مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران خبر داد؛

تصویب بیش از 18 میلیارد ریال اعتبار برای امامزادگان مازندران

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران از تصویب بیش از 18 میلیارد و 167 میلیون ریال اعتبار برای امامزادگان و 33 میلیارد و 895 میلیون ریال برای بازسازی و ساخت مساجد خبر داد.
کد خبر: ۳۱۷۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴ - 06November 2018

تصویب بیش از 18 میلیارد ریال اعتبار برای امامزادگان مازندران /  صرف بیش از یک میلیارد ریال برای اجرای نیات مدارس علوم دینیبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از ساری، حجت الاسلام «ابراهیم حیدری جناسمی» مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران  بعدازظهر امروز (سه شنبه) در نشست با خبرنگاران استان که به مناسبت دهه وقف برگزار شد، شمار موقوفات استان را در سال گذشته قریب به 14 هزار موقوفه اعلام کرد و تعداد بقعه استان را هزار و 361 بقعه برشمرد و اظهار داشت: همچنین قریب به 8 هزار اماکن مذهبی شامل حسینیه، تکیه، مسجد و... در استان وجود دارد.

وی همچنین شمار وقف جدید را در 7 ماه اول سال، 50 وقف اعلام کرد و افزود: از این تعداد 3 وقف در رامسر و  5 وقف  توسط  پدر یکی از شهدا به ثبت رسید که تا پایان دهه وقف شمار وقف های ثبت شده در استان به 80 مورد خواهد رسید.

حیدری جناسمی با اظهار اینکه برخی موقوفات انتفاعی و برخی منفعتی هستند، شمار وقف های منفعتی استان را 80 درصد اعلام کرد و افزود: سمت و سوی وقف های جدید به سمت نیازهای روز جامعه پیش می رود.

وی با بیان اینکه تاکنون موقوفات قرآنی در مازندران نداشتیم از ثبت 11 وقف جدید در سال جاری در استان خبر داد و گفت: تبلیغ وقف و موقوفات و سوق دادن وقف به سمت نیازهای روز جامعه از ضرورت ها است و باید به سمت این نیازها پیش رویم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان اینکه اوقاف می تواند کمک بزرگی به مردم و دولت باشد، ادامه داد: در این راستا رسانه های مکتوب و مجازی استان نیز می توانند با قلم های خود در امر وقف مشارکت داشته باشند.

وی با عنوان اینکه وقف ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) و آیات قرآن است، از اعزام 950 روحانی برای ترویج این فرهنگ در مناطق دور افتاده استان خبر داد و اظهار داشت: در ارتباط با اقدامات انجام شده مسائل قرآنی در اوقاف مازندران، در سال جاری بیش از 717 محفل انس با قرآن در استان برگزار شده است.

حیدری جناسمی ضمن برشمردن اقدامات سازمان اوقاف استان برپایی ضیافت الهی در350 امامزاده تحت پوشش و 135 برنامه نشاط معنوی از جمله برنامه های این سازمان عنوان کرد و گفت: همچنین برپایی جشن ولایت علوی، برگزاری 32 همایش بزرگداشت امامزادگان در دهه کرامت، صرف 37 میلیارد و 541 میلیون ریال برای اجرای نیات مذهبی موقوفات، اجرای نیت خیریه با بیش از 7 میلیارد و 144 میلیون ریال، اجرای نیت اجتماعی با صرف 4 میلیارد و432 میلیون ریال، اجرای نیات مدارس علوم دینی با صرف یک میلیارد و 847 میلیون ریال از جمله اقدامات است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران یادآور شد: برگزاری سوگواره یاس نبوی، بصیرت عاشورایی، دوره های سبک زندگی و مهارتی، طرح مهر تحصیلی، توزیع 3 هزار سبد کالا بین نیازمندان، برپایی 140 خیمه معرفت، اعزام 33 زائر اولی مازندرانی به عتبات عالیات و برگزاری مسابقه قرآن در 30 شهرستان از دیگر اقدامات بوده است.

وی در ادامه در ارتباط با فعالیت موکب اوقاف مازندران در سامرا، گفت: در سال‌های گذشته به دلیل عدم فعالیت موکب‌ها زائران حضور پیدا نمی‌کردند که در سال جاری با تمهیدات انجام شده اوقاف مازندران شاهد حضور زائران به صورت گسترده در حرمین  امامین شریفین بودیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: اوقاف مازندران در کمک به زائرین سایر کشورها هم همت گماشته است که این کمک‌ها با هزینه‌های مردمی انجام شده است.

حیدری جناسمی با اعلام اینکه بسیاری از اقلام با کمک مردم تامین شده است، افزود: در برخی از روزها حدود 6 هزار نفر در موکب‌ها پذیرایی شدند و این در حالی است که در سال‌های گذشته شاهد حضور کم رنگ زائرین بودیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران در ارتباط با اجرای پروژه این سازمان، یادآور شد: بیش از 18 میلیارد ریال اعتبار برای امامزادگان و برای بازسازی و ساخت مساجد 33 میلیارد و 895 میلیون ریال تصویب شده است.

این مسئول از صدور 714 فقره مفاصا حساب برای موقوفات غیر متصرفی خبر داد و گفت: ارزیابی عملکرد متولیان موقوفات غیر متصرفی انجام شده است.

حیدری جناسمی در ارتباط با سرقت برخی از امامزادگان در استان یادآور شد: با نصب دوربین‌های مدار بسته انتقال تصاویر از امامزاده‌ها انجام می‌شود.

«نوروز رشیدی» معاون حقوقی و ثبتی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه مازندران نیز در این نشست اظهار کرد: بیش از 6 هزار و 500 مورد وقف‌نامه بازنویسی و در سامانه ثبت شده است.

رشیدی با اعلام اینکه موقوفات به صورت میدانی شناسایی می‌شود، افزود: همکاری بسیار مناسبی با مدیران استانی داریم و سازمان اوقاف با 24 دستگاه امضا کرده است.

معاون حقوقی و ثبتی اوقاف مازندران از کشف 20 مورد موقوفات جدید از طریق بازرسی‌ها و پیگیری‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: بیش از 669 سند مالکیت دریافت کردیم که مساحت آنها بیش از 16 هزار هکتار است.

وی ادامه داد: 24 فقره سند شاخص بوده است و در کل استان پرونده دعوی در محاکم کشور و استان داریم که 159 پرونده تعیین تکلیف شده که 137 رای به نفع موقوفه رای صادر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار