دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

دستگیری روان‌شناسی که گراس می‌کاشت/ سناریوی سه مرد افغان برای زورگیری از مسافران

عملیات «طرح رعد 17» با حضور تمامی کلانتری‌ها در سطح تهران برگزار شد و طی آن 650 سارق و مالخر دستگیر شدند.
کد خبر: ۳۱۶۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲ - 31October 2018

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، طرح رعد 17 در تهران با حضور تمامی کلانتری‌های تهران اجرا شد که در این مرحله از طرح رعد، 244 حکم به مرحله اجرا درآمد و 650 سارق و مالخر دستگیر شدند.

در میان دستگیرشدگان این مرحله از عملیات، از روان‌شناسی که مدرک تحصیلی خود را از آمریکا گرفته بود، حضور داشت تا نابینایی که به همراه اعضای باند خود با شگردی خاص از مسافران زورگیری می‎کردند.

بر این اساس، به برخی عملیات‌های پلیس در قالب طرح رعد 17 اشاره کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

استفاده از لاشه حیوانات برای کاشت گراس

چندی قبل مأموران کلانتری 157 مسعودیه موفق به کشف یک مزرعه «گراس» شدند. مالک مزرعه برای اینکه بوی گراس پخش نشود، لاشه سگ و گربه را در کنار بوته‌های گراس گذاشته بود تا بوی تند گیاه را بگیرد؛ اما همین بوی لاشه سگ و گربه نظر مأموران را به خود جلب کرد. در بازجویی از متهم مشخص شد که وی تحصیل‌کرده و دارای مدرک دکترای روان‌شناسی از آمریکا و مقیم آنجاست که شش ماه قبل به ایران آمده و اقدام به کاشت گراس در باغ دو هکتاری‌اش کرده است. مالک این مزرعه، قصد داشته با کشت و برداشت گراس، آن‌ها را در بازار و بین جوانان و نوجوانان پخش کند.

دستگیری روانشناسی که گراس می‌کاشت/ سناریو سه مرد افغان برای زورگیری از مسافران

فروش اسلحه به طلافروش‌ها

مأموران کلانتری 124 قلهک نیز چندی پیش، از حضور یک فروشنده دوره‌گرد اسلحه در خیابان‌های شمال تهران با خبر شدند. طبق اظهارات طلافروشان محدوده، مرد جوانی به سراغ آن‌ها رفته و مدعی شده که اسلحه برای فروش دارد. حتی مرد ناشناس یک کلت کمری به قیمت سه و نیم میلیون تومان به یکی از طلافروشان فروخته بود. با اعلام این خبر بلافاصله مأموران وارد عمل شدند؛ مرد مسلح شناسایی و در ادامه تحقیقات معلوم شد که او اسلحه‌ای را به یک کیف‌قاپ نیز فروخته است. مرد کیف‌قاپ بازداشت شد و مأموران به‌صورت نامحسوس فروشنده اسلحه را زیر نظر گرفتند. در نهایت با شناسایی مخفی‌گاه مرد جوان، آن‌ها وارد مخفی‌گاه او شده و اسلحه‌ها را کشف کرده و فروشنده اسلحه‌ها نیز بازداشت شد. مرد جوان در تحقیقات مدعی شد که اسلحه‌ها را از یکی از شهر‌های مرزی جنوبی تهیه کرده و با جاسازی داخل خودرو به تهران منتقل کرده است.

دزد دوچرخه

سابقه زیادی در زندان دارد. 16 یا 17 سالش بود که به اتهام سرقت لوازم داخل خودرو بازداشت شد، اولین حضور در زندان، درسی برایش نشد و فقط پس از آزادی از زندان توانست مواد مخدر را ترک کند. الان که 40 سال دارد، هنوز به کار‌های خلافش ادامه می‌دهد. این سارق که در عملیات طرح رعد 17 پلیس دستگیر شده است، می‌گوید: یادم نمی‌آید چند وقت از عمرم را در زندان بودم، اما فکر کنم 11 سالی می‌شود. قبلاً به خاطر سرقت لوازم داخل خودرو بازداشت شده بودم. بعد از آزادی به چند دلیل تصمیم گرفتم که دوچرخه سرقت کنم. اول اینکه سرقت دوچرخه به نسبت سایر جرایم مجازات کمتری دارد. از طرفی، چون دوچرخه پلاک شناسایی و سند و مدرک درست و حسابی ندارد، پیدا کردنش راحت نیست. من دوچرخه‌ها را با توجه به مدلش از 200 تا 400 هزار تومان می‌فروشم. قفل دوچرخه‌ها را با سیم‌چین می‌برم و روزی دو یا سه سرقت هم انجام داده‌ام.

از او می‌پرسم پیش خودت این فکر را نمی‌کردی که تو با این کار، جوانان زیادی را دل‌شکسته می‌کنی؟ سری تکان می‌دهد و لبخندی تلخ می‌زند.

 

دستگیری روانشناسی که گراس می‌کاشت/ سناریو سه مرد افغان برای زورگیری از مسافران

سارق نابینا

یکی دیگر از عملیات‌های پلیس در طرح رعد 17 دستگیری سه مرد افغانستانی بود که با سناریویی عجیب از طعمه‌های خود زورگیری می‌کردند. یکی از این سارقان که مردی نابینا و سرکرده باند است، ادعا می‌کند که از یک سالگی و به خاطر بیماری نابینا شده است. او می‌گوید 10 سال قبل برای درمان به ایران آمده است، اما درمان‌ها در پایتخت هم بی‌نتیجه بوده است. این فرد و دو همدستش سارقان حرفه‌ای هستند. شیوه کار این باند این‌گونه بود که مرد نابینا بر صندلی جلوی خودروی پراید می‌نشست و به همراه دو همدستش در خیابان‌های تهران به دنبال طعمه‌های خود می‌گشتند. مسافران نیز با دیدن مرد نابینا به خودروی مسافربر اعتماد می‌کردند؛ اما لحظاتی بعد راننده خودرو وارد خیابانی خلوت می‌شد و سرنشین دیگر خودرو با تهدید از مسافران زورگیری می‌کرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها