نماینده ولی فقیه در لرستان:

کتابخانه‌های تخصصی نقش مؤثری در بالا بردن سطح مطالعه دارد

آیت الله «سید احمد میرعمادی» گفت: اگر می‌خواهیم وضعیت کتابخانه‌های ما رونق پیدا کند و انگیزه مطالعه بالا برود، باید به سمت تشکیل کتابخانه‌های تخصصی برویم، کتابخانه‌های تخصصی سبب می‌شود انسان حیطه مطالعه‌اش گسترش یابد و فهمش عمیق شود.
کد خبر: ۳۱۷۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱ - 05November 2018

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از خرم‌آباد، آیت‌الله «سید احمد میرعمادی» نماینده ولی فقیه در لرستان  امروز در دیدار با مدیرکل و کارکنان نهاد کتابخانه‌های استان در خرم آباد، اظهار داشت: هیچ مکتبی به‌ اندازه اسلام برای مسئله کتاب ارزش قائل نشده است، کتاب تمام نیازهای بشر را پاسخگو است و مکتب اسلام تمدن ساز و فرهنگ‌ساز است.

وی گفت: اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی بر کسی پوشیده نیست، کتاب اصلی‌ترین عامل  فرهنگ و تمدن هر جامعه است و میزان پیشرفت هر کشوری به سرانه مطالعه و تولید کتاب آن کشور بستگی دارد.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه هر کشوری که تولید کتاب بیشتری داشته باشد پیشرفت آن جامعه بیشتر است، افزود: پیشرفت‌های صنعتی، اقتصادی و سیاسی همه متوقف بر تولید کتاب و اندیشه است، تا تولید فکر نباشد پیشرفت صنعتی و اقتصادی نیست و اگر در جایی پیشرفت اقتصادی است مدیون ایده‌ها، مطالعه و تجربه‌هایی است که در قالب کتاب و نوشته عرضه‌ شده است.

آیت الله میر عمادی عنوان کرد: پیامبر(ص) با همین کتاب توانست فرهنگ جامعه را به فرهنگ مترقی اسلامی تبدیل کند و تأکیدی که مقام معظم رهبری در مورد کتاب و کتاب‌خوانی دارند بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه بیشترین کتاب را مقام معظم رهبری می‌خوانند، تصریح کرد: رهبر عزیزمان نهاد کتابخانه‌ها را مکلف کرده بر ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه و شورای فرهنگ عمومی در این راستا مسئول است و باید زمینه فرهنگ کتاب‌خوانی را فراهم کند.

 امام جمعه خرم آباد خاطر نشان کرد: نهاد کتابخانه‌ها محور کتاب و کتاب‌خوانی هستند، کتابخانه‌ها در هر شهر و کشوری مظهر تمدن به شمار می‌آید، وقتی آثار فرهنگی و باستانی یک جامعه را مورد تحلیل قرار می‌دهند یکی از شاخص‌ها کتابخانه‌ها هستند.

آیت الله میرعمادی بیان کرد: امروز متأسفانه کتابخانه‌های ما انباری شده است و کتابخانه نیست، فضای کتابخانه باید فضای فرهنگی، تمدنی و تأثیرگذار باشد؛ یکی از کارهایی که باید انجام شود تعامل با نهادهای فرهنگی و انقلابی ازجمله پایگاه‌های مقاومت و مساجد است تا مطالعه کتاب ترویج شود.

وی اظهار داشت: اشکال در نظام آموزشی ما است، باید بدانیم که هیچ‌چیزی برای یادگیری تأثیرگذارتر و ماندگارتر از کتاب نیست؛ کتاب سند است و نشانگر هویت اندیشه‌ها است و هیچ‌چیزی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد.

 آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه در سطح استان لرستان کتابخانه‌های تخصصی بسیار محدود است، افزود: باید انگیزه مطالعه را بیشتر کنیم، اگر می‌خواهیم وضعیت کتابخانه‌های ما رونق پیدا کند و انگیزه مطالعه بالا برود، باید به سمت تشکیل کتابخانه‌های تخصصی برویم، کتابخانه‌های تخصصی سبب می‌شود انسان حیطه مطالعه‌اش گسترش یابد و فهمش عمیق شود.

نماینده ولی فقیه با بیان اینکه شیوه و سیره علمای ما ترویج کتاب، کتاب‌خوانی و کتابخانه بوده است، خاطرنشان کرد: ما باید از این الگوها استفاده کنیم، نهاد کتابخانه‌های استان هر برنامه‌ای در راستای ترویج مطالعه، کتاب‌خوانی و ترویج کتاب داشته باشد ما حاضر به همکاری هستیم.

وی با ابراز تأسف از اینکه کتابخانه‌ای در مرکز استان 17 سال است که بهره‌برداری نشده است، گفت: واقعاً از مسئولان گلایه داریم که پروژه‌های زیرساخت فرهنگی شهر به این وضعیت رهاشده باشد، اینها درد است و تا زمانی که فکر و اندیشه مسئولان، گسترش مطالعه کتاب و کتاب‌خوانی نباشد موفقیت امکان‌پذیر نیست چون امکانات در دست آن‌ها است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار