رمضانی:

برگزاری 16 هزار برنامه در هفته کتاب/ 24 آبان عضویت در کتابخانه‌های سراسر کشور رایگان است

معاون توسعه کتابخانه‌های عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به برگزاری بیش از 16 هزار برنامه در هفته کتاب، گفت: تلاش می‌کنیم کتابخانه‌ها ترمینال تربیتی و آموزشی هر منطقه باشند.
کد خبر: ۳۱۷۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ - 05November 2018

برگزاری 16 هزار برنامه در هفته کتاب/ 24 آبان عضویت در کتابخانه‌های سراسر کشور رایگان استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورصبح امروز با حضور مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌ها و هادی ناصری مدیر روابط عمومی‌این نهاد برگزار شد.

رمضانی با بیان اینکه ۲۴ آبان روز کتاب فرصتی برای مرور فعالیت‌های ما در طول یک سال گذشته در عرصه خدمت به کتاب، کتابخوانی و کتابخانه است، اظهار داشت: ما قویا معتقدیم در کتابخانه‌ها کم کاری شده چه‌بسا اگر در بحث فضا و فیزیک کتابخانه تبلیغ و ترویج بهتری صورت می‌گرفت بخشی از مشکلات و معضلات که ما در این حوزه داریم کمتر بود.

وی با تشریح فعالیت‌های یک سال گذشته نهاد کتابخانه‌ها گفت: طی سال گذشته شاهد اتاق جشنواره رضوی بودیم که قریب به یک میلیون نفر در این مسابقه شرکت کردند و این موجب خرسندی ماست که بزرگترین اقدام درباره حضرت امام رضا (ع) را رقم زدیم. این ظرفیت ایجاد شده تا نقطه مطلوبی که نیاز است فاصله جدی دارد. اقدامات ابتدایی برای دوره بعدی جشنواره رضوی آغاز شده و تا سه ماه پایان امسال اقدامات اجرایی فاز اول انجام خواهد شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌ها گفت: قبلاً نیز دعوت از عزیزان ناشر و مولف انجام شده چراکه ما برای جشنواره رضوی نیازمند محتوا هستیم و اگر مرکزی با موضوع امام رضا (ع) در سطوح بزرگسال و کودک و نوجوان را دارد حتماً آثارشان را به دبیرخانه ما ارسال کند.

این مقام مسوول در وزارت ارشاد به اتمام دوره مهارت قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌ها اشاره کرد و افزود: دوره مهارت قصه‌گویی در ۳۱ استان اجرا شد تا کتابداران این نهاد تحت آموزش قرار گیرند. این سطح اول آموزش قصه‌گویی بود؛ در سیاست‌های نهاد همه کتابداران را آموزش می‌دهیم.

رمضانی در ادامه گفت: در سال گذشته ما کنگره شعر دفاع مقدس را داشتیم که بیش از ۷۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد و منتخبی از آثار منتشر شد. فراخوان جشنواره دوسالانه کارتون نیز منتشر شده و اختتامیه آن را در ایام اسفندماه برگزار می‌کنیم. این جشنواره نیز یکی از رویداد‌های مهم فرهنگی است که پیوند بین حوزه فرهنگ و هنر است؛ یعنی کتاب و هنر‌های تجسمی که به دبیری سیدمسعود شجاعی طباطبایی برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: طرح مهم و بنیادین «با هم بخوانیم» را در نهاد داشتیم که دوره اول آن به اتمام رسید. در حال برنامه‌ریزی برای دوره بعد هستیم. مخاطب این طرح کودک و نوجوان است. محل برگزاری و اولویت برگزاری نیز در مناطق محروم است که یک طرح ترغیبی در حوزه مطالعه کتاب است. ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد این طرح در درگیر کردن کودکان و نوجوانان با کتاب بازخورد‌های خوبی داشته و موفق بوده است. مدرسهِ جهادیِ خواندن نیز که اولویت آن با مناطق محروم است برای اولین بار در منطقه بشاگرد انجام شد. سه دوره آن انجام شده که محور آن مطالعه و خواندن است البته شعر و آموزش، نگارش و هنر‌های تجسمی را نیز دربر می‌گیرد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌ها عمومی کشور تاکیدکرد: یکی از اقداماتی که نهاد انجام داده اولویت بخشی به کار فرهنگی و اقدام جهادی در شهر‌هایی است که در معرض آسیب اجتماعی است که توسط وزارت فرهنگ و وزارت کشور مشخص شده است. رهبر انقلاب فرمودند که کارجهادی این نیست که دستگاه موازی راه‌اندازی کنیم بلکه در هر نقطه که واقع شدیم باید کار جهادی انجام دهیم.

این مقام مسوول در وزارت ارشاد ادامه داد: افتتاح کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها یکی از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. در تابستان امسال افتتاح کتابخانه مرکزی بجنورد را داشتیم که مورد بهره‌برداری قرار گرفت. گزارشات ما نشان می‌دهد بعد از افتتاح این مرکز توانسته تاثیر فرهنگی خوبی در منطقه داشته باشد. ادامه این کار را در استان خراسان رضوی با افتتاح کتابخانه مشهد در دهه فجر انجام خواهد شد.

رمضانی تصریح کرد: مجموعه افتتاح کتابخانه‌های مرکزی در حال پیگیری است. بیش از چهار کتابخانه با پیشرفت ۷۰ درصد پروژه در سراسر کشور داریم که اگر حمایت‌های استانی و تلاش نهاد کافی باشد به زودی افتتاح خواهند شد. این اتفاقات یک سال گذشته نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بوده است.

وی درباره هفته کتاب و روز ۲۴ آبان گفت: ما با کمی تعجیل هفته کتاب را آغاز کردیم چرا که توام با راهپیمایی عظیم اربعین بود. چهار عنوان کتاب با موضوع سیدالشهدا و راهپیمایی اربعین تهیه شد و به سه هزار و ۵۰۰ کتابخانه عمومی ارسال شد. ما تجدید بیعت با امام خمینی (ره) و شهدا را در روز چهارشنبه ۲۳ آبان به عنوان آغاز هفته کتاب را با حضور کتابداران و همراهی ستاد هفته کتاب را خواهیم داشت.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: ما مشارکت در بحث کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران را با مشارکت در برگزاری چند برنامه خواهیم داشت. بحث کتابشناسی کاشان، طرح «یک ماه با کتاب» و رونمایی از سند اخلاق حرفه‌ای کتابخانه‌های عمومی کشور و ارسال یک کتاب ویژه با عنوان «رمانتیک» مجموعه رمان‌های مناسب کودک و نوجوانان و بزرگسالان و ارسال فاز دوم بسته اسباب‌بازی به کتابخانه‌های عمومی کشور را خواهیم داشت.

این مقام مسوول در وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: فراخوان اولین دوره جشنواره قصه‌گویی را در ایام هفته کتاب را خواهیم داشت. یکی از مهمترین اتفاقات برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار است که براساس برنامه‌ی منسجم برگزیدگان نهاد کتابخانه‌ها در جایگاه‌هایی که خدمت می‌کنند مشخص خواهند شد و در آن روز معرفی و تقدیر خواهند شدمی‌شوند که پروسه و فرایند این انتخاب یک ساله طول کشیده است.

رمضانی تاکید کرد: کتابخانه‌های برتر برای اولین بار به صورت ویژه مورد تقدیر قرار خواهیم داد. این تقدیر شامل کتابخانه‌های نهادی و مشارکتی هم خواهد شد. این برای ما مایه افتخار است که آغاز هفته کتاب با روز گرامیداشت علامه طباطبایی آغاز خواهد بود. قطعاتی از آلبوم موسیقی که توسط نهاد برای کودکان و نوجوانان با موضوع کتاب را در هفته کتاب منتشر می‌کنیم.

وی افزود: یک برنامه و جشنواره منسجم شکل گرفته که فراخوان آن در هفته کتاب با عنوان «هدهدسفید» منتشر خواهد شد. فاز اول این جشنواره انتخاب کتاب برتر کتابخانه‌ای توسط نوجوانان مخاطب کتاب خواهد بود. فراخوان این جشنواره در هفته کتاب خواهیم داشت تا فاز اول آن با کتاب‌های کودک و نوجوان و فاز دوم آن با کتاب‌های بزرگسالان ادامه پیدا کند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت: یک نشست تخصصی با عنوان «آینده‌نگاری کتابخانه‌های عمومی کشور» تدارک دیده شده که به لحاظ تخصصی اتفاق مهمی است. افتتاحیه نشست «کتابخوان دانشگاهی و حوزوی» را هفته کتاب در دانشگاه تهران خواهیم داشت. جلسه گفت‌وگوی فرهنگی با عنوان سیاست‌خواندن است که در هفته کتاب شکل خواهد گرفت. آغاز به کار جشنواره خاطره‎نویسی کتابداران و اعضای کتابخانه‌ها را نیز در هفته کتاب منتشر خواهیم کرد.

این مقام مسوول در وزارت ارشاد گفت: در هفته کتاب برنامه‌های استانی گسترده‌ای در سطح ۳۱ استان را خواهیم داشت. از ۲۰ آبان برنامه‌های استانی با استان گیلان آغاز خواهد شد و در ۳۰ آبان با شش استان به پایان خواهد رسید. مجموعه برنامه‌های ترویجی فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور برگزار خواهد شد. ۱۶۴۱۷ برنامه براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در استان‌ها، شهرستان‌ها و روستا‌های سراسر کشور برگزار می‌شود.

رمضانی عنوان کرد: در هفته کتاب افتتاح ۱۳ کتابخانه در سطح شهر‌ها و روستا‌ها را خواهیم داشت. در این افتتاح‌ها کتابخانه تجهیز شده و نیروی انسامی تامین شده است. ۱۲ کتابخانه نیز در معرض افتتاح است. سه جابه‌جایی کتابخانه و یک توسعه و بهره‌برداری کتابخانه و ۲ باب بازگشایی را خواهیم داشت. همچنین در روز ۲۴ آبان در سراسر کشور عضویت رایگان کتابخانه‌ها صورت می‌گیرد که علاقمندان می‌توانند به مراجعه از این عضویت بهره‌مند شوند. عضویت در نهاد‌ها سراسری است یعنی اگر کسی در یک روستا عضو کتابخانه عمومی باشد می‌تواند در کتابخانه مرکزی یک استان دیگر از عضویت خود بهره‌مند شود. عضویت خانوادگی نیز با پله‌کان کاهش برای هزینه‌های عضویت مواجهه خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار