انتقال مواد شیمیایی به منطقه «عاری از سلاح» در حماه سوریه

عناصر تروریستی «جبهه النصره» و «الحزب الترکستانی» چهار کپسول حاوی گاز کلر را از «جسر الشغور» خارج کرده‌ و به ریف حماه انتقال دادند.
کد خبر: ۳۱۷۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳ - 09November 2018

انتقال مواد شیمیایی به منطقه «عاری از سلاح» در حماه سوریهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، منابع خبری از تحرکات مشکوک گروههای تروریستی حاضر در شمال سوریه و احتمال حمله شیمیایی توسط آنان خبر می‌دهند.

منابع آگاه به خبرگزاری اسپوتنیک گفتند که عناصر گروه‌های ترویستی «هیئة تحریر الشام» که جبهه‌النصره رکن اصلی تشکیل دهنده آن است، به همراه تروریست‌های «الحزب الترکستانی» چهار کپسول حاوی گاز «کلر» را از اطراف بیمارستان «جسر الشغور» واقع در استان ادلب (شمال غرب سوریه) خارج کرده‌اند.

این کپسول‌ها در یکی از انبارهای «النصره» در اطراف بیمارستان «جسرالشغور» قرار داشته که به شهرک‌های «الزیاره» و «المنصوره» واقع در منطقه «سهل الغرب» (شمال غرب استان حماه) انتقال یافته است.

این منطقه در ضمن منطقه موسوم به «عاری از سلاح» است که در جریان توافق رؤسای جمهور روسیه و ترکیه در 17 سپتامبر حاصل شد.

منابع نزدیک به فرماندهی گروه‌های مسلح فعال در استان ادلب اعلام کردند که عملیات انتقال کپسول‌ها سه‌شنبه هفته جاری توسط یک خودروی «ون» صورت گرفته است.

به گفته این افراد، کپسول‌های مذکور به عناصر وابسته به الحزب «الترکستانی» و «لواء صقور الغاب» تحویل داد شد.

اسپوتنیک در ادامه تأکید کرد که احتمالا تصمیم انتقال چهار کپسول بر اساس تنشی اتخاذ شده باشد که ریف‌های شمالی و شمال غربی حماه طی روزهای اخیر شاهد آن بودند.

بر اساس این گزارش، تروریست‌ها قصد دارند از بمباران مواضع‌شان توسط ارتش سوریه سوءاستفاده کنند و با انجام اقدامات تنش‌زا، ارتش سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کنند.

النصره و گروه تروریستی «جیش العزه» 29 نفر از عناصر خود را به همراه پنج نفر از اعضای گروه موسوم به «کلاه سفیدها» را در استان ادلب بازداشت و تأکید کردند که اتهام این افراد لو دادن اطلاعاتی درباره فعالیت‌ها و سلاح شیمیایی آنان بوده است.

کلاه سفیدها یک گروه تروریستی است که از سال 2013 در سوریه نقش زیادی در حمایت از تروریست‌ها دارد. این گروه که توسط انگلیس و آمریکا حمایت مالی می‌شود، مدعی کمک به افراد غیرنظامی در سوریه است.

این گروه که خود را به‌عنوان «گروه مردمیِ داوطلب برای امدادرسانی» یا «سازمان دفاع مدنی» سوریه به آسیب‌دیدگان در این کشور معرفى مى‌کند، مدعى است که علت اصلى تشکیل آن به نیاز فورى شهروندان سورى به کمک‌هاى انسانى در سایه تداوم درگیرى‌هاى نظامى در سوریه است.

بودجه این گروه فعال در سوریه به‌صورت سالانه حدود ۳۰ میلیون دلار برآورد شده است که توسط حامیان آن پرداخت مى‌شود. آمریکا رسما اوایل تیرماه گذشته اعلام کرد که «دونالد ترامپ» با پرداخت ۶.۶ میلیون دلار به کلاه سفیدها در سوریه موافقت کرده است.

تدارک حمله شیمیایی توسط تروریست‌ها و کلاه سفیدها برای متهم کردن ارتش سوریه، مسبوق به سابقه است؛ به‌گونه‌ای که منابع خبری اوایل شهریور‌ماه گذشته گفتند که 64 نفر از عناصر کلاه سفید از جمله یازده زن از «جسرالشغور» به ادلب انتقال یافته‌اند.

این عناصر که برای اجرای نمایش شیمیایی در سوریه آموزش دیده بودند، پس از اینکه منابع خبری از این نمایش مطلع شدند، محل اجرای آن را بنا بر دستورات خارجی تغییر دادند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار