نیویورکر تحلیل کرد؛

ترامپ «بن سلمان» را به سعودی‎ها واگذار می‏‎کند

یک رسانه آمریکایی می‏‌گوید: قتل خاشقچی مقدمه آغاز دوره‎ای خطرناک برای آل سعود است که از نشانه‎های آن می‎توان به انفعال دولت ترامپ در قبال اتهام دست داشتن بن سلمان در این جنایت اشاره کرد.
کد خبر: ۳۱۶۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵ - 03November 2018

ترامپ «بن سلمان» را به سعودی‎ها واگذار می‏‎کندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «نیویورکر» در مطلبی به گمانه‌زنی درباره تحولات داخلی عربستان سعودی در واکنش به قتل جمال خاشقچی منتقد و روزنامه‌نگار سعودی پرداخت. این نشریه آمریکایی پیش‌بینی می‌کند که منفعل بودن دونالد ترامپ رئیس جهوری آمریکا در قبال اتهام دست داشتن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این جنایت و در عین حال، تمایل بسیاری از شاهزادگان زخم‌خورده سعودی برای انتقام‌جویی از وی نشانگر آغاز دوره جدید و پر مخاطره‌ای برای خاندان سلطنتی و در نهایت عربستان سعودی است.

به گفته نیویورکر، علیرغم افشاگری ترکیه در خصوص جزئیات قتل خاشقچی مبنی بر اینکه وی به فاصله ۷ دقیقه پس از ورود به کنسولگری عربستان خفه و سپس جسد وی مُثله و سر به نیست شده است؛ همچنان کسی که فرمان قتل را صادر کرده نامعلوم است و تنها شاهد عینی که می‌تواند از این بابت سرنخی به جامعه جهانی بدهد، «محمد العتیبی» سرکنسول عربستان سعودی است که به گفته خبرگزاری «ینی شفق» ترکیه حین رخ دادن قتل در محل بوده، اما التماس می‌کرده که «این کار را بیرون انجام دهید تا مرا به دردسر نیندازید». در همین راستا، پیشنهاد می‌شود که جامعه جهانی خواستار تحویل العتیبی از سوی عربستان شود تا درباره کل ماجرا توضیحاتی ارائه دهد.

این درحالی است که نیویورکر با توجه به ضد و نقیض‌گویی بن سلمان و متحدینش، به طور ضمنی وی را عامل پشت‌پرده این جنایت معرفی می‌کند و در تایید این فرضیه به کارزار شاهزاده سعودی برای سرکوب مخالفین داخلی از راه زندانی کردن و توقیف اموال آن‌ها اشاره می‌کند.

نهایت آنکه نیویورکر با توجه به اینکه محمد بن سلمان در نقطه ثقل راهبرد خاورمیانه ترامپ قرار دارد و در عین حال، از آنجا که درخواست برای شناسایی عاملین قتل خاشقچی افزایش یافته است؛ این گونه ارزیابی می‌کند که ترامپ بی‌آنکه تلاشی برای حذف بن سلمان به خرج دهد، سرنوشت وی را به دست سعودی‌ها می‌سپارد.

این درحالی است که علیرغم ابراز نارضایتی از خاندان سلطنتی عربستان و دشمن‌تراشی‌های بن سلمان، تقاضا برای برکناری وی جدی نیست. اما دشمنان وی که از خانواده‌های سرشناس سعودی هستند همچنان مترصد زمانی مناسب برای انتقام‌جویی هستند و به‌این‌ترتیب، حتی اگر بن سلمان در قدرت بماند، خاندان سلطنتی به طور خاص و عربستان سعودی به طور عام وارد دوره‌ای خطرناک خواهد شد که در آن هیچ گریزی از خشونت نیست.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها