سردار جلالی تاکید کرد؛

لزوم توجه به اصول پدافند غیر عامل در بنادر و زیرساخت‌های دریایی

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: توسعه دریایی با توجه به اصول پدافند غیر عامل می‌تواند موجب شکوفایی بخش‌های عظیمی از دارایی‌های کشور شود.
کد خبر: ۳۱۶۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱ - 04November 2018

باید برای مقابله با جنگ اقتصادی آماده باشیم/ لزوم توجه به اصول پدافند غیر عامل در بنادر و زیر ساخت‌های دریاییبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در گردهمایی تخصصی پدافند غیر عامل با رویکرد حمل و نقل دریایی که صبح امروز در سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، با اشاره به تهدیدات موجود دشمن در حوزه دریایی اظهار داشت: تهدیدات نظامی در زیرساخت‌های دریایی تهدیدی بالقوه است؛ بنابراین باید زیرساخت‌ها را متناسب با آن بسازیم.

وی در ادامه به تهدیدات دشمن در جنگ اقتصادی اشاره کرد و گفت: در این حوزه جنگ نظامی وجود ندارد، اما دشمن از ابزاری مانند پول و ارز، تحریم و... به عنوان سلاحی علیه ما استفاده می کند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به سوابق تحریم عنوان کرد: ما از ابتدای انقلاب با تحریم روبه‌رو بوده ایم و مسئله ای که باید به آن توجه داشت، این است که در هر حوزه ای که ما نیاز داشته باشیم، دشمن آن را تحریم می کنند.

سردار جلالی بر توجه به موضوع تحریم تاکید و بیان کرد: جنگ اقتصادی یک جنگ تمام‌عیار است که باید به آن توجه داشت و برای مقابله با تهدیدات دشمن آماده بود.

وی جنگ دیگری را که متوجه کشور است، جنگ سایبری دانست و افزود: دشمنان از طریق سایبر می‌توانند زیرساخت های کشور را هدف قرار داده و کارکرد آنها را به مخاطره اندازند؛ پس ایمنی سازی گام اول در مقابله با تهدید است. مسئله دوم کاهش آسیب پذیری زیرساخت ها و انتقال مراکز حساس به بیرون است؛ موضوعی که باید به آن توجه کرد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل ادامه داد: وجود برخی مراکز حساس در بنادر مانند ماهشهر و دیگر بنادر آسیب پذیری را برای ما به وجود آورده است. موضوعی که باید به آن توجه داشت وجود مراکز حساس و خطرناک در کنار هم است که این امر تهدیداتی را در پی دارد.

سردار جلالی کنترل از راه دور در سیستم های هوشمند و سایبری را موضوع قابل توجه در پدافند غیر عامل دانست و گفت: باید توجه داشته باشیم که در سیستم‌های هوشمند و سایبری امکان نفوذ دشمن و کنترل از راه دور و آسیب به زیرساخت ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: توسعه دریایی می تواند بخش های عظیمی از دارایی های کشور را شکوفا کند؛ اما توجه به زیرساخت ها و حفاظت از زیرساخت و البته حفظ کارکرد آنها امر بسیار مهم است که باید به آن توجه ویژه داشت؛ زیرا بیش از ۹۰ درصد نیازهای کشور از طریق حمل و نقل دریایی تامین می شود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به مسائل پیش آماده در حوزه حمل و نقل و کامیون‌داران گفت: باید تدابیری پیش بینی شود که چرخه حمل و نقل کالا و خدمات کشور در شرایط سخت و بحرانی با مشکل روبه‌رو نشود. از سوی دیگر باید به کارکرد متقابل و وابستگی کارکردی زیرساخت ها توجه ویژه داشت و راهکارهایی را برای کاهش آسیب پذیری پیش بینی و بکار گرفته شود.

سردار جلالی با اشاره به آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا اظهارداشت: تحریم‌ها می‌تواند محدودیت های را برای کشور ایجاد کند پس ایجاد و گسترش ساختار برای دور زدن تحریم و مقابله با تهدیدات دشمن امری ضروری است. از سویی دیگر باید برای همه زیرساخت ها طرح پاسخ به تهدید داشته باشیم و با آموزش مناسب و برگزاری رزمایش های متعدد آمادگی لازم برای مقابله با تهدیدات دشمن را به دست آوریم.

وی تجهیز زیرساخت های موجود به اصول پدافند غیر عامل و کاهش آسیب پذیری و پیش بینی تهدیدات را امر ضروری دانست و گفت: در همه زیرساخت ها باید اصول ایمنی و بازدارندگی را مد نظر قرار داد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار