دکتر حسن روحانی:

ایران در برابر سوریه بی تفاوت نیست /قدرت جمهوری اسلامی ناشی از قدرت گفتمانی است نه نظامی

رئیس جمهور طی سخنانی در مجمع فرماندهان سپاه با اشاره به مخالفت همیشگی ایران با سلاح های کشتار جمعی گفت: قدرت جمهوری اسلامی ناشی از قدرت گفتمانی است نه قدرت نظامی.
کد خبر: ۳۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱ - 16September 2013

ایران در برابر سوریه بی تفاوت نیست /قدرت جمهوری اسلامی ناشی از قدرت گفتمانی است نه نظامی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان که  در مجمع فرماندهان سپاه سخن می گفت، سرمایه معنوی سپاه را تاسی از اهل بیت(ع) و واقعه عاشورا دانست و گفت اگر این سرمایه سپاه افزایش پیدا کند و قضاوت مردم نسبت به سرمایه معنوی سپاه عوض شود آن سپاه محبوب امام(ره) خواهد بود.

رئیس جمهور ادامه داد: سرمایه معنوی سپاه تا امروز حفظ شده و ان شاالله تا پایان حفظ خواهد شد.

وی تاکید کرد: معنویت سپاه را باید در همان حد جبهه ها حفظ کرد فضای معنوی جبهه ها دارای احساس آرامش و امید بود و سپاه امروز باید با همان روحیه کربلای 5 و عبور از اروند و حضور در فاو و همان روحیه حلبچه در صحنه ها حاضر شود.

وی با اشاره به نزدیک شدن به 31 شهریور و هفته دفاع مقدس افزود: نقش سپاه و بسیج در این جهاد بسیار مهم است و این جلسه یادآور جبهه های غرب و جنوب است.

وی افزود: سپاهی بودن افتخار بزرگی است و سپاه نه تنها پاسدار مرزو بوم کشور بلکه پاسدار حدود الهی است. سپاه پاسداران فرزند انقلاب است که تشکیل آن فاصله زمان چندانی با پیروزی انقلاب ندارد. از اولین ساعات انقلاب حراست از حدود انقلاب شکل گرفت. حضور سپاه از همان روزهای اول برای انقلاب ضروری بود از ترورها و توطئه های امریکا گرفته تا حفظ مرزها همگی ضرورت سپاه را نشان می دهد.

حجت السلام حسن روحانی دو سرمایه سپاه را نیروی انسانی آموزش دیده و سرمایه نرم افزار نظامی توصیف کرد و گفت: این سرمایه ها در سایر سازمان های نظامی جهان نیز وجود دارد ولی آن چه سپاه را متمایز می کند سرمایه معنوی و سرمایه اجتماعی این نیروی ارزشمند است.

رئیس جمهور در سخنان خود در رابطه با وجود معنویت در سپاه عنوان داشت: نیروهای سپاه در شب های عملیات قبل از نگاه کردن به نقشه نگاه به زیارت عاشورا را در دستور کار داشتند. سرمایه معنوی قبل از آموزش با رمز عملیات یا حسین(ع) و یا زهرا(س) به نیروی انسانی سپاه آموزش داده شد. این سرمایه معنوی به مفهوم ارتش ایدئولوژیک شرق نیست بلکه به معنای آموزش های معنوی است که در 1400سال قبل از صحرای کربلا و یاران پیامبر به این نیرو انتقال داده شد.

روحانی افزود: ترس دشمن از هواپیما،  موشک و زیردریای سپاه نیست بلکه انگیزه معنویت و خلوص واتصال باخاندان رسالت اهل بیت عامل ترس دشمن است.

رئیس جمهور تصریح کرد: سپاه باید دژمستحکم و پناه همه مردم باشد؛ مسلمان یا غیر مسلمان، شیعه و غیر شیعه و تمام مردم ایران باید با دیدن سپاه احساس امنیت و آرامش کند و او را دژ مستحکم مدافع حقوق خود بیابد.

رئیس جمهور زینت نظام را حضور سپاه توصیف کرد و گفت: ایستادگی سپاه زینت بخش نظام است. امنیت توسط سپاه تامین می شود و عزت دین با سپاه محقق می شود. آن چیزی که بسیج 20 میلیونی را محقق می کند اعتماد مردم به سپاه است، یعنی همان ویژگی که امام (ره) بر آن تاکید کرد.

دکتر روحانی همچنین بیان داشت: نیروهای مسلح باید از سیاست به دور باشد و سپاه بالاتر از جریانات سیاسی است. مردم باید سپاه را پناه خود بیابند و این مجموعه را متعلق به خود بدانند. کسی که باید ملت را در مواقع حساس بسیج نماید سپاه است؛ هر کس آماده دفاع از وطن است، اعم شیعه و سنی و هر قوم و طایفه ای دیگر، باید با پرچم سپاه جمع شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما باید در میدان باز مقاومت کنیم و نه د رکوچه تنگ؛ امروز روز حساس منطقه و ایران است. آن نیرویی که در خط مقدم در برابر تمام توطئه ها ایستاده است سپاه می باشد.

وی افزود: اولین قدم در مواجهه با دشمن شناخت تهدیدات است. دیدیم که در 31 شهریور 1359 دشمن به ایران اسلامی تجاوز کرد تهدید عمدتا نظامی بود البته بعد از هر تهدید نظامی تهدیدات سیاسی هم هست.

روحانی حمله به افغانستان و عراق را با بهانه هایی واهی توصیف کرد و گفت: ما باید تهدید را بشناسیم. اولین قدم پیروزی شناخت تهدید با استراتژی درست و تصمیم درست در پایان کار با توجه به امکانات موجود است.

رئیس جمهور همچنین در این رابطه افزود: امریکایی ها بارها در افغانستان و عراق و در سوریه دچار خطا شده اند و ممکن است آثار بحران سوریه جهانی باشد. در سوریه دعوا بر سر طایفه نیست بلکه غرب برای منطقه تصمیم متفاوتی دارد و شرایطی فعلی آن را نمی پسندد. انگلیسی ها و فرانسوی ها در پی بازگشت به منطقه هستند.

وی بیان داشت: لیبی، تونس، مصر و سوریه حلقه های یک زنجیر واحد هستند و همه به بدنبال تثبیت اسرائیل و تضعیف خطوط مقاومت هستند. مساله سوریه مساله سرنوشت برای یک منطقه بزرگ است و ممکن است سرنوشت سوریه سنوشت جهان را رقم بزند.

قدرت جمهوری اسلامی ناشی از قدرت گفتمانی است نه نظامی

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود بیان داشت: نظر جمهوری اسلامی روشن است و ما با سلاح کشتار جمعی مخالفیم. غرب فکر می کند ایران به دنبال سلطه نظامی بر منطقه است. قدرت جمهوری اسلامی ناشی از قدرت گفتمانی است نه قدرت نظامی. ایران به دنبال سلطه نظامی نیست، گفتکان ما گفتمان مردم سالاری است، گفتمان وحدت و برادری است، گفتمان مبارزه با تروریسم است. غرب پاسخ دهد که چه کشوری در طول 30 سال گذشته قربانی تروریسم بوده است. سپاه ما سپاه صلح و آرامش است و اگر غرب و امریکا از منطقه بیرون رود منطقه گلستان می شود. جمهوری اسلامی نیازی به مداخله در حکومت های منطقه ندارد.

رئیس جمهور خطاب به غرب گفت: اگر استقلال و مردم سالاری موجب ناراحتی شما است، ولی تلاش ما خروج سوریه از جنگ داخلی است و در سوریه مردم به هر شخصیتی رای دهند ما می پذیریم. امریکایی ها آثار جنگ در منطقه را لمس کرده اند؛ آنها می دانند به اهداف خود نرسیده اند. مساله منطقه به دلیل اهمیت سوریه از نظر ما و کشورها و ملت های منطقه پنهان نخواهد بود و جمهوری اسلامی ایران در مساله سوریه بی تفاوت نبوده و نخواهد بود.

دکتر روحانی در بخش پایانی سخنان خود گفت: جمهوری اسلامی به وظیفه خود عمل می کند و ان شاالله از مشکلات امروز منطقه به سلامت عبور می کنیم. امروز توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران فراوان است. دشمن معیشت مردم را هدف قرار داده است و تحریم ها غیرعادلانه، غیرقانونی و با بهانه های واهی است. بیانی رساتر از بیان رهبری نیست. ایشان چند بار تاکید کردند که سلاح ای کشتار جمعی حرام است و جمهوری اسلامی هرگز به دنبال این سلاح ها نخواهد بود.

نظر شما
پربیننده ها