مسئولان حوزه هنری گلایه کرد و گفت: ماهورا در ابعاد مختلف، مظلوم واقع شد. از لحاظ تجهیزات یک بالگرد در اختیار داشتیم در صورتی که چند بالگرد در فیلمنامه پیش بینی شده بود و از این لحاظ نیز به ما کم لطفی شد. حوزه هنری هم برای این فیلم هیچ تبلیغ مرسومی نداشت و تنها 29 سینما به ماهورا اختصاص داد.

زرگرنژاد، کارگردان ماهورا ضمن اشاره به داستان فیلم گفت: فیلمنامه ماهورا طی چهار سال تحقیق بر اساس یک واقعه تاریخی نگاشته شده است و همین واقعی بودن قصه فیلم باعث جذابیت آن شد. من مستندی به نام «حلقه در خاک» در این روستا ساخته بودم و همیشه فکر می کردم پتانسیل ساخت یک فیلم سینمایی بلند را دارد. از آنجا که نگه داشتن مخاطب برای یک فیلم ۹۰ دقیقه‌ای مشکل است با وسواس فیلمنامه آن را نوشتم. در ماهورا سعی شد، هر آنچه که هست را بدون اغراق نشان دهیم و در این فیلم تنها یک قهرمان نداشتیم.

ارجمند: موسیقی فیلم «ماهورا» تاثیرگذار است

داریوش ارجمند هنرمند سینمای کشورمان در نشست نقد و بررسی فیلم «ماهورا» با اشاره به ارزشی بودن این فیلم گفت: من در تمام عمر دوران بازیگری، برای گیشه اجرای نقش نکردم و بدنبال بازی در فیلم‌های ارزشی بوده‌ام. فیلم‌های ارزشی شناسنامه سینمای ایران هستند که متاسفانه تعداد آنها هر روز کمتر می‌شود.

وی در ارتباط با فرهنگ مردم کشورمان، گفت: ما فرهنگ و مردم بسیار عجیبی داریم. قومیت‌های مختلف با آداب و رسوم مخصوص خود در این سرزمین ساکن هستند و این امتیاز شریفی برای ملت ایران است. فرهنگ غنی مردم کشور ما باعث شد تا اسلام را خیلی خوب و بهتر از دیگرانی که آن‌ را پذیرفتند، بپذیریم. ما ملتی هستیم که از یک تهاجم چیزی می‌سازیم که مهاجم متعجب می شود، اما متاسفانه ما امروز در فرهنگ با مشکلاتی مواجه هستیم که به ریشه این فرهنگ می‌تواند آسیب وارد کند. نمایشنامه‌ها این روزها با مشکل روبرو هستند که از هر روشی برای فروش در گیشه استفاده می کنند.

این هنرمند ارزشمند کشورمان در ارتباط با هنرمندان جوان نیز اظهار داشت: من از کار کردن با جوانان لذت می‌برم. آینده سینمای کشور را همین نسل جوان خواهند ساخت که خوشبختانه هنرمندان کاربلد خوبی در بین آنها وجود دارد که ساعد سهیلی یکی از آنهاست. البته یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این فیلم، موسیقی آن است که بسیار زیبا آماده شده و شنیدن آن بسیار اثر گذار است.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار