ماجرای شهید یمنی که مامور ویژه رهبر انصارالله بود+ عکس

با شهیدی آشنا شوید که مأمور ویژه عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن بود و سرانجام به دست رژیم آل سعود به شهادت رسید.
کد خبر: ۳۱۶۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰ - 04November 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، در هفدهم ژانویه 2002 میلادی بود که فریاد الله اکبر، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسراییل، لعنت بر یهود  و اسلام پیروز است برای اولین بار در صحن یکی از مدارس صعده به گوش رسید. همین شعارها کافی بود که جنگی سخت علیه دیکتاتوری و استبداد به راه بیافتد؛ جنگی که با درخواست مستقیم آمریکا از علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین و با موافقت عربستان به راه افتاد.

بدین ترتیب شش جنگ علیه حوثی ها به راه افتاد و در اولین جنگ سید حسین الحوثی مؤسس حزب حوثیون به شهادت رسید و گروهی قدرتمند به نام انصارالله پدید آمد که یکی از بازیگران اصلی سیاسی در یمن شد.

انصار الله چه کسانی هستند؟

جماعت انصارالله در پرتو سخنرانی‌های سید حسین بدرالدین الحوثی در مدرسه امام هادی(علیه السلام) منطقه مران استان صعده تشکیل شد؛ سخنرانی هایی که بنا به گفته عبدالملک العجزی محقق یمنی و رئیس مرکز پژوهش‌های استراتژیک یمن، خلاصه پروژه اصلاحاتی بود که سید حسین پس از یک عمر تجربه فکری و سیاسی به آن دست یافته بود.

ماجرای شهید یمنی که مامور ویژه رهبر انصارالله بود+ عکس

از این رو می توان گفت جماعت انصارالله عصاره فکری سید حسین الحوثی است که مورد حملات شدیدی قرار گرفت و در سال 2004 میلادی به شهادت وی منجر شد، اما تا آن زمان، یعنی لحظه شهادت سید حسین هنوز سازمان انصارالله کنونی شکل نگرفته بود. شهید الحوثی در این باره در زمان حیات خود می‌گوید: ما حزب نداریم، تشکیلات سیاسی نداریم، ما فقط گروهی مسلمان هستیم. جنگی که علیه ما به راه انداخته اند، به‌خاطر مبارزه با آمریکا و اسراییل و تذکر دادن مردم به آیات قرآن کریم است. آنها (دشمنان ما) می‌خواهند دستورات آمریکا را اجرا کنند.

شهید «طه المدانی» در سال 1979 میلادی در شهر مرزی میدی واقع در سواحل دریای سرخ متولد شد. او دوران مدرسه را در استان صعده یمن گذراند و همزمان با تحصیل، در دوره های تابستانی انجمن جوانان مؤمن نیز به صورت فعالانه مشارکت داشت. او سپس در دانشکده حقوق و قانون دانشگاه صنعا ادامه تحصیل داد.

اعتماد به نفس و داشتن شجاعت در کلام و عمل از جمله ویژگی های برجسته این شهید بوده است. وی در این دوران مهارت‌هایی همچون  شنا و تیراندازی و رانندگی را به صورت کامل یاد گرفت و همزمان به کشاورزی و پرورش زنبور و نگهبانی در شب مشغول بود؛ او در این زمان در مقایسه با هم سن و سال‌های خویش با همتی والا و شجاعتی بی نظیر فعالیت‌ می‌کرد.

آغاز فعالیت ها

المدانی همان زمان به شخصیت امنیتی و مرموز در فعالیت هایش شناخته شد. این شهید دارای مهارت های فطری در تجزیه و تحلیل و فرماندهی و کمک به دیگران با شجاعت کامل بود. زمانی که فعالیت‌های قرآنی توسط فرمانده شهید سید حسین بدرالدین الحوثی در ماه رمضان سال 1422 هجری قمری آغاز شد، شهید المدانی نیز فعالیت خود را برای آگاهی بخشی و افزایش فرهنگ عمومی آغاز کرد و از پیشگامان این عرصه در شهر صعده به حساب می‌آید.

ماجرای شهید یمنی که مامور ویژه رهبر انصارالله بود+ عکس

این شهید در فراگیر شدن شعار ها در سال 1423 هجری قمری در مسجد الهادی در شهر صعده نیز نقش محوری داشت؛ در این برهه زمانی این شعار به دلیل ظهور مصادیق فرهنگ قرآنی در میان جامعه گسترش فراوانی یافته بود. در آن زمان رئیس جمهور وقت در مسجد الهادی حضور و قصد سفر به عربستان را داشت. بنابراین شهید از بازداشت توسط مأموران حکومتی نجات یافت تا به ایفای نقش خود در این راه ادامه دهد.

همزمان آمریکا نیز به عراق حمله کرده و این در حالی بود که شهید حسین بدرالدین الحوثی 1 سال و نیم قبل نسبت به این موضوع و لزوم مقابله با آن هشدار داده بود.شهید طه المدانی پس از آن برای آگاه کردن جوانان یمنی نسبت به لزوم مقابله با سلطه آمریکایی‌ها فعالیت جدیدی را آغاز کرد و به همراه تعدادی دیگر از مؤمنین برای سردادن شعار در مسجد جامع صنعا و دیگر تجمعات دست به کار شدند. وی در جریان این اقدامات یک بار از ناحیه گردن مجروح شد و بارها از اسیر شدن نجات یافت.

بازداشت و زندانی شدن

در ماه جمادی الثانی سال 1424 قمری مصادف با 2003میلادی، شهید طه المدانی بدون هیچ توجیه قانونی بازداشت شد و در زندان امنیتی سیاسی حبس شد. وی بعد از مدتی به زندان امنیتی سیاسی صعده منتقل و به مدت سه سال در زندان به سر برد. نهایتاً در سال 2006میلادی با وساطت عده‌ای و موافقت حکومت از زندان آزاد شد. این در حالی بود که وضعیت سلامتی او در طول زندان به شدت وخیم بود.شهید طه المدانی در طول دوران حبس نیز نقش مهمی در کمک به دوستان و حفظ روحیه آنها داشت و همانند یک برادر بزرگتر، ایثارگرانه به دوستان خود کمک می‌کرد.

ازدواج و جنگ چهارم

شهید طه المدانی پس از خروج از زندان ازدواج کرد. در سال 2007 میلادی جنگ چهارم علیه حکومت تشدید شد و این شهید نقش مهمی در مقاومت رزمندگان در برابر حکومت یمن داشت و علی رغم مجروح شدنش باز هم به میدان بازگشت.زمانی که حکمت و درایت شهید در مدیریت جنگ آشکار شد، عبدالملک الحوثی مأموریت آزادسازی ضحیان را به او سپرد؛ او نیز اقدامات دلاورانه ای در مدیریت جنگ شهری انجام داد و هوش نظامی نادر این شهید، در طول این جنگ متجلی شد.

شهید طه المدانی در جنگ‌های مختلف ماموریت های مهمی را از عبدالملک الحوثی دریافت کرد و به درایت و تجربه سیاسی و فرهنگی گسترده ای شناخته شده بود. بنابراین به عنوان نماینده عبدالملک الحوثی برای پیگیری مسائل موجود با دیگر گروه ها مانند برخی از علما و احزاب سیاسی و مشایخ انتخاب شد و توانست الگوی موفقی در مدیریت این گونه پرونده‌ها ارائه دهد.

مهمترین ماموریت های شهید طه المدانی

پس از پایان جنگ ششم با حکومت یمن، عبدالملک الحوثی شهید طه المدانی را مامور به تشکیل اداره امنیتی و مدیریت آن به صورت مستقل از بخش نظامی و جهادی کرد و شهید نیز بخش امنیت داخلی را تاسیس کرد.بعد از آن استان صعده به عنوان امن ترین استان های یمن شناخته شد و مردم و شهروندان در این شهر بدون نگرانی رفت و آمد می‌کردند و ماموران امنیتی نیز در شب های تاریک و در میان دشت ها و کوه ها به مسافران کمک می‌کردند.

بعد از پایان جنگ ششم و در طول سال های 2010 تا 2012 و به ویژه پس از انقلاب 11 فوریه 2011 صعده به عنوان کانون توجه برای سرمایه گذاری و سرمایه داران شناخته شد و از نقاط مختلف یمن به سمت آن سرازیر می‌شدند؛ علت این موضوع نیز فراهم شدن امنیت در صعده به دلیل اقدامات و مدیریت شهید طه المدانی بود.

ماجرای شهید یمنی که مامور ویژه رهبر انصارالله بود+ عکس

همچنین در سال 2011 میلادی که شهر صعده از ظلم فردی به نام عثمان مجلی و ائتلاف موسوم به ائتلاف قبیله ای رنج می برد, عبدالملک الحوثی شهید طه المدانی و تعداد دیگری از فرماندهان را مأمور به آزادسازی شهر صعده کرد.شهید به همراه دوستانش در این نبرد نظامی با استفاده از هوش نظامی شان و بدون خسارت قابل توجهی طی فقط 2 روز و نه بیشتر به پیروزی دست یافت.

شهید طه المدانی توان بالایی برای اجرای علوم نظامی در طول جنگ ها داشت و طبق گفته کارشناسان، تجربیات میدانی و نقشه های خلاقانه وی قابلیت آموزش در دانشگاه‌های نظامی را دارد. فلسفه نظامی شهید در این عبارت خلاصه می‌شود که «گلوله آتش آخرین ضربه به دشمن است نه اولین ضربه».

مناسبت میلاد پیامبر (ص)

مراسم میلاد پیامبر اکرم هرساله در استان صعده با حضور شهروندان یمنی و در اجابت دعوت عبدالملک الحوثی برگزار می‌شود و در سال‌های 1432 و 1433 هجری قمری میلیون ها نفر در این استان برای شرکت در این مراسم حضور یافتند؛ شهید طه المدانی به همراه دوستان مومن خود و با نظارت عبدالملک الحوثی این مراسم را با شایستگی کامل مدیریت کرد که مورد توجه جامعه بین الملل قرار گرفت.

شهید طه المدانی پس از انقلاب 21 سپتامبر 2014 نیز مامور به محافظت از وزارت کشور شد و به دلیل حساسیت اقدامات امنیتی طی 6 ماه بعد از آن، جلال الرویشان وزیر کشور وقت از شهید به دلیل شخصیت قوی و دوراندیشی و نگاه های عمیقش کمک خواست. در همین برهه وزارت کشور به دلیل اقدامات شهید یکی از منسجم ترین و موفق ترین وزارتخانه های یمن محسوب می شد و علیرغم حملات دشمن و تلاش آن برای نفوذ امنیتی در کشور، امنیت و ثبات داخلی در یمن برقرار شد که نشانگر میزان اثرگذاری شهید المدانی در این زمینه است. وی در سال 2015 نیز عضو شورای عالی امنیت ملی یمن شد.

شهادت

با آغاز حملات سعودی ها به یمن در سال 2015 میلادی، شهید المدانی نقش زیادی در مقابله با این تجاوز ایفا کرد و جبهه های مختلف را فرماندهی می‌کرد. خداوند نیز بر وی عنایت کرد و در 15 شعبان 1436 هجری (5/6/2015میلادی) در خط مقدم نبرد علیه سعودی ها به فیض شهادت نائل شد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار