سید محمدحسین متولی امامی:

ایده اصلی انقلاب و جهت‌گیری کلان تمدن‌سازی دینی، مقاومت است

مقاومت ایده‌ نوینی است که از تاریخ مبارزه عالمان شیعه زاده شد و در انقلاب اسلامی به بلوغ رسید و امروزه در سطح منطقه و جهان اسلام گسترش یافته است.
کد خبر: ۳۱۷۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲ - 06November 2018

ایده اصلی انقلاب و جهت‌گیری کلان تمدن‌سازی دینی، مقاومت استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسین متولی امامی رئیس مؤسسه مطالعات تمدنی اسلام(متا) در سخنان کوتاهی در پاسخ به این سؤال که نظریه مقاومت چیست؟ چرا به ظهور تمدن نوین اسلامی امیداوریم؟، گفت: تئوری و نظریه مقاومت که در بیانات آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت سیزدهم آبان ۱۳۹۷ مطرح شد، نشان از اعتقاد ایشان به جوهر و ذات ‌داشتن تمدن‌هاست. شاید بتوان گفت که ایده اصلی انقلاب اسلامی و جهت‌گیری کلان تمدن‌سازی دینی، مقاومت اسلامی است.

وی افزود: مقاومت در دلش تهاجم و عمل وجود دارد و امکان‌های اجتماعی و تاریخی را زیاد می‌کند. مقاومت تنها برای حفظ و بقای خود نیست، بلکه علاوه بر حفظ خود، به دنبال اثرگذاری و تصرف است. ایده مقاومت، امری فراتر از ملیت‌ها، قومیت‌ها و گرایش‌های مذهبی است و می‌تواند تمامی انسان‌های آزادی‌خواه را با خود همراه کند.

متولی امامی تصریح کرد: مقاومت ایده‌ نوینی است که از تاریخ مبارزه عالمان شیعه زاده شد و در انقلاب اسلامی به بلوغ رسید و امروزه در سطح منطقه و جهان اسلام گسترش یافته است؛ از این‌روی در شعارهای انقلاب اسلامی، مبارزه پابرهنگان و مظلومان در برابر مستکبران و زورگویان مطرح شد، البته ایده مقاومت همواره با خوف و رجا همراه است؛ چراکه از سویی به دنبال آرمان‌های بلند حرکت می‌کند و از سوی دیگر، خطرات و موانع زیادی پیش روی خود می‌بیند.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه تمدن اسلامی تأکید کرد: ایده مقاومت در عین آرمان‌گرایی، واقع‌بین است و سعی دارد متواضعانه، متناسب با شرایط و امکان‌های تاریخی‌اش به صحنه عینیت و واقعیت نظر کند.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار