یادداشت/

13 آبان؛ نماد سه رخداد فراموش نشدنی

13 آبان در تاریخ ما یک روز ماندگار در مبارزه با استکبار جهانی است که در آن سه رخداد مهم به وقوع پیوست تا این روز به عنوان روزی خاص در تقویم نام‌گذاری شود.
کد خبر: ۳۱۶۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۰ - 03November 2018

13 آبان؛ نماد سه رخداد فراموش نشدنیگروه اجتماعی دفاع پرس- سعید نوروزی‌پور، 13 آبان یک روز به یاد ماندنی در تقویم ایران است. تنها یکی از عناوین این روز، روز دانش آموز است و اهمیت 13 آبان در روز‌های انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست؛ باید به این اشاره داشت که روز 13 آبان در تاریخ ما یک روز ماندگار در مبارزه با استکبار جهانی است.

در این روز سه رخداد مهم به وقوع پیوست؛ تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در 13 آبان 1343، کشتار دانش‌آموزان در 13 آبان 1357 و تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358 عنوان این سه رخداد تاریخی است. هر کدام از این رخداد‌ها در دوره وقع تاثیرات زیادی بر شرایط آن زمانه داشته است.

در ادامه به صورت اجمالی این سه رخداد تاریخی را بازخوانی می‌کنیم:

تبعید امام خمینی (ره)

کاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی حقی است که به اتباع بیگانه داده می‌شود و آن‌ها را از شمول قوانین کشور مصون و مستثنی می‌کند؛ در واقع در صورت ارتکاب جرم در خاک کشور، دولت میزبان حق محاکمه آن مجرم را ندارد. کاپیتولاسیون ریشه در استعمار دارد و کشور‌های استعمارگر این قانون را به کشور‌های ضعیف تحت سلطه تحمیل می‌کردند. طی معاهده ترکمانچای قانون کاپیتولاسیون برای اتباع روسیه در ایران به رسمیت شناخته شد و پس از آن نیز برخی از کشور‌های استعمالگر از این قانون استفاده کردند. با فشار‌های ایجاد شده قانون کاپیتولاسیون در سال 1306 لغو شد؛ اما پس از سه دهه از لغو این قانون نمی‌گذشت که محمدرضا پهلوی احیاگر مجدد آن شد.

شاه که آدم خود فروخته‌ای به آمریکا و همپیمانان او بود، کابینه اسدالله علم در سیزدهم مهر سال 1342 به دستور شاه پیشنهاد آمریکا مبنی بر اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی را به صورت یک لایحه قانونی در هیأت دولت تصویب کرد.

پس از تصویب این قانون خبر آن به حضرت امام رسید و ایشان را به خروش و فریاد واداشت به طوری که در 4 آبان 1343 ایشان طی نطقی تاریخی به رسوایی این اقدام ننگین پرداختند.

فراز‌هایی از سخنرانی ایشان چنین بود: «دولت با کمال وقاحت از این امر ننگین طرفداری کرد، ملت ایران را از سگ‌های آمریکایی پست‌تر کردند. اگر چنانچه کسی یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد، بازخواست از او می‌کنند؛ اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد بازخواست می‌کنند و اگر چنانچه یک آشپز آمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد، مرجع ایران را زیر بگیرد، بزرگترین مقام ایران را زیر بگیرد، هیچ کس حق تعرض ندارد...».

پس از سخنان امام خمینی (ره) رژیم که در طول دو سالی که امام قیام کرده بودند، نتوانسته بود با هیچ شیوه‌ای، ایشان را آرام کند، تنها یک راه پیش پای خود می‌دید و آن تبعید امام بود. در شب 13 آبان 1343، صد‌ها کماندو به همراه مزدوران ساواک به منزل امام در قم حمله‌ور شدند ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند و سپس با یک هواپیمای نظامی ایشان را به ترکیه تبعید کردند. این سرآغار هجرتی بود که 14 سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی را به بار آورد.

روز دانش‌آموز

انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) به روز‌های سرنوشت ساز نزدیک می‌شد و همه اقشار مردم از زن، مرد، پیر و جوان در صحنه‌های مختلف حاضر می‌شدند و نقش خود را ایفا می‌کردند؛ در این میان باید به نقش دانش‎آموزان توجه داشت، دانش‌آموزان در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند. با همراهی دانشجویان و مردم با دانش‌آموزان همه در زمین دانشگاه جمع شدند ماموارن ساعت 11 صبح ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان این جمعیت پرتاب کردند. جمعیت همچنان به تظاهرات ادامه دادند، در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان بی‌گناه، یکی پس از دیگری، در خون خود غلتیدند. در این روز 56 نفر شهید و صد‌ها نفر مجروح شدند. حضرت امام (ره) در پیامی به همین مناسبت فرمودند: «عزیزان من صبور باشید، که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است ... ایران امروز جایگاه آزادگان است... من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته‌ام ... صدای آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی شما را به گوش جهانیان می‌رسانم». به خاطر گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دانش‌آموز، این روز در تاریخ انقلاب اسلامی به نام روز دانش‌آموز نام‌گذاری شده است.

تسخیر لانه جاسوسی

یکی دیگر از رخداد‌هایی که همواره در طول تاریخ ماندگار شده و در آن زمان و هر ساله رسانه‌های جهان همواره به آن می‌پردازند؛ تسخیر لانه جاسوسی که روز مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شده است.

در ابتدای انقلاب و زمان حکومت دولت موقت با هدف وادار کردن آمریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران، دانشجویان تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند. دانشجویان از دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و شهید بهشتی گرد هم  آمدند و علیرغم مقاومت محافظین و آمریکایی‌ها، سفارت را به تصرف کامل درآوردند.

امام خمینی (ره) نیز در پیامی این حرکت را انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول نامیدند. این حرکت دانشجویان معترض، خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت و آن‌ها که ناتوان از درک ملتی استقلال‌طلب و آزادی‌خواه بودند، دست به اقداماتی ضد جمهوری اسلامی ایران زدند؛ از آن جمله فشار آوردن به مجامع بین‌المللی مانند سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی، شورای امنیت و ...، ایجاد جو منفی تبلیغاتی علیه دانشجویان مسلمان و برخی اقدامات دیگر از جمله آنهاست. اما پس از بی‌ثمر ماندن، آن‌ها به اقدامات جدی‌تری روی آوردند؛ از جمله قطع کامل روابط سیاسی در 20 مهر 1359، حمله نظامی به ایران و تجاوز به خاک کشورمان که به شکست مفتضحانه آن‌ها در صحرای طبس انجامید و نیز محاصره اقتصادی و بلوکه کردن دارای‌ها و اموال ایران و... که هیچ‌کدام تاکنون درعزم ملت ایران برای مقابله با ظلم وبی‌عدالتی جهانی ومنشا اصلی آن در جهان یعنی استکبار جهانی و آمریکا خللی وارد نکرده است؛ و این‌گونه نام روز 13 آبان برای همیشه در تاریخ ایران ماندگار شد.

دشمنی همچنان ادامه دارد

امروزه پس از سال‌ها استکبار جهانی به سردمداری آمریکا که در زمان‌های مختلف با برنامه ریزی به دنبال ایجاد شکاف بین مردم و مسئوولان و هم‌چنین به فکر براندازی نظام بوده است برای جلوگیری از حضور مردم در صحنه با استفاده از عملیات روانی از شروع دور جدید از تحریم‌ها سخن می‌گویند.

ترامپ و آمریکا که امروز در جهان به نام تروریسم پروری و حمایت از داعش معروف هستند، ایران را به عنوان حامی تروریسم معرفی کرده و از این بابت به دنبال فشار‌های بیشتر بر ایران هستند؛ ترامپ در سازمان ملل عنوان کرده است از 13 آبان تحریم‌های سخت‌تری علیه ایران اعمال می‌کند.

بیشتر کارشناسان صحبت‌های ترامپ را یک جنگ روانی علیه ملت ایران دانستند؛ چرا که در طول 40 سال عمر انقلاب اسلامی مردم همواره نشان دادند با بصیرت و دشمن شناسی در مواقع ضروری در صحنه حاضر شده و نقشه‌های دشمن را نقش بر آب می‌کنند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار