لاریجانی در نشست استانداران غرب کشور:

آمریکا در اعمال فشار ناشی از تحریم‌ها به ایران توفیقی نداشته است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها در اعمال تحریم‌ها و فشار به ایران توفیقی نداشته‌اند.
کد خبر: ۳۱۷۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰ - 07November 2018

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علی لاریجانی سه شنبه، 15 آبان ماه با استانداران کرمانشاه، همدان، لرستان، ایلام، خوزستان و مرکزی به منظور بررسی مشکلات این مناطق دیدار و گفت وگو کرد.

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در این نشست با اشاره به دستور وزیر کشور برای منطقه بندی استان ها به منظور ایجاد وحدت رویه و هم اندیشی و تبادل تجربه برای رفع مسائل منطقه ای با بیان اینکه استان های غرب کشور در منطقه 4 قرار گرفته اند، گفت: هم اکنون استانداران این منطقه 32 مصوبه گذرانده اند تا مسائلی همچون ایجاد مسیر گردشگری از استان مرکزی تا خوزستان و رفع مشکلات مربوط به آب همکاری کنند. هم چنین در قالب ایجاد اتاق بازرگانی جلساتی برگزار شده و نمایشگاه مشترکی نیز برپا شد.

استاندار کرمانشاه در مورد روند احداث واحدهای مسکونی در مناطق زلزله زده این استان، یادآور شد: در مورد زلزله کرمانشاه باید حدود 104 هزار واحد مسکونی را تعیین تکلیف می کردیم که از این میان تعمیرات و احداث 70 هزار واحد مسکونی تا مهرماه به پایان رسید که از این بین 16 هزار و 500 احداثی و 53 هزار و 500 تعمیراتی بودند که مردم در آن اسکان یافتند.

وی افزود: در مورد وضعیت روستاها نیز آن تعداد که 100درصد تخریب شده بودند 12 هزار و 500 واحد در آن ها تا مهرماه احداث شد و در مورد برخی احداثی های نوع 2 که تخریب نشده و مقاوم نیستند در زمینه احداث واحدها به تعداد 16 هزار و 500 رسیدیم.

بازوند با اشاره به حمایت سایر استان ها در زمینه احداث واحدهای مسکونی و عملیات امداد و نجات در این منطقه خاطرنشان کرد: یک نکته مهمی که باید بدان اشاره کنم ایجاد طرح مشترک ایلام و خوزستان به عنوان گرمسیری مهار آب ها است که تاکنون 8 هزار میلیارد برای آن هزینه شده و برای تکمیل آن به 2 هزار و 300 میلیارد تومان اعتبارات نیاز است، همچنین یکی از بزرگترین پروژه های جمهوری اسلامی که در این منطقه ایجاد شده حفر تونلی 49 کیلومتری در عمق 490 متری زمین است که 45 مترمکعب ظرفیت آب دارد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه عمده مشکلات این منطقه در مورد مخازن نگهداری آب همچون سدها و انسداد مرزها بوده که رفع آن نیازمند تخصیص بودجه ویژه است، تصریح کرد: بیشتر استان های منطقه 4 صرفنظر از همدان و مرکزی از نظر اشتغال در وضعیت خوبی نیستند بنابراین باید برای ارتقای شاخص های اقتصادی ردیف بودجه تخصیص یافته به این بخش پررنگ شود تا از آن طریق بتوان از طریق تعیین مشوق برای سرمایه گذاران و کمک به پروژه های اشتغال زایی اقدام کرد.

بازوند در پایان از نبود اختیارات برای استانداران در این منطقه اشاره کرد و از آن تحت عنوان یکی از مشکلات عمده منطقه یاد کرد.

در ادامه سید موسی خادمی استاندار لرستان گفت: یکی از مشکلات کنونی کشور وجود نظام اداری متمرکز و متراکم است و این در حالی است که باید به سمت تمرکز زدایی حرکت کنیم از سوی دیگر استانی شدن انتخابات از اهمیت به سزایی برخوردار است و باید این طرح به نتیجه برسد چرا که نبود آن باعث شده برخی ساختارها به هم بریزد بنابراین باید نظام اداری کشور در این زمینه اصلاح شود.

استاندار لرستان در ادامه با انتقاد از نحوه بهره مندی استان ها از صندوق توسعه ملی، افزود: معمولا استان ها به صورت رقابتی از این میزان اعتبارات بهره مند می شوند و این در حالی است که باید براساس نظام عادلانه توزیع شود، همچنین شهرهای کمتر توسعه یافته سهم بیشتری از آن داشته باشند.

در ادامه قاسم سلیمانی استاندار ایلام با بیان اینکه شورای مشورتی که همه نهادهای نظارتی در آن حضور داشته باشند باید در 2 مقوله اقتصاد مقاومتی و واگذاری ها با استاندار هماهنگ باشند، با اشاره به ضرورت اصلاح روند تردد زائران اربعین، گفت: امسال تعداد زائران اربعین 17 هزار نفر بیشتر از سال قبل بود و این رشد جمعیت زائران مشکلاتی را در حوزه تردد ایجاد کرده و باعث ترافیک در مرز شده بود، همچنین نحوه توزیع ارز به این زائران با مشکلاتی مواجه شد.

استاندار ایلام افزود: نبود زیرساخت های لازم باعث ایجاد مشکلاتی در زمان بروز طوفان هنگام تردد زائران اربعین از مرز ایلام شد ضمن اینکه تردد 242 هزار نفر از زائران در طول یک شب مشکلات جدی ای را ایجاد کرده بود.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می کنم برای اربعین سال آینده به گونه ای برنامه ریزی شود که زوار در قالب کاروان تردد کنند و هر کدام از موکب های مشخصی خدمات دریافت کنند ضمن اینکه تامین زیرساخت های لازم باید مورد توجه قرار گیرد.

سلیمانی تاکید کرد: سالانه حدود 5 میلیون نفر از ایلام به قصد سفر به عراق تردد کرده و حدود 3 میلیون نفر نیز از مرز عراق وارد ایران می شوند ضمن اینکه جاده های این منطقه ترانزیتی است و امکان صادرات یک و نیم میلیاردی را فراهم کرده است به این معنا که روزانه 700 کامیون از این جاده عبور می کند که این امر نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور دارد بنابراین باید به ایلام به عنوان نوار مرزی موثر در حوزه اقتصادی کشور توجه ویژه ای شود.

استاندار ایلام در پایان با انتقاد از نحوه ارتباط وزرا با استانداران درخواست کرد که انتخابات استانی در برخی استان ها به صورت پایلوت اجرا شود.

در ادامه سید علی آقازاده استاندار مرکزی با بیان اینکه شرایط امروز کشور در نظام تهیه و توزیع درآمد بودجه بسیار سخت شده است، گفت: ما نباید مشارکت بخش خصوصی را تنها در قالب شعار بدانیم چراکه می توان از این ظرفیت برای ایجاد امنیت شغلی در سال 98 استفاده کرد و این در حالی است که آن ها در زمینه سرمایه گذاری با مشکل مواجه هستند.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه باید ساز و کاری برای نحوه تخصیص بودجه 98 در استان ها طراحی شود، خاطرنشان کرد: در جلسه سران قوا مصوبه خوبی داشتید که امیدواریم اجرایی شود ضمن اینکه در مورد مداخله دستگاه های نظارتی در روند اجرا تنها دیوان محاسبات به دلیل تاکید مجلس به خوبی همکاری می کند اما سایر دستگاه ها در روند واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی ورود کرده و باعث ایجاد حس عدم امنیت برای سرمایه گذاران می شود.

در ادامه محمدناصر نیک بخت استاندار همدان با یادآوری اینکه در رابطه با پروژه هایی که بخش خصوصی برای آن سرمایه گذاری کردند مشکلاتی وجود دارد، گفت: اگر مصوبه ای در این مورد ایجاد شود که دستگاه های نظارتی دخالتی در روند واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی نداشته باشند مشکلات رفع خواهد شد.

استاندار همدان با اشاره به مشکلاتی که در روند ارائه تسهیلات توسط بانک کشاورزی وجود دارد، افزود: براساس بند خ ماده 33 برنامه ششم توسعه باید برای ارائه تسهیلات به کشاورزان همکاری شود.

وی با بیان اینکه استان همدان براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار رتبه نخست رفع بیکاری را کسب کرده است، اظهار کرد: در سال 97 این استان از نرخ بیکاری 6.5 برخوردار بوده است ضمن اینکه از مشارکت اقتصادی 44.7 برخوردار بوده و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرده که رتبه کسب و کار این استان از 24 به 11 رسیده است.

نیک بخت یادآور شد: استان همدان نقش موثری در رونق حوزه گردشگری دارد کما اینکه امسال درآمد حاصل از گردشگری در این استان 420 میلیارد تومان بوده که از فروش مبل و منبت حاصل شده است، از سوی دیگر براساس تبلیغی که انجام دادیم مجمع گردشگری جهانی با حضور 170 کشور در این منطقه برگزار خواهد شد.

استاندار همدان در پایان طی درخواستی از رئیس مجلس شورای اسلامی خواست تا از آن ها در جهت ایجاد هلدینگ گردشگری بین استان ها در منطقه 4 حمایت شود تا بتوانند با ایجاد بازارچه مرزی همکاری مشترکی در زمینه توسعه صادرات داشته باشند.

در ادامه غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان شریان اقتصادی کشور قلمداد می شود، گفت: هم اکنون باید راه های ارتباطی این استان با مرکز کشور را افزایش دهیم و از طریق پدافند غیرعامل توسعه دهیم چرا که این امر نقش موثری در رونق اقتصادی کشور خواهد داشت.

استاندار خوزستان در ادامه از رئیس مجلس شورای اسلامی خواست تا موضوع قاچاق سوخت در این منطقه را پیگیری کند.

در ادامه علی لاریجانی با بیان اینکه شرایط کنونی کشور بعد از انقلاب اسلامی حساس و منحصر به فرد است، گفت: تحریم ها تا حدودی جاده کاری و اقتصادی کشور از این جهت که در ثقل صادرات و سرمایه گذاری بود را تحت تاثیر قرار داده است و باید قبول کرد که باید با مکانیزم های مختلف سطح فشار ناشی از آن را کاهش دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این طراحی که رهبری معظم انجام دادند تا این جلسه برگزار شود به دلیل اختیاراتی است که داده اند تا بشود برای حل مسائل چه در سطح ملی و چه استانی وجود داشت تصمیم گیری های فوری داشت منتهی همان تصمیماتی که آنجا گرفته شد از نظر اینکه نرخ ارز از آن وضعیت خارج شده و تا حدودی ثبات ایجاد کرده و تشنجات را کاهش دهیم موفق بوده و هنوز هم آن را دنبال می کنیم تا متعادل تر شود.

وی افزود: در مورد طرح بازار ثانویه هم در این جلسه بحث شد تا برای صادرات و واردات میدان وسیع تری ایجاد شود یا برای نقدینگی تصمیماتی گرفته شد که یکی از آن ها همین بحث طرح های عمرانی و بانک ها بود و بانک های خصوصی که بعضا مشکلاتی را به وجود می آورد تا یک ساز و کارهایی برای انتظام بخشی آن ها ایجاد شود که به مرور انجام خواهد شد.

لاریجانی تصریح کرد: در کل آنچه آمریکایی ها دنبال می کردند که یک فشار عجیبی به ایران وارد شود و شرایط داخلی را به هم بزند تا آبان ماه موفق نشدند، فشار آوردند نه اینکه نیاوردند ولی فشار آن ها موفق نبود از جمله شعار صفر کردن فروش نفت که واقعا موفق نبود و بعد از آن گفتند که به برخی کشورها اجازه دادیم اما از قبل که اجازه نداده بودند، فشار آوردند نه اینکه بخواهیم مخفی کنیم ولی توفیق نداشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اما سوال این است در این مرحله چه کارهایی می شود کرد چرا که وقتی به یک دوره سخت می خوریم یک رویکرد این است که مدام بر سر خود بکوبیم و عزاداری کنیم و یک رویکرد هم این است که این صحنه سخت را چگونه می توان به نفع کشور متحول کرد به هر حال این را که ما به وجود نیاورده ایم و ایران این شرایط را به وجود نیاورده است چرا که ایران مذاکره کرد و به یک توافق رسید اما آن ها به هم زدند.

وی افزود: البته دسایسی هم بود و بعضی از کشورهای منطقه نیز در آن نقش داشتند و برخی کوچک و بزرگ در منطقه که باید بعدها به حساب آن ها رسید ولی به هر حال همه این ها دست به دست هم دادند، ایران مقصر نبود.

لاریجانی یادآور شد: اگر ما یک ساز و کارهایی را در کشور طراحی کنیم تا این استعدادهایی که بالفعل نشده، فعال شود و همین بخش خصوصی که شما می گویید، انگیزه پیدا کنند و سرمایه گذاری کنند و سرمایه گذاری را برای آن ها سهل کنیم و اختیارات متمرکز را برداریم و به استان ها بدهیم این ها همه روی هم رفته می تواند شرایط را متحول کند و در کنار آن حتما باید از دیپلماسی استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما با همسایگانمان مشکلات مهمی نداریم و برخی از آن ها مغرضانه عمل می کنند و با بسیاری از همسایگان که حدود 15 کشور می شوند رابطه داریم و گفت وگو می کنیم و کار اقتصادی انجام می دهیم ولی برخی از آن ها مغرضانه سیستمی را برای مسئله سازی در ایران ایجاد کرده اند.

وی افزود: استراتژی ما فعلا باید این باشد که ضمن اینکه از دیپلماسی استفاده می کنیم از ظرفیت های درون کشور حداکثر استفاده کنیم و بهره وری را بالا ببریم چرا که بهره وری و نرخ سرمایه گذاری ما پایین است، صادرات را گسترش دهیم.

لاریجانی خطاب به استانداران عنوان کرد: شما که اکثر از استان های مرزی هستید، از این مزیت مرزی بودن باید خیلی استفاده کنید و این خیلی مهم است که یک استانی لب مرز باشد و می تواند از این ظرفیت استفاده کند بنابراین حتما در این زمینه فعال باشید و پیشنهاداتی ارائه دهید تا بتوان در سطح کشور حمایت کرد و مسائل را پیش برد.

وی با اشاره به موضوع اختیارات استان ها که استانداران بدان اشاره کردند، گفت: اختیارات استان ها حتما حرف درستی است و این بحث در شورا هم مطرح شد و قرار شد آقای وزیر کشور در دولت این اختیارات را به استان ها تفویض کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته دیگری که در مورد آن تاکید می کنم واگذاری طرح های عمرانی است که باید خیلی جدی گرفته شود و اگر واقعا موفق شود سال آینده بهتر می توان کار کرد ضمن اینکه سال آینده بودجه عمرانی زیادی وجود ندارد بنابراین باید بسترهای بخش خصوصی را فعال کنیم و هر جا می شود طرح هایی که می شود با یک تکمیله ای و امتیازی بخش خصوصی انگیزه پیدا کند روی آن فکر کنید که چطور می توانیم به برخی طرح ها به گونه ای امتیاز دهیم که بخش خصوصی برای فعالیتی در آن رغبت کند بنابراین روی این فکر کنید که اگر می خواهید منطقه خود را فعال کنید باید از بخش خصوصی استفاده کنید.

لاریجانی اظهار کرد: این از جمله مواردی است که اگر دست شما را باز کند و هر اختیاراتی که بخواهید در آن جا به شما داده شود مشکل حل می شود ضمن اینکه آنچه به فکر ما رسید اختیار تغییر کاربری به بعضی ها بدهیم و اختیار اینکه از 10 سال معافیت مالیاتی بهره مند شوند که باید در مجلس هم به تصویب برسد ولی آن جا هم تصویب کردند.

لاریجانی افزود: در مورد بودجه سال 98 تاکید می کنم هرچه می توانید پروژه های خود را به سمت بخش خصوصی ببرید و باید از ظرفیت های دیگری استفاده کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در مورد بانک کشاورزی، آن را پیگیری میکنم، از سوی دیگر برخی پیشنهادات مبنی بر ایجاد هلدینگ گردشگری اگر روی آن فکر کنید و طرحی آماده کنید که اگر لازم است در مجلس آن را به تصویب برسانید، چرا که باید روی گردشگری کار شود و شهرهای شما در این زمینه از ظرفیت لازم برخوردار است و باید در این زمینه کمک شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها