در بیست‌ و‌ هشتمین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع بسیج و جوانان؛

اداره انقلاب به دست جوانان وجه تمایز ما با انقلاب ها‌ی جهان بود

تاریخ خیلی وقت‌ها با نقش‌آفرینی جوانان همراه بوده، اما انقلاب اسلامی ایران می‌تواند نقطه عطفی در تمام تمدن‌ها باشد؛ چراکه هنر امام (ره) بهره‌گیری از ظرفیت جوانان برای شکل‌دهی به تمدن نوین اسلامی بود که با انقلاب آغاز شد.
کد خبر: ۳۱۵۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶ - 28October 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، تاریخ خیلی وقت‌ها با نقش‌آفرینی جوانان همراه بوده، اما انقلاب اسلامی ایران می‌تواند نقطه عطفی در تمام تمدن‌ها باشد؛ چراکه هنر امام (ره) بهره‌گیری از ظرفیت جوانان برای شکل‌دهی به تمدن نوین اسلامی بود که با انقلاب آغاز شد.

به تعبیر سردار محمدحسین سپهر انقلاب اسلامی نسبت به دیگر انقلاب‌ها یک تمایز جدی داشت، آن هم اداره انقلاب اسلامی توسط جوانان بود؛ جوانانی که در طول ۴۰ سال انقلاب همواره آرمان‌های امام و انقلاب را حفظ کردند و مانع از بحران‌سازی ضدانقلاب شدند.

بیست‌ و‌ هشتمین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع «بسیج و جوانان» و با هدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در امامزاده علی‌اکبر (ع) برگزار شد. نشستی که با حضور فرماندهان و چهره‌های باسابقه انقلابی و جوانان دهه ۶۰ و ۷۰ فعال در عرصه‌های بسیج و انقلاب همراه بود.

انتقال فرهنگ بسیج به سوریه، لبنان و عراق

سردار علیرضا افشار، فرمانده اسبق بسیج مستضعفین و رئیس هیئت عالی اندیشه‌ورزی سپاه پاسداران گفت: امروز انتقال فرهنگ بسیج به دیگر کشور‌ها در دستور کار است، به طوری که مقاومت امروز در لبنان، عراق و سوریه الگو گرفته از بسیج ایران است.

وی گفت: بعد از اعلام آتش‌بس در لبنان، هیئتی از طرف سیدحسن نصرالله به ایران آمد و پس از بازدید بسیج، مشابه آن را در تشکیلات حزب‌الله ایجاد کرد که ثمره آن با پیروزی در جنگ ۳۳ روزه در برابر چهارمین لشکر قدرتمند جهان مشاهده شد.

افشار در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: به‌رغم اینکه قدرت موشکی ایران دارای قدرت بازدارندگی در برابر دشمنان کشور است، اما روحیه شهادت‌طلبی و آمادگی مردم و انسجام آنان نقش بازدارنده‌تری برای دشمنان دارد که مانع از هر فکر خامی از سوی آنان برای کشور می‌شود.

پیروزی انقلاب اسلامی توسط جوانان

در ادامه سردار محمدحسین سپهر، جانشین سازمان بسیج مستضعفین طی سخنانی اظهار کرد: همواره در طول تاریخ، جوانان در حکومت‌های توحیدی نقش کلیدی را به خود اختصاص داده‌اند و امام‌خمینی (ره) در شروع انقلاب اسلامی و برای از بین بردن رژیم پهلوی، کار را با نوجوانان شروع کرد و طی دوران مبارزه جوانان مقابل رژیم تا دندان مسلح ایستادند و در سال ۵۷ انقلاب اسلامی توسط جوانان به پیروزی رسید.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: انقلاب اسلامی نسبت به دیگر انقلاب‌ها یک تمایز جدی داشت، آن هم اداره انقلاب اسلامی توسط جوانان بود.

سپهر با اشاره به حوادث پس از انقلاب و نقش‌آفرینی جوانان در مدیریت حوادث گفت: پس از انقلاب اسلامی دشمنان به دنبال سرنگونی نظام بودند، اما جوانان آرمان‌های امام و انقلاب را حفظ کردند و در مقابل بحران‌هایی که دشمن توسط ضدانقلاب رقم می‌زد، جوانان انقلابی مانع از تأثیرگذاری دشمن از این طریق شدند.

وی با بیان اینکه تسخیر لانه جاسوسی نقطه عطف انقلاب اسلامی بود، تأکید کرد: در حقیقت عمل به شعار نه به امریکا که امروز جهانی شده است، توسط جوانان ایران اسلامی روی داده است.

این کارشناس امور فرهنگی و نظامی با اشاره به تحمیل جنگ از سوی کشور‌های استکباری به ایران پس از انقلاب و دفاع جوانان از کشور گفت: دوران دفاع‌مقدس، جوانان همواره بن‌بست‌ها را می‌شکستند و گره‌ها را باز می‌کردند و دیدیم که دشمن مغلوب اراده‌های جوانان انقلابی شد. اکثر فرماندهان دوران جنگ، جوانان زیر ۲۴ سال بودند و ۸۰ درصد شهدا، جانبازان و ایثارگران نیز جوانان زیر ۲۷ سال بودند.

تلاش برای تسخیر فکر جوانان در جنگ فرهنگی

سردار عبدالرضا آزادی، مشاور فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین نیز در بخش دیگر این نشست طی سخنانی اظهار داشت: آنان که نتوانستند در جنگ سخت کشور را شکست دهند و به تسخیر خود در بیاورند، تلاش دارند با جنگ فرهنگی، افکار جوانان را در اختیار بگیرند و برای این امر تمام امپراطوری رسانه‌ای خود را به کار گرفته‌اند که با صرف میلیارد‌ها دلار پول و فعال‌شدن هالیوود‌ها به دنبال پیش‌بردن نقشه‌های شوم خود هستند.

مشاور فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین برای تقابل با تهاجم فرهنگی استفاده از ابزار هنر ضروری است که در این راستا بنیاد فرهنگی روایت فتح و مرکز آفرینش‌های هنری بسیج ایجاد شده است که بار سنگین فیلمسازی، مستند‌سازی و همچنین تدوین و تألیف کتب دفاع مقدس را برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی عرصه‌ای مهم برای ترویج فرهنگ است، افزود: امروز قرارگاه فضای مجازی بسیج، صد‌ها کانال و سایت خودجوش مردمی را مورد حمایت قرار داده است، به طوری که نیرو‌های انقلابی در این عرصه‌ها دارای حرف و جایگاه هستند.

بسیج مانع از ملی شدن بحران می‌شود

در ادامه بیست و هشتمین نشست شنبه‌های انقلاب، محمد رئیس‌زاده رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور حادثه‌خیز دنیاست، گفت: کشور در معرض حوادث ناگواری قرار دارد و وجود بحران‌های طبیعی و دست‌ساز بشر نیز کاملاً ملموس است که برای این منظور آمادگی و پاسخگویی بسیار ضروری است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور با اشاره به اینکه بسیج در زمینه پاسخگویی به بحران سابقه خوبی دارد، گفت: در حال حاضر بسیج در زمینه علمی‌کردن مدیریت بحران وارد شده و دستاورد‌های بسیار خوبی داشته است.

این کارشناس حوزه مدیریت بحران با اشاره به حادثه اخیر زلزله کرمانشاه گفت: پس از زلزله کرمانشاه، بسیج جامعه پزشکی در پیشگیری از بیماری‌ها و امدادرسانی و درمان بسیار موفق عمل کرد، به طوری که نیرو‌های منطقه توانستند در این حوزه بحران را مدیریت کنند و اجازه ندهند بحران ملی شود.

بسیج حزب نیست، بلکه یک تشکیلات مردمی است

در بخش دیگر این نشست، علیرضا معاف مسئول تحلیل و بررسی بسیج اساتید کشور با بیان اینکه امروز راهپیمایی اربعین حسینی نشئت گرفته از تشکیلات بسیج است، اظهار داشت: بسیج یک ساختار و سیستم مردمی است و هر نهضت و ساختاری که بخواهد استمرار پیدا کند باید در عقاید خود محکم بایستد که امروز بسیج نیز پای عقاید خود استوار ایستاده است.

وی ادامه داد: در نهایت نهضت انقلاب اسلامی با بسیج پابرجا شده و استمرار پیدا کرده است. بسیج در عین حال یک تشکیلات عمومی و مردمی است، یک تشکیلات تخصصی هم محسوب می‌شود، به نحوی که از تمام اقشار جامعه در آن حضور مؤثر دارند.

معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید کشور با بیان اینکه در حال حاضر شش لایه تئوری، ایدئولوژی، استراتژی، تاکتیک، تکنیک و عملیات در کشور وجود دارد، ادامه داد: یکی از خصوصیات بسیج این است که در هر شش لایه فعال است و نقش به سزایی را ایفا می‌کند.

وی تأکید کرد: بسیج هیچ‌گاه یک حزب نبوده و نخواهد بود بلکه یک تشکیلات مردمی است.

ایجاد صد‌ها هزار فرصت شغلی

فرشاد عالی مدیر فرهنگی سازمان بسیج سازندگی کشور در ادامه بیست و هشتمین نشست شنبه‌های انقلاب اظهار داشت: جهاد سازندگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌منظور خدمات‌رسانی و محرومیت‌زدایی در کشور تأسیس شد، اما متأسفانه این سازمان در سال ۷۹ و در دولت‌های هفتم و هشتم با بی‌خردی بعضی افراد منحل شد، اما با تدبیر رهبر انقلاب بسیج سازندگی در همان سال تشکیل شد.

به گفته عالی، سالانه بیش از یک‌میلیون نفر بسیجی برای خدمات‌رسانی در کشور آماده هستند و در حال حاضر حدود ۱۰ هزار گروه خودجوش و مردمی در امر خدمات‌رسانی فعالیت می‌کنند.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: حدود ۱۳۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی در طی سال‌های اخیر توسط بسیج سازندگی صورت گرفته است و این سازمان با برنامه‌ریزی توانسته اردو‌های جهادی را هدفمند سازد و صد‌ها هزار نفر را شاغل کند.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما
پربیننده ها