اردوغان:

خاشقچی به طرز فجیعی کشته شده است/ می‌دانیم چه کسی دستور قتل را صادر کرد

سخنرانی رئیس جمهور ترکیه در مورد قتل سوال برانگیر روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری سعودی در استانبول آغاز شد.
کد خبر: ۳۱۵۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱ - 23October 2018

آغاز سخنرانی اردوغان در خصوص قتل خاشقچی/ تسلیت به خانواده مقتولبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «رجب طیب اردوغان» که دیروز دوشنبه اعلام کرده بود امروز تمامی حقایق در مورد قتل «جمال خاشقجی» را فاش می‌کند، سخنرانی خود در این رابطه را آغاز کرد.

اردوغان در بخش اول سخنرانی خود به روابط اقتصادی ترکیه با کشورهای همسایه و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش انرژی ترکیه اشاره کرده و از رئیس جمهوری آذربایجان نیز تشکر کرد.

وی سپس به خانواده خاشقچی و دوستان وی تسلیت گفت و

افزود: «خاشقجی در 28 سپتامبر وارد کنسولگری سعودی در استانبول شد. این حضور، به تیمی که قتل وی را مرتکب شدند، گزارش شد».

وی با بیان اینکه یک روز قبل از عملیات، گروه سه‌نفره‌ای با پروازهای رزرو شده وارد استانبول شدند، گفت: «یک گروه دیگر از سوی کنسولگری در جنگل بلگراد در استانبول و شهر یالووا مشغول عملیات بودند».

گروه دوم شامل سه نفر و گروه سوم شامل نه نفر وارد کنسولگری استانبول شده و دیدار کردند. آنها ابتدا سیستم دوربین‌های مداربسته را معیوب کردند و سپس خاشقچی را به این ساختمان دعوت کردند.

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به ورود خاشقچی به کنسولگری در 2 اکتبر، توضیح داد که بعد از گزارش نامزد خاشقچی مبنی بر عدم خروج وی از کنسولگری، یگان های ویژه پلیس به محل اعزام شده و پرس‌وجو را شروع کدند.

اردوغان با بیان اینکه دفتر دادستانی کل استانبول سپس تحقیقاتی را آغاز کرد، گفت: «تیم 15 نفره‌ای شامل نیروهای امنیتی، محافظتی و پزشکی قانونی وارد کشور ما شدند، برای چه؟ آنها از چه کسی دستور گرفتند؟ یکی از آنها می‌خواست چهره خاشقچی را تقلید کند».

وی با بیان اینکه قبل از ورود خاشقچی به کنسولگری، به کارمندان ترکیه‌ای این ساختمان دستور داده شده بود که آن مکان را ترک کنند، افزود: «به دلیل اینکه این حادثه در استانبول و در خاک کشور ما افتاده، مسئولیت افشای آن بر عهده ما است و ما می‌توانیم هر سوالی که بخواهیم بپرسیم؟»

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اشاره به تماس تلفنی خود با ملک سلمان، شاه سعودی، تصریح کرد: «به توافقی رسیدیم که کارگروه مشترکی ایجاد کنیم. بعد از دستور ملک سلمان، تیم تحقیقاتی پلیس و دادستانی وارد کنسولگری شدند. ابتدا سرکنسول اجازه این مسئله را نداد».

اردوغان گفت که با ملک سلمان درباره عدم همکاری سرکنسول صحبت کرده و فردای آن روز، وی از کار برکنار شده و به ریاض برگشت.

وی با اشاره به بیانیه سعودی‌ها درباره تلف‌شدن خاشقچی در درگیری داخل کنسولگری، توضیح داد: «با جدیت این فرایند را پیگیری کردیم... ما می‌دانیم که چه کسی این عملیات را با چه هدفی اجرا کرده است. آنها نمی‌توانند هرگز ما را از افشای حقیقت باز دارند».

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه خاشقچی قربانی یک جنایت شنیع شده است، خاطر نشان کرد: «چنین جنایتی وجدان بشریت را جریحه‌دار کرد. دولت سعودی با اذعان به قتل، گام مهمی را برداشت».

اردوغان همچنین اضافه کرد که این جنایت یک عملیات از پیش طراحی شده بود و خواستار سپردن عاملان قتل خاشقچی به دست عدالت هستند: «چرا این تیم 15 نفره در روز جنایت، در استانبول جمع شده بودند؟ چرا جسد کسی که قتلش رسما اعلام شده، هیچ جا پیدا نمی‌شود؟»

وی با پرسش این سوال که «هماهنگ‌کننده محلی» کیست، پاسخ داد: «من می‌گویم او یک مقام سعودی است، اگر غیر از این است جواب بدهید که او کیست؟ بدون پاسخ به این سوالات نمی‌توانیم پرونده را مختومه کنیم».

رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر صداقت ملک سلمان درباره اطلاع نداشتن از عملیات قتل خاشقچی، گفت: «از همینجا یک فراخوان به ملک سلمان می‌دهیم. این حادثه در استانبول رخ داده، جلسه محاکمه این 15 نفر باید در استانبول انجام شود».

بعد از نزدیک به سه هفته از ورودِ بی بازگشت این روزنامه‌نگار سعودی به داخل کنسولگری ریاض در استانبول، مقامات این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعتراف کردند که خاشقچی در پی درگیری داخل این ساختمان کشته شده است. این در حالی است که در تمام این مدت سعودی‌ها نه تنها منکر مرگ وی می‌شدند بلکه اصرار می‌کردند خاشقچی از کنسولگری خارج شده است.

در بیانیه دیوان سلطنتی سعودی ادعا شده که خاشقچی بعد از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول، با عده‌ای که قصد «ترغیب کردن» وی برای «بازگشت» به ریاض را داشتند، درگیر شده و نهایتا در پی یک «اشتباه» مرده است.

تیم تحقیقاتی ترکیه شامل بازرسان و نیرو‌های امنیتی این کشور دو بار جهت انجام تفتیش حول پرونده مفقود شدن خاشقچی، وارد ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول شده‌اند. پلیس ترکیه با ظن اینکه سه خودرو متعلق به کنسولگری سعودی در استانبول مفقود شده، دو منطقه (جنگل بلگراد و مزرعه‌ای در شهر یالووا) در نزدیکی شهر استانبول را بازرسی کرد.

بعد از گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری، روزنامه «صاباح» ترکیه نیز بامداد چهارشنبه با انتشار نام و تصویر ۱۵ سعودی مشکوک به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی جدید و تکان‌دهنده از این ماجرا منتشر کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها