«سوم خرداد» سامانه‌ای که در رزمایش پدافندی خوش درخشید

سامانه سوم خرداد با بهره‌گیری از راداری قوی و امکان رهگیری ۴ هدف و شلیک همزمان ۸ موشک در رزمایش مشترک ارتش و سپاه توانست اهداف متخاصم را با سطح مقطع راداری پایین با موفقیت مورد اصابت قرار دهد.
کد خبر: ۳۱۷۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۰ - 09November 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت در تاریخ ۱۴ آبان با اعلام رمز یا خاتم الانبیا (ص) توسط امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» رییس هیات مدیره رزمایش و معاون هماهنگ کننده آجا در منطقه وسیعی از شمال مرکز و غرب کشور با مساحتی به وسعت تقریبی نیم میلیون کیلومتر مربع آغاز شد.

این رزمایش با محوریت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور و با حضور نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یکان‌های پروازی نیروی هوایی ارتش و شبکه دیده بانی بصری و اپتیکی برگزار شد.

بر اساس آنچه که تا به امروز از سوی فرماندهان نیرو‌های مسلح عنوان شده است، این رزمایش‌ها ضمن ایجاد و ارتقای سطح آمادگی بستری برای تست آخرین دستاورد‌های دفاعی کشور نیز محسوب می‌شود. بر این اساس به بررسی عملکرد سامانه پدافندی میان‌برد سوم خرداد می‌پردازیم.

سامانه موشکی سوم خرداد اردیبهشت ماه سال ۹۳ در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد. نمونه اولیه این سامانه پدافندی شباهت زیادی به سامانه موشکی بوک‌ام ۲ و نمونه ارتقا یافته آن با ۵ کیلومتر اختلاف در پرتاب موشک شبیه به سامانه موشکی بوک‌ام ۳ ارتش روسیه است.

سوم خرداد؛ سامانه‌ای که در رزمایش پدافندی خوش درخشید

این سامانه که امکان رهگیری ۴ هدف و شلیک همزمان ۸ موشک را نیز دارد در مدل ارتقا یافته از موشک صیاد که نسبت به موشک‌های زمین‌پایه طائر از برد بیشتر و دقت فزاینده‌ای برخوردار است، استفاده می‌کند.

سیستم راداری قوی این سامانه پدافندی با قابلیت جهش فرکانسی بالا ضمن رصد بخش وسیعی از شعاع خود توانایی مقابله با سامانه‌های جنگال دشمن را دارد. همچنین نمونه اولیه این سامانه پدافندی از موشک‌های پدافندی طائر ۲ که بهینه سازی شده موشک‌های ارتفاع متوسط سام روسی است، بهره می‌برد.

سامانه پدافندی سوم خرداد یک سامانه مستقل محسوب می‌شود که تمامی سیستم‌های راداری، سامانه هدایت‌گر موشکی، موشک‌های زمین‌پایه بر روی شاسی خودرو‌های پرتابگر نصب شده و این سامانه در مجموع به طور مستقل فرآیند شناسایی، رهگیری، تعقیب و درگیری با اهداف را تا لحظه انهدام انجام می‌دهد و در واقع به صورت «شلیک کن فراموش کن» عمل می کند.

سوم خرداد؛ سامانه‌ای که در رزمایش پدافندی خوش درخشید

این سامانه با توجه به تجمیع تهدیدات فزاینده در دو ارتفاع پست و متوسط از سوی کارشناسان حوزه پدافندی طراحی و عملیاتی شده است و با قابلیت‌هایی که دارد در کنار دیگر سامانه‌ها لایه دفاعی مستحکمی در مقابله با انواع موشک‌های کروز، جنگنده‌ها و سامانه‌های پهپادی ایجاد می‌کند.

مدل نخست سامانه پدافندی سوم خرداد با بهره گیری از موشک‌های طائر قادر به انهدام اهداف تا فاصله ۵۰ کیلومتری و ارتفاع ۲۵ کیلومتری از سطح زمین است و مدل ارتقا یافته آن که در رزمایش پدافندی نیروی هوافضای سپاه در سال ۹۵ مورد تست قرار گرفت، بردی معادل ۷۵ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن ۳۰ کیلومتر است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پس از تست موفقیت آمیز این سامانه گفت: سامانه موشکی سوم خرداد بعنوان بزرگترین پروژه تحقیقاتی به ثمر رسیده کشور محسوب می‌شود و امروز بحمدالله با همت و مجاهدت فرزندان ایران اسلامی استخوان بندی تحریم‌های دشمن در حوزه پدافندی کاملا خرد شده است.

این سامانه همچنین در رزمایش مشترک پدافند هوایی، که چهاردم تا شانزدهم آبان ماه در منطقه وسیعی از کشور برگزار شد، آخرین تست عملیاتی خود را بر روی اهداف با سطح مقطع راداری پایین با موفقیت پشت سر گذاشت و توانست با اجرای صحیح فرآیند پدافندی پهپاد متخاصم را شناسایی و رهگیری کرده و در نهایت با سامانه آتشبار مورد اصابت قرار دهد.

سوم خرداد؛ سامانه‌ای که در رزمایش پدافندی خوش درخشید

سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۹۷ در خصوص سامانه سوم خرداد بهینه شده، گفت: چابکی بالا، سرعت عمل بالا در آماده سازی، توانمندی انجام عملیات در محیط جنگ الکترونیک و نیازمندی به حداقل کارکنان و تدوام و پایداری در عملیات‌ها در شرایط مختلف جوی و شبانه‌روزی از جمله ویژگی‌های این سامانه بومی است.

امیر موسوی تصریح کرد: در آینده شاهد آزمایش و به‌کارگیری تسلیحات و سامانه‌های موشکی و سیستم‌های توپخانه‌ای و ترکیب سامانه‌های موشکی با توپخانه برای انهدام اهداف نفوذی و همچنین عملیات مقابله با موشک‌های کروز و سطح مقطع راداری با سرعت بالا، خواهیم بود.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار