وزرای پیشنهادی دولت چگونه رای اعتماد نمایندگان را گرفتند؟

جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت روز گذشته در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که با رای اعتماد وکلای ملت هر 4 وزیر به پاستور راه یافتند تا با اولویت بخشی به معیشت مردم، اشتغال و رونق اقتصادی امید را به جامعه بازگردانند.
کد خبر: ۳۱۵۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴ - 28October 2018

وزرای پیشنهادی دولت چگونه رای اعتماد نمایندگان را گرفتند؟/ وعده‌ها عملیاتی شودبه گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، صحن علنی مجلس شورای اسلامی که به منظور تحقیق و تفحص و بررسی از عملکرد و سوابق چهار وزیر پیشنهادی دولت روز گذشته تشکیل جلسه داده بود،در فضایی آرام و خالی از هرگونه حواشی گذشت؛ چراکه مشکلات جاری کشور مخصوصا در زمینه اقتصادی که وضعیت معیشتی مردم را در تنگنا قرار داده، نمایندگان را بر آن داشته بود که به دور از هرگونه حاشیه و شعار پردازی تمام توجهشان را به انتخاب دقیق هر یک از وزرا معطوف کنند.

جلسه دیروز مجلس راس ساعت 13 آغاز و پس از بحث و تبادل‌نظر میان نمایندگان موافق و مخالف هر یک از وزرای پیشنهادی، سرانجام ساعت 22:30 پایان یافت که ماحصلش،  اخذ رای اعتماد هر یک از 4 وزیر پیشنهادی دولت بود.

موافقان و مخالفان دژپسند چه گفتند؟

«فرهاد دژپسند» که از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی به مجلس معرفی شده بود، اولین وزیری بود که مورد بررسی نمایندگان موافق و مخالف قرار گرفت.

«غلامرضا کاتب» رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی و نماینده مردم گرمسار در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد، حضور این وزیر پیشنهادی را باعث تحکیم و افزایش هماهنگی بین وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه با بانک مرکزی عنوان کرد و این چنین گفت که در چند سال گذشته یکی از دغدغه‌های اساسی، عدم هماهنگی میان تیم اقتصادی دولت بود. با انتخاب آقای دژپسند هماهنگی و هم‌گرایی بین وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی ایجاد خواهد شد.

اما « علی ساری» نماینده مردم اهواز پس از آن و در مخالفت با این وزیر خطاب به وی گفت: آقای دژپسند در برنامه 50 صفحه‌ای شما هیچ‌گونه راهکار عملی که با آن به جامعه پیام مثبتی در خصوص افزایش قدرت پول ملی و حفظ سرمایه‌ها داده شود، نیافته‌ایم.

این نماینده بر این امر معتقد بود که موفقیت وزیر پیشنهادی اقتصاد، به اجرای برخی سیاست‌های خارجی بستگی دارد، زیرا اقتصاد کشور ما وابسته به فروش نفت است و در طی آن تمامی سیاست‌های مالی و پولی کشور وابسته به فروش نفت است.

نماینده مردم اهواز یکی دیگر از موانع پیش روی وزارتخانه اقتصاد را بدهکاری دولت به بانک‌ها عنوان کرد و گفت: چگونه مطالبه 110 هزار میلیارد تومانی را که در دست 108 نفر است پس می‌گیرید؟ امروز دولت بزرگترین بدهکار بانکی است.

اما «رمضانعلی سبحانی‌فر» نماینده مردم سبزوار، حضور دژپسند بر مسند وزارتخانه اقتصاد و دارایی را عاملی در جهت خنثی‌سازی توطئه‌ها و اقدامات ضدایرانی دولتمردان آمریکایی عنوان کرد و گفت: ما در مقابل یک تصمیم مهم داخلی و خارجی قرار گرفته‌ایم. چند ماهی است که ثبات اقتصادی به هم خورده و هر روز فشار اقتصادی بیشتری بر مردم وارد می‌شود. از طرفی در مقابل آمریکا و عیادی این کشور قرار گرفته‌ایم و خزانه‌داری آمریکا به عنوان پایگاه جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تعریف شده است.

وی گفت: دشمن هر روز برنامه‌های اقتصادی ما را دنبال می‌کند تا از این ناحیه صدمه‌ای به کشور ما بزند. آمریکا برای 13 آبان برنامه‌ریزی کرده تا حداکثر استفاده را ببرد. آیا وقت آن نیست در مقابل این تسلیم نابخردانه آمریکا و عیادی آن رای قاطع و پاسخی دشمن‌شکن بدهیم و وزیر اقتصاد را انتخاب کنیم؟

سپس « ولی ملکی» نماینده مردم مشکین‌شهر در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد، اظهاراتش را صرفا وعده دانست و گفت: بخش عمده‌ای از برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی صرفاً وعده است و هیچ یک از ما در تئوری‌پردازی از این فرد کمتر نیستیم.

وی اقدام و عمل را از بزرگترین راهکارهای فائق آمدن بر مشکلات و معضلات جاری کشور عنوان کرد و خطاب به دژپسند گفت: شما در برنامه‌های خود بر بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی مردم و کاهش نرخ تورم تاکید کرده‌اید اما مکانیزم آن تعریف نشده است.

محمدشریعتمداری دومین وزیری بود که از زیر تیغ نمایندگان می‌گذشت

روح‌الله بابایی صالح نماینده مردم قزوین عزم و اراده شریعتمداری در مبارزه با فساد را جدی دانست و در موافقت با این وزیر چنین گفت: ایشان فردی مؤمن، ولایی، متعهد به نظام و پاکدست است و با چالش‌های اجتماعی از نزدیک آشناست.

این نماینده خانه ملت با بیان اینکه داستان فساد پشت‌پرده ثبت سفارش‌های خودرو را آقای شریعتمداری افشا کرد افزود: ایشان می‌تواند با فساد سازمان یافته مقابله کند.

اما شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم شهرستان پاوه معتقد بود که وزیری که در یک وزارتخانه موفق عمل نکرده باشد قطعا نمی‌تواند در وزارت‌خانه دیگری خوش بدرخشد.

نادری با بیان اینکه آقای شریعتمداری از سن 20 سالگی با مدرک تحصیلی دیپلم در پست‌های مهم مشغول به‌کار بوده، افزود: آیا وقت آن نرسیده که به جوانان مخصوصا جوانان تحصیلکرده و نخبه اعتماد کنیم؟ چرا اصرار داریم که وزیری که در وزارتخانه صنعت کارنامه موفقی نداشته را در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بنشانیم؟!

در وضعیت نابسامان اقتصادی شریعتمداری یک چریک است

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت حضور شریعتمداری در وزارات‌خانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی را موثر و کارآمد خواند و گفت: همه ما می‌گوییم که در جنگ اقتصادی هستیم و برای آن باید سربازان اقتصادی تربیت کنیم، در حالی‌که بنده معتقدم در زمان جنگ باید چریک داشته باشیم و شریعتمداری یک چریک برای جنگ اقتصادی است.

این نماینده خانه ملت با بیان اینکه ارتقای امنیت شغلی و پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی از دیگر برنامه‌های این وزیر پیشنهادی دولت است، افزود: صیانت از نیروی کار و توسعه توانمندی‌های نیروی انسانی از برنامه‌های اصلی شریعتمداری است.

اما نماینده دیگری که ساز مخالف در موضع وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نواخت، ولی ملکی نماینده مردم مشکین‌شهر بود که گفت آقای شریعتمداری برنامه کامل و جامعی برای برون‌رفت از مشکلاتی که در وزارتخانه کار به وجود آمده، ندارد.

این نماینده عملکرد آقای شریعتمداری در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت را ضعیف عنوان کرد و گفت: در کشور ما تابه‌حال به دلیل عملکرد ضعیف برای وزرا چه اتفاقی افتاده است؟ در دنیا مدیران ضعیف استعفا می‌دهند اما در کشور ما این‌گونه نیست.

شریعتمداری: خرید و فروش پست‌های مدیریتی مرا عذاب می‌دهد

محمد شریعتمداری طی سخنانی که در محضر نمایندگان موافق و مخالف خود اعلام کرد، مبارزه با هرگونه فساد در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی را از برنامه‌های مهم‌اش عنوان کرد و گفت: به عنوان یک ایرانی وقتی می‌شنوم که گفته می‌شود در یک وزارتخانه‌ای، پست مدیرعاملی خرید و فروش می‌شود، تنم می‌لرزد و اگر یک مورد را ببینیم حتما به مراجع قضایی معرفی خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اگر در درون یک دستگاه اجرایی فساد رخ داد، ولی بدنه آن دستگاه با فساد برخورد کرد، باید از آن سازمان تقدیر شود تا مبارزه با فساد به یک رویه تبدیل شود.

به گفته وی، وقتی وارد وزارت صنعت، معدن و تجارت شدم، خبری به گوشم رسید که عده‌ای با روش‌هایی، در ثبت سفارش خودرو دستکاری می‌کنند. بعد از تحویل آنها به حراست وزارتخانه، حراست و آی‌تی وزارت صنعت را مأمور کردم تا از تاریخ 95.10.25 که ورود خودرو به کشور منوط به وجود نمایندگی آن شرکت در ایران شده بود را مورد رسیدگی قرار دادند که نزدیک به 10 هزار آیتم بود و در هر ثبت سفارش نیز آیکن‌های زیادی وجود داشت. نهایتاً متوجه شدیم که 6480 مورد دسترسی به ثبت سفارش واردات خودرو انجام شده و آن را به دستگاه‌های نظارتی کردیم.

وزیر سومی که پرونده و سوابق عملکرد او در مقابل نمایندگان گشوده شد تا موافقان و مخالفان در این خصوص اظهارنظر کنند، کسی نبود جز  رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت؛

خوشرودی: رحمانی  اعتقادی به تعامل با نمایندگان مجلس ندارد

علی نجفی خوشرودی نماینده مردم شهرستان بابل در مخالفت با این وزیر، عدم تعامل آقای رحمانی با نمایندگان مجلس را مطرح کرد و گفت: رویکرد ایشان، عدم تعامل با نمایندگان است و اعتقادی به تعامل با نمایندگان ندارند. حرف‌های ایشان ما را به یاد دولتمردان سابق می‌اندازد.

اکبریان: نیازی نیست در وزارت راه از صفر شروع کنیم/ رحمانی به چم و خم این وزارتخانه آشناست

عزیز اکبریان نماینده مردم کرج  رضا رحمانی را نسبت به امور وزارت راه و شهرسازی آگاه و هوشیار عنوان کرد و گفت: این وزارتخانه از وزارتخانه‌های حساس ماست، اما مشکل آن مربوط به وزرای این وزارتخانه نیست، بلکه مشکلات اصلی به بیمه، مالیات، گمرک، مشکل در شرکت‌های خصولتی و تصدی‌گری دولت بازمی‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه وارث مشکلات وزارت صنعت کل تیم اقتصادی دولت است، بیان کرد: رحمانی از وزارتخانه صنعت شناخت کامل دارد و نیازی نیست از صفر شروع کند.

بیگدلی: برگ برنده‌ای در دستان رحمانی نیست

احمد بیگدلی در ادامه این بحث و تبادل نظرها با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت که آقای رحمانی هیچ راهکاری برای مقابله با گرانفروشی‌ها ندارد؛ این نماینده همچنین با اشاره به ضرورت توجه به نظام قیمت‌گذاری نیز این چنین گفت: تاکنون نظام قیمت‌گذاری مطلوبی در کشور ایجاد نشده و در نتیجه شاهد مشکلات عدیده‌ای در کشور اقتصاد به علت این خلاء بودیم و این مسئله گرانفروشی‌هایی را در پی داشته است که لازم است دولت بر آن نظارت کند.

رنجبرزاده: پاکدستی و ساده‌زیستی رمز موفقت رحمانی

اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس در موافقت با وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رحمانی از جنس مجلس است، برنامه‌های ایشان بر اساس قوانین بالادستی و به ویژه طبق قانون برنامه ششم توسعه است.

این نماینده با بیان اینکه اگر تمام مسوولان از زندگی اشرافی و تجمل‌گرایی دوری کنند می‌توانند برای بهبود وضعیت موجود کشور تلاش کنند، گفت:‌ در ولایت‌پذیری، مدیریت و پاکدستی ایشان همگی متفق‌القول هستند.

راه به اسلامی رسید

محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی آخرین وزیری بود که پس از ساعت‌ها نوبت به او رسید تا نمایندگان موافق و مخالف درباره آن اظهارنظر کنند؛

محمدعلی پورمختار عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در موافقت با محمد اسلامی که به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از سوی رئیس جمهور معرفی  شده بود، گفت: در وهله اول باید بگویم که مجلس با هیچ کس عقد اخوت نبسته و براساس برنامه‌های وزرای پیشنهادی، نظارت خود را انجام می‌دهد و اگر آنان عملکرد خوبی نداشته باشند، بحث استیضاح آنان را پیگیری می‌کند؛ اما آقای اسلامی از مدیران جهادی کشور است که بیش از 36 سال سابقه در حوزه‌های مختلف دارد و شناخت وی از مسائل راه و شهرسازی کامل است.

رضایی کچویی: اسلامی آقازاده نیست

محمدرضا رضایی کچویی رئیس کمیسیون صنایع و معدن مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و با بیان اینکه رانت و فساد دشمن تراز اول اقتصاد کشور است، گفت: ایشان از نیروهای انقلابی و جهادی است هر جایی که مسوولیتی را بر عهده داشته موفق عمل کرده، آقازاده نیست و از طرف جریان و حزبی نامزد وزارت راه و شهرسازی نشده است و به خاطر توانمندی‌هایش مورد اعتماد رئیس جمهور قرار گرفته است.

این نماینده خانه ملت حضور محمد اسلامی به عنوان وزیر راه وشهرسازی را بسیار کارآمد خواند و گفت: مهندسان ساختمانی منتظرند تا آقای اسلامی به وزارت راه و شهرسازی بیاید.

 در پایان جلسه علنی روز شنبه مجلس شورای اسلامی از وکلای ملت  برای وزرای پیشنهادی رای اخذ شد.

بر این اساس رضا رحمانی با 203 رای موافق، 49 رای مخالف و 13 رای ممتنع به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت، فرهاد دژپسند با 200 رای موافق، 50 رای مخالف و 15 رای ممتنع به عنوان وزیر اقتصاد، محمد شریعتمداری با 196 رای موافق، 63 رای مخالف و پنج رای ممتنع به عنوان وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و محمد اسلامی با 151 رای موافق، 98 رای مخالف و هشت رای ممتنع به عنوان وزیر راه و شهرسازی توانستند رأی اعتماد نمایندگان را کسب کنند.

بدین‌ترتیب هر چهار وزیر پیشنهادی توانستند رأی اعتماد مجلس را به دست بیاورند. در پایان آنچه که حائز اهمیت است، موضوع امید مردم به بهبود وضعیت فعلی است که وزرای انتخابی با توجه به جایگاه مهمی که در اقتصاد کشور دارند باید بکوشند تا با بهبود وضعیت معیشتی، امید آنها را به ناامیدی بدل نکنند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار