بخش دوم/ در گفت‌وگو با امیر آذر افروز مطرح شد؛

عملیات‌های مهم دفاع مقدس و حماسه‌آفرینی یگان‌های اصفهانی ارتش

ارشد نظامی آجا در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری به تشریح حضور و نقش آفرینی ارتش ایران به خصوص ارتش مستقر در اصفهان طی عملیات‌های مهم سال‌های دفاع مقدس و حماسه‌هایی که هوانیروز و توپخانه ارتش آفریدند، پرداخت.
کد خبر: ۳۱۵۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱ - 31October 2018

حماسه‌آفرینی غافلگیرانه ارتش اصفهان در عملیات‌های مهم جنگ تحمیلی؛ رمز پیروزی عملیات والفجر 8 چه بود؟/ بخش دومبه گزارش دفاع پرس از اصفهان، ارتش جمهوری اسلامی ایران قبل از انقلاب اسلامی فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشت و سرانجام با پیوستن به مردم توانست انقلاب اسلامی را به پیروزی نزدیک‌تر کند.

هنوز مدت زیادی از پیروزی انقلاب شکوهمند نگذشته بود که دشمن درصدد توطئه‌ای بزرگ، نقشه شوم خود برای براندازی حکومت جمهوری اسلامی را با حمله عراق به سرکردگی صدام حسین آغاز کرد.

در این بین باوجود تلاطمی که هنوز میان نیروهای ارتش ایران وجود داشت اما اجازه ندادند که ملت ما مغلوب رژیم بعث شود و با قدرت وارد صحنه‌‌ها نبرد با این رژیم غاصب برآمد و حماسه‌های شگرفی را آفرید.

در بخش دوم گفت‌وگو با امیر «محسن آذرافرور» ارشد نظامی آجا در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری به تشریح حضور ویژه ارتش ایران به خصوص ارتش مستقر در اصفهان طی عملیات‌های مهم سال‌های دفاع مقدس پرداختیم که در زیر می‌خوانید.

راه‌اندازی آمبولانس هوایی در عملیات کربلای 5 توسط ارتش مستقر در اصفهان

دفاع پرس: از راه اندازی آمبولانس هوایی توسط ارتش مستقر در اصفهان طی عملیات کربلای 5 بگویید؟

امیر آذرافروز: مهد 2 نیروی توپخانه و هوانیروز ارتش کشور در اصفهان است. در زمان طاغوت پرسیده بودند شما چرا انقدر بالگرد می‌خرید، جواب داده بودند از همسایه غربی من که منظور عراق بود سوال کنید چون به ازای خرید هر تانک او ما بالگرد می‌خریم و این دیدگاه‌ها وجود داشت و خرید نیاز و عدم وجود نیروی متخصص باعث شد مستشاران آمریکایی وارد این منطقه شوند.

زمانی که انقلاب شد با خیال راحت از ایران رفتند و هیچ دغدغه و نگرانی نداشتند و زمانی که علت را جویا شدند، پاسخ دادند ما خیالمان راحت است چون ایرانی‌ها اصلاً نمی‌توانند حتی یک پیچ هلی‌کوپتر را ببندند تا آماده کار شود و خیالمان راحت است که تا چند وقت دیگر همه این‌ها از بین می‌روند.

گوشههایی از حماسه آفرینی هوانیروز در سالهای دفاع مقدس

جنگ و غائله‌ها شروع شد و همه عملکرد هوانیروز را به چشم دیدند، ما به چشم دیدیم که در منطقه عملیات شهید شیرودی و شهید کشوری با همین بالگردها چه حماسه‌هایی آفریدند.

نیروهای هوانیروز با همکاری نیرو هوایی موشک ماوریک که روی فانتوم سوار می‌شود را روی هلی‌کوپتر کبری گذاشتند و در عملیات والفجر 8 شلیک کردند و این‌ها کارهایی بود که به دست متخصصان ایرانی انجام شد.

اورهال در منطقه جنگی بی‌نظیر است، خود آمریکایی‌ها وقتی می‌خواهند در کشور دیگری عملیات انجام دهند هلی‌کوپتر و هواپیماهای خود را در منطقه امن می‌برند، اما هلی‌کوپترهای ما در منطقه عملیاتی اورهال می‌شد.

در عملیات کربلای 5 که بدنبال عملیات کربلای 4 طرح ریزی و اجرا شد و عمل کننده‌های زمینی خط مقدم آن فقط سپاه و بسیج بودند و طراحی عملیات هم با برادران سپاهی بود اما مثل همیشه توپخانه، هوانیروز و نیرو هوایی پشتیبان آن‌ها بودند.

در این عملیات 131 فروند انواع بالگرد اعم از بالگرد کبری، بالگرد شنوک برای هلی برن وارد عملیات شد و چقدر در منطقه صاف عملکرد هوانیروز به ویژه عملیات هلی برن سخت است یعنی هلی‌کوپتر از ارتفاع 10 متری که پرواز کند امکان گلوله خوردن از سمت دشمن وجود دارد و واقعاً پرواز در یان شرایط دل شیر می‌خواهد که نیروهای ارتش این پشتیبانی را انجام دادند.

یک هزار و 200 نفر خدمه بالگردها بودند که برای 5 هزار و 292 نفر از نیروهای سپاه و بسیج عملیات هلی برن انجام دادند و عملیات بسیار سختی بود.

نیروهای 214 ما نقش آمبولانس‌های هوایی را ایفا کردند و زیر آتش دشمن زخمی‌ها و شهدا را به پشت جبهه در مکانی که مقرر شده بود، منتقل می‌کردند و این کار یکی از کارهای بی‌نظیر و دلاورانه هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

زیبایی ریسک پرواز زیر آتش دشمن

دفاع پرس: آیا پیشنهاد راه اندازی آمبولانس هوایی هم از سمت نیروهای اصفهان داده شد یا تنها در طرح ریزی و اجرا نقش داشتند؟

امیر آذرافروز: قطعاً با نیروهای ما در هوانیروز اصفهان بوده و با چنین کار خوب و ارزنده‌ای مخالفت نشده و می‌توان گفت پیشنهاد این کار نیز از طرف عزیزان ما در هوانیروز داده شده و مسئولان وقت جنگ هم این ریسک را پذیرفتند که زیر آتش دشمن آمبولانس هوایی راه‌اندازی کنند و درنهایت عملیات را به زیبایی انجام دادند.

تلفیق علم و معنویت رزمندگان سبب پیروزی عملیات والفجر 8

دفاع پرس: لطفا درباره عملیات والفجر 8 که آزادسازی فاو بود و نقش ویژه‌ای که پیاگاه هشتم شکاری و هوانیروز داشت، توضیح دهید؟

امیر آذرافروز: عملیات والفجر 8 عملیاتی مبتنی بر علم و دانش، با محوریت دینی و معنوی رزمندگان بود و علم و معنویت در کنار تجهیزات ارکان مهمی در این عملیات بودند.

رودخانه اروند رود دائم در تلاطم است و جزر و مد اروند رود فوق العاده بالاست و هربار موج آب به سمتی حرکت می‌کند و زمانی که رودخانه‌ای با عرض و عمق زیاد دارای چنین جزر و مدی است، قاعدتاً عملیات غواصی منتفی است و فقط زمانی می‌توان خوب عملیات غواصی رزمی انجام دهند که آب سکون داشته باشد.

طی بررسی‌های علمی که روی اروند رود انجام شد، متوجه شدند که در ساعت عملیات به مدت 45 دقیقه آب رودخانه نه جزر دارد و نه مد لذا آن زمان را برای غواصی غواصان سپاه درنظر گرفتند تا ورود داشته باشند و در آن طرف سرپل را بگیرند چون برای عبور از رودخانه بسیار مهم بود.

اقدام غافلگیرانه توپخانه ارتش برای نیروهای خودی و دشمن

2 عملیات وجود دارد که انجام آن برای فرماندهان نظامی بسیار سخت است و از آن دوری می‌کند، یکی عبور از رودخانه و دیگری تصرف شهر چون ریسک بالایی از نظر دادن تلفات و رسیدن به خواسته‌ها دارد.

اما عملیات والفجر 8 به زیبایی اجرا شد و سرپل را گرفتند و 400 قبضه توپخانه‌ ارتش در این طرف اروند رود و بهمن شیر مستقر شده بود و با اصل غافلگیری وارد عمل شدیم.

حتی برخی تعریف می‌کنند زمانی که عملیات شروع شد دیدم از پشت سر و کنار و حتی جلویمان توپخانه‌ها شلیک می‌کنند و تا آن لحظه نمی‌دانستیم دیگر توپخانه‌های خودی نیز در آنجا مستقر شده‌اند لذا اصل غافلگیری به زیبایی نمایان شد.

به قدری فضا برای استقرار توپخانه‌ها کم داشتند که گردان 330 توپخانه اهواز روی باند فرودگاه اهواز مستقر بود و شلیک می‌کرد.

توپخانهای که گارد ریاست جمهوری عراق را درهم شکست

زمانی که این 400 قبضه توپخانه ارتش و رزمندگان سپاهی و ارتش سرپل را گرفتند و گسترش دادند بلافاصله صدام حسین از منطقه بصره گارد ریاست جمهوری عراق را وارد عمل کرد.

گارد ریاست جمهوری عراق نیروی فوق العاده زبده نظامی و دارای تجهیزات بسیار پیشرفته بودند و قصاوت قلب بسیار بالایی داشتند و حمله کردند به سمت ما که پاتک بزنند.

در نهایت گارد ریاست جمهوری با آتش توپخانه ارتش جمهوری ایران و رزمندگان سپاه قبل از رسیدن به سرپل به کلی تار و مار شد و این‌ها جزییات جنگ است که گفته نشده است.

400 قبضه توپ و یک میلیون و 800 گلوله توپخانه در این عملیات شلیک شد که بی‌نظیر بود و عملکرد توپخانه در عملیات والفجر 8 و تجربیات سخت افزاری جنگی در دانشکده خودمان برای دانشجویان تدریس می‌شود.

هماهنگی پشتیبانی آتش که بحثی بسیار مهم در زمان عملیات است توسط گروه 22، گروه 44 و گروه 55 توپخانه ما انجام شد و همه این‌ها در قرارگاه‌های مشترک سپاه و ارتش انجام گرفت.

هر زمان همدلی، همراهی، همکاری و خلوص نیت بین نیروهای نظامی در جبهه به زیبایی تمام شکل گرفت عملیات از آن زیباتر انجام شد برای همین اکثر عملیات‌های ما در دفاع مقدس در طول تاریخ بی‌نظیر بودند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها