بخشایش تاکید کرد؛

بهره‌گیری از تکنیک‌های جدید در تدوین خاطرات شفاهی

جواد کامور بخشایش در کارگاه آموزشی تنظیم و تدوین خاطرات شفاهی به بهره گیری نویسندگان از تکنیک های جدید در تدوین خاطرات شفاهی جهت جذب خواننده تاکید کرد.
کد خبر: ۳۱۵۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۵ - 23October 2018

بهره گیری از تکنیک های جدید در تدوین خاطرات شفاهیبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از خراسان شمالی، کارگاه آموزشی تنظیم و تدوین خاطرات شفاهی با حضور استاد جواد کامور بخشایش و نویسندگان خراسان شمالی برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی بخشایش تکنیک های تدوین را بیان کرد و گفت: یکی از مشکلات جدی در عرصه خاطره نگاری تدوین زندگینامه شهدا است.

وی بیان کرد: در نگارش زندگی نامه داستانی برای شهدا، داستان 20 درصد و استناد 80 درصد آن را تشکیل می دهد که این استناد از طریق مصاحبه و خاطره گیری به دست می آید.

این استاد در ادامه تعریفی از روایت بیان کرد و گفت: روایت یعنی آنچه که در زمان خاصی از گذشته اتفاق افتاده و ما به آن دسترسی نداریم.

بخشایش عنوان کرد: خاطره نگاری و روایت پردازی یک بنیاد معرفت شناختی دارد یعنی ما از طریق خاطره به شناخت روان، شخصیت و منظومه فکری راوی می رسیم.

وی ادامه داد: خاطره نگاری همچنین یک بنیاد تجربه شناختی دارد یعنی از تجربه دیگران برای امور آتی بهره بگیریم.

بخشایش تصریح کرد: عموما و عمدتا کتاب هایی که برای شهدا نوشته می شود از روش چیدن روایت های پشت سر هم بدون ارتباط با یکدیگر استفاده می شود که این روش دیگر برای خواننده جذاب نیست و باید از روش ها و تکنیک های دیگری برای نوشتن کتاب ها بهره ببریم که در عین داشتن استناد برای خواننده نیز جذاب باشد.

وی ادامه داد: یکی از روش ها برای تدوین خاطرات شفاهی چینش خاطرات براساس روند زندگی افراد است یعنی خرد کردن روایت ها و چینش بر اساس زندگی شخصیت یعنی چینش خاطرت از دوران کودکی، نوجوانی، جوانی، انقلاب و جنگ تا شهادت.

این استاد در ادامه به بیان دیگر تکنیک های تدوین خاطرات شفاهی برای نویسندگان پرداخت و راهکارهای رسیدن به یک تدوین خوب را بیان کرد.

در پایان نویسندگان حاضر در جلسه از تجربیات خود در خصوص تدوین خاطرات شفاهی بیان کردند.

لازم به ذکر است کارگاه آموزشی تنظیم و تدوین خاطرات شفاهی با مشارکت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی، حوزه هنری استان و مرکز حفظ آثار سپاه جوادالائمه استان برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار