دفاع مقدس گزارش می‌دهد

وقتی کلافگی سیاسی سران عربستان و ترکیه بالا می‌گیرد

اتهامات برخی کشورهای منطقه علیه ایران در پی این است که آنها نگرانند که با حل و فصل شدن مسئله داعش، همانند مسئله سوریه و عراق نفوذ راهبردی ایران بیش از پیش در منطقه افزایش یابد.
کد خبر: ۳۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸ - 22October 2014

وقتی کلافگی سیاسی سران عربستان و ترکیه بالا می‌گیرد

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی دفاع پرس، در حالی که بحران در منطقه خاورمیانه به واسطه تولد و رشد گروهک تروریستی داعش روز به روز گستردهتر میشود و با گذشت زمان این بحران دامن کشورهایی که در ایجاد، تسلیح و مدیریت این گروه نقش داشتهاند را گرفته است بسیاری از کارشناسان مطرح دنیا بر این باورند که قدرت و نفوذ راهبردی ایران در منطقه، تنها عامل موثر در مقابل تهدیدهای داعش است.

پروژه داعش که بهمنظور تضعیف محور مقاومت و بهطور خاص مثلث سوریه، عراق و لبنان ایجاد شده بود با تدبیر جمهوری اسلامی ایران خنثی شد و این گروه تبدیل به تهدیدی برای منافع آمریکا و متحدان آن شده است و همین مسئله دستپاچگی مقامات ارشد کشورهای حامی داعش در منطقه را به دنبال داشته است، لذا اتهامات این کشورها در پی این است که آنها نگرانند که با حل و فصل شدن مسئله داعش همانند مسئله سوریه وعراق نفوذ راهبردی ایران را بیش از پیش در منطقه افزایش یابد.

* اظهار نظر ضد ایرانی مقامات برخی کشورهای منطقه

وزیر امور خارجه عربستان در اظهاراتی در جده ایران را به اشغالگری و تعمیق بحران در سوریه متهم کرد و از تهران خواست تا برای حل بحران سوریه نیروهای خود را از سوریه خارج کند.

در همین راستا خبرگزاری فرانسه گزارش داد، سعود الفیصل وزیر امور خارجه سعودی در کنفرانس خبری مشترک با همتای آلمانی خود در جده در این باره گفت: «در بسیاری از بحرانهای منطقه ایران خود بخشی از مشکل است، نه راه حل».

الفیصل ادامه داد: «اگر ایران بخواهد بخشی از راه حل بحرانهای منطقهای باشد ما از آن استقبال میکنیم. اما اگر بخواهد همچنان بخشی از مشکل باقی بماند، این کشور نمیتواند نقشی در تحولات منطقهای بازی کند.»

وزیر خارجه سعودیها پس از اظهار تمام این سخنان تاکید کرد که منظور او از ایران بهعنوان یک کشور و یا مردم نیست، بلکه سیاستهای ایران است.

گفتنی است در فاصله کوتاهی از سخنان وزیر خارجه سعودیها، رئیس جمهور ترکیه نیز در مراسم شروع سال تحصیلی در دانشگاه مرمره در استانبول طی سخنانی مشابه اظهارات الفیصل و البته با ادبیاتی توهینآمیزتر ایران را حامی تروریسم در منطقه محکوم کرد.

موضعگیری اردوغان علیه ایران تنها دو روز پس از آن صورت میگیرد که سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی ها در جده و در جریان کنفرانس خبری با همتای آلمانی خود، ایران را عامل اشغال سوریه دانست و ادعا کرد که نیروهای ایرانی باید نهتنها از سوریه، بلکه از عراق و یمن نیز خارج شوند.

همچنین پس از اظهارات ضد ایرانی وزیر امور خارجه عربستان و در پی آن دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، وزیر مشاور امور خارجه امارات متحده عربی روز یکشنبه ایران را به اتخاذ «سیاست فرقهگرایی» متهم کرد.

«انوار قرقاش» وزیر امور خارجه امارات با متهم کردن ایران در این زمینه افزود: این کشور با اتخاذ چنین رویکردی به روابط خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس لطمه وارد میکند. قرقاش که در شهر ابوظبی سخنرانی میکرد در ادامه ایران را به دخالت در امور کشورهای عربی از جمله بحرین، یمن، سوریه و عراق متهم کرد.

وزیر خارجه امارت در ادامه اظهارات ضد ایرانی خود گفت: «ادامه افزایش نفوذ ایران در جهان عرب مشکل اساسی در روابط بین کشورهای عضو پیمان همکاری خلیج فارس با جمهوری اسلامی ایران است.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار