رئیس شورای عالی استان‌ها:

انتخاب شهردار توسط شورای شهر حقی قانونی است/ حمله گاز انبری به شوراها

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه طرح و لایحه دولت و مجلس در خصوص انتخاب شهردار با قانون اساسی مغایرت دارد، گفت: هم‌اکنون شاهد حمله گازانبری مجلس و دولت به شوراها هستیم.
کد خبر: ۳۱۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱ - 20October 2014

انتخاب شهردار توسط شورای شهر حقی قانونی است/ حمله گاز انبری به شوراها

به گزارش خبرنگار اجتماعی " دفاع پرس "، مهدی چمران در نشست خبری خود که با محوریت طرح مجلس در لایحه دولت در خصوص انتخاب شهردار برگزار شد با بیان اینکه این طرح و لایحه اشکالات فراوانی را دارد، اظهار داشت: در این زمینه صحبتهایی با نمایندگان مجلس شده و برخی از مشکلات به اطلاع آنها رسیده است.

در طرح جدید مجلس تبصرهای آمده است که در آن قید شده است به کلمه انتصاب که این با همه انتخاباتی که برگزار شده است مغایرت دارد.

چمران خاطر نشان کرد: در متن قانون اساسی اصل صد و سوم آمده است که استانداران، بخشداران، فرمانداران و ... مقامات دولتی در حوزه اختیارات خود ملزم به تصمیمات شوراها هستند ضمن اینکه در اصل 107 قانون اساسی نیز آمده که شوراها از ارکان تصمیمگیری کشور هستند.

وی ادامه داد: با همه این مواردی که در قانون اساسی در خصوص جایگاه شوراها آمده است شاهد هستیم که دولت و مجلس لایحه و طرحی را در دست دارد که باعث تضعیف جایگاه شوراها میشود.

چمران در ادامه با اشاره به طرح مجلس در خصوص انتخاب شهردار توسط هیأت حل اختلاف گفت: این طرح اشکالات اساسی دارد چرا که کار هیأت حل اختلاف در حوزه تصمیمات قانونی و قضایی است.

رئیس شورای عالی استانها ادامه داد: این طرح هم اکنون توسط برخی از نمایندگان مجلس مطرح شده و یک فوریت آن به تصویب رسیده است که در نهایت قرار است به کمیسیونهای شوراها ارجاع داده شود و در نهایت در این کمیسیون تصمیمگیریهای اولیه خواهد شد و در نهایت به صحن شورا ارسال میشود که این طرح، طرح بسیار مهمی است و سرنوشت شهرها را تغییر و به هم خواهم ریخت.

وی افزود: ما هر چه را که به دست مردم سپردهایم ضرر نکردهایم و هر چه را که از مردم گرفتهایم و به مسئولان واگذار کردهایم دچار مشکل شدهایم و این درست نیست.

رئیس شورای عالی استانها در ادامه نشست خبری خود یکی از وظایف شوراها را انتخاب شهردار دانست و گفت: انتخاب شهردار یک کار تخصصی و پیچیده است و هر چقدر شهرها بزرگتر باشد این کار پیچیدهتر میشود چرا که در شهرهای کوچک عموما انسانهای توانمند و کارآمد راحتتر شناسایی میشوند.

چمران بیان داشت: شناختن و شناسایی افراد متخصص و کارآمد در شهرها برای شهرداری کار بسیار سخت و دشواری است و در کلانشهری مثل تهران با جمعیت 9 میلیون نفری این کار مشکلات عدیده خود را دارد.

رئیس شورای عالی استانها در ادامه به فرمایشی از مقام معظم رهبری در خصوص شوراها و شهرداریها اشاره کرد و گفت: ایشان در همه پیامها و ملاقاتهایشان با شوراها و شهرداریها به این موضوع تأکید داشتند که شهرداریها و شوراها نباید سیاسی شوند که اگر این اتفاق بیفتد آفت شوراهاست.

چمران بیان داشت: یکی مهمترین و اصلیترین وظیفه شوراها انتخاب شهرداری کارآمد و متخصص برای شهرها است که در قانون نیز این اختیار به شوراها داده شده است و حداکثر شوراها 3 ماه فرصت دارند که فرد متعهد، متخصص و کارآمدی را برای شهرداری برگزینند.

رئیس شورای عالی استانها افزود: شوراها نیز برخاسته از رأی مردم هستند و در واقع شهرداران به صورت غیرمستقیم از سوی شوراها انتخاب میشوند.

وی افزود: شهرداریها در واقع یک دولت کوچک هستند و به عنوان یک قوه مجریه محسوب میشوند و شوراها نیز به عنوان قوه مقننه وظیفه قانونگذاری و نظارت را در شهرداریها دارد.

چمران اظهار داشت: متأسفانه شهرداران مشکل درآمد دارند و هم اکنون شهرهای زیادی داریم که 2 الی 3 ماه و یا بیشتر حقوق رفتگرانشان به تعویق افتاده است اما به رغم همه مشکلات کارهایی که در این سالها توسط شوراها صورت گرفته است قابل مقایسه با گذشته نیست.

وی تصریح کرد: شوراها با اقداماتی که انجام دادهاند توانستهاند باری را از دوش دولتها بردارند که در همین زمینه نیز به موفقیتهای خوبی دست پیدا کردهاند.

رئیس شورای عالی استانها در خصوص آخرین وضعیت طرح انتخاب شهردار توسط هیأت حل اختلاف گفت: این طرح هنوز به کمیسیونهای شورا نرفته است و قاعدتا اگر به کمیسیونهای شورا ارجاع داده شود ما نیز در آن جلسه حضور پیدا میکنیم و دلایل خود را در خصوص غیرقانونی بودن این طرح عنوان خواهیم کرد.

وی همچنین در خصوص لایحه دولت مبنی بر انتخاب شهرداران توسط مردم گفت: این موضوع نیز قرار است به کمیسیونهای تهران و کلانشهرها ارجاع داده شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است البته در این خصوص دولت از مراجع ذیربط از جمله شورای عالی استانها، شوراهای کلانشهرها و تهران نظرات خود را در خصوص لایحه گرفته است که ما نیز پیشنهادات و نظرات خود را در خصوص این لایحه به دولت کتبا اعلام کردهایم.

چمران ادامه داد: انتخاب شهردار توسط مردم در ظاهر خوب است اما این کار مستلزم تغییرات در قانون شوراها و شهرداریها است.

وی افزود: پیشبینی میشود طرح انتخاب شهرداران توسط هیأتهای حل اختلاف در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسد.

رئیس شورای عالی استانها با بیان اینکه طرح انتخاب شهردار توسط هیأتهای حل اختلاف باعث کمرنگ شدن حضور مردم در انتخابات میشود، گفت: این کار باعث میشود که مردم حضور کمرنگی را داشته باشند و این در حالی است که شوراها از سال دوم به بعد کارهای مهمی را انجام دادهاند.

رئیس شورای عالی استانها همزمان شدن طرح و لایحه مجلس و دولت را در خصوص انتخاب شهرداران توسط هیأتهای حل اختلاف و مردم به عنوان یک حمله گازانبری تعبیر کرد و گفت: بنده اطلاعاتی را نیز دارم که چرا این طرح و لایحه همزمان شده است که در جای خودش آنها را مطرح خواهم کرد.

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار