در برنامه «شهر فرنگ» مطرح شد؛

موسوی: پرسشگری ذات فیلم کوتاه است/ بوستانی: هر فیلمی که جایزه بگیرد دلیل خوب بودن آن نیست

در آستانه برگزاری جشنواره سی‌وپنجم فیلم کوتاه تهران برنامه سینمایی «شهر فرنگ» با حضور مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و بوستانی کارگردان به آسیب‌شناسی فیلم کوتاه پرداختند.
کد خبر: ۳۱۷۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۶ - 08November 2018

موسوی: پرسشگری ذات فیلم کوتاه است/ بوستانی: هر فیلمی که جایزه بگیرد دلیل خوب بودن آن نیست.به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «سید صادق موسوی» مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران و «مهدی بوستانی» کارگردان و فعال حوزه فیلم کوتاه در برنامه «شهر فرنگ» درباره آسیب‌ شناسی فیلم کوتاه گفت‌وگو کردند که شرح این نشست را در ادامه می‌خوانید:

سید صادق موسوی درباره آمار بالای ارائه شده در مورد تولید کوتاه اظهار داشت: فکر می‌کنم برخی از ارقامی که در این حوزه ارائه می‌شود قابل رد یا قبول نیستند. اما سه هزار فیلم با احتساب آثار دانشجویی و آماتوری که ساخته می‌شود، عدد دور از ذهنی نیست.

وی در مورد کیفیت این آثار توضیح داد: در بحث کیفیت نیر باید گفت فیلم کوتاه مسیر خوبی را طی می‌کند که آمار حضور ۱۸۱۹ فیلم در جشنواره‌های جهانی این ادعا را اثبات می‌کند ۳۷۵ جایزه افتخار کمی نیست. این درحالی است که این آثار با حداقل هزینه ساخته می‌شود.

وی در ادامه گفت: از دهه ۶۰ تا کنون ۱۰۰ هراز نفر از انجمن سینمای جوانان ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند که همه آنها وارد فضای حرفه‌ای نشدند. تقاضاهایی که به انجمن می‌شوند بسیار زیاد است و ما نمی‌توانیم به همه آنها خدمات ارائه دهیم.

موسوی درباره اقتصاد فیلم کوتاه بیان داشت: اقتصاد فیلم کوتاه می‌طلبد که به تهیه کننده حرفه‌ای فیلم کوتاه فکر شود. در فیلم کوتاه فعالیت تهیه‌کننده نباید نگاه اقتصادی باشد چون در این چرخه بازگشت سرمایه به آن صورتی که در فیلم بلند است، وجود ندارد.

دبیر جشنواره سی‌وپنجم فیلم کوتاه درباره آثار حذف شده در این رویداد فرهنگی توضیح داد: در کل ۲۵۰ فیلم در بخش ملی و بین‌المللی به هیات معرفی شد که از آن میان تنها ۱۰ فیلم کنار گذاشته شد. برخی ممیزی‌ها که در فضای فیلم بلند اتفاق افتاد باعث این امر شد.

موسوی در خصوص محتوای فیلم‌ها گفت: در تولیدات انجمن آثار روشنفکری چندان زیاد نیست چرا که طیفی وسیعی از کارگردان‌های سراسر کشور را شامل می‌شود. فضای فیلم کوتاه انتقادی است و به دنبال بیان این دغدغه هاست. پرسشگری ذات فیلم کوتاه است که مثل خبرنگار آزاد دنبال مطرح کردن معضلات جامعه است. اینکه چقدر پرداخت شده موضوع دیگری است.

مدیر انجمن سینمای جوانان ایران در باره جایگاه جشنواره فیلم کوتاه گفت: جشنواره فیلم کوتاه از اعتبار بالایی برخوردار است و امکان حذف آن وجود ندارد. برگزار نشدن جشنواره فیلم فجر در تولید فیلم بلند خللی وارد نمی‌کند، اما در حوزه فیلم کوتاه که فرصتی برای نمایش ندارد جشنواره فیلم کوتاه فرصتی است برای تنفس.

مهدی بوستانی کارگردان فیلم کوتاه درباره سطح کیفی و کمی گفت: نباید به ارقامی که به صورت مختلف ارائه می‌شود اکتفا کرد ولی باید گفت ۶۰۰ فیلم قابل قبول است که رقمی زیر ۱۰۰ فیلم با استاندارد قابل قبول است. طبعا با رشد تکنولوژی فیلم کوتاه هم گسترش پیدا می‌کند.

وی در ادامه بیان داشت: کبود منابع مالی دلیلی است که نمی‌توان از همه آنها حمایت کرد. باید تدابیری اندیشید که همه فیلم‌ سازان حمایت شود. مضاف بر این هر فیلمی که جایزه بگیرد دلیل خوب بودن یک فیلم نیست.

این کارگردان فیلم کوتاه در ادامه تصریح کرد: از فیلم کوتاه نباید دغدغه بازگشت سرمایه داشت چون سازنده فیلم کوتاه دنبال تجربه‌گرایی است و سعی دارد که آنها را به نمایش درآورد. ماهیت فیلم کوتاه همین است یعنی کارگردان سعی دارد که با یک ایده ابتدایی به سمت ساخت فیلم برود که این ابدا اشکالی ندارد. اما معتقدم اکثر آثار دچار روشنفکری شده‌اند. موضوعات درگیری‌های قشر مرفه جامعه است. هر چند به لحاظ تصویری رشد پیدا کرده‌اند اماربسیار ی از آنها از فیلم نامه رنج می‌برند.

این فعال حوزه فیلم کوتاه گفت: برگزاری جشنواره فیلم کوتاه لازم و ضروری است و نمی‌توان انتظار داشت که برگزار نشود. فرصت جشنواره برای کارگردان فیلم کوتاه فرصت مغتنمی است برای نمایش آثار کوتاه. باید در نظر داشت که تربیت تهیه کننده حرفه‌ای تا حد زیادی می‌تواند مشکلات فیلم کوتاه را حل کند.

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار