تفسیری متفاوت از جنگ تحمیلی در مستند «جام در آفساید»

مستند «جام در آفساید» روایتی از اعزام تیم ملی فوتبال ایران به کویت برای حضور در جام ملت‌های آسیایی است که مصادف با حمله عراق به ایران است. این امر بازی‌های آسیایی را تحت الشعاع خود قرار داده و باعث می‌شود دولت کویت نیز با ابزار رشوه و تبلیغ تیم ملی ایران را در انزوا قرار دهد.
کد خبر: ۳۱۷۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵ - 09November 2018

تفسیری متفاوت از جنگ تحمیلی در مستند «جام در آفساید»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، در اولین روز از نمایش آثار راه یافته به سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در بخش مستند سینمای ملی، فیلم تحسین برانگیز «جام در آفساید» ساخته «فرهاد درودگر» اکران شد. اعزام تیم ملی فوتبال ایران به کویت برای حضور در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا موضوع این مستند قابل دفاع است.

در اواسط انجام بازی‌ها خبر حمله عراق به ایران صورت می‌گیرد و وضعیت تیم ملی ایران را در موضع نامناسبی قرار می‌دهد. کویت به منظور تضعیف روحیه تیم ملی ایران اخبار جنگ را بدون وقفه و با زبان فارسی پخش می‌کند. این اخبار کاملا مدیریت شده از سوی عراق تهیه و در کشورهای عربی پخش می‌شود تا از این طریق قدرت نظامی و سیاسی رژیم بعث به رخ کشیده شود.

اعضای تیم در موقعیت بغرنجی قرار می‌گیرد. از یک طرف امکان ارتباط تلفنی وجود ندارد و از طرف دیگر هیچ خبری در ارتباط با جنگ از سوی رسانه‌ای ایران دریافت نمی‌کنند. این در حالی است که باید بازی‌های را به سرانجام برسانند و انصراف ایران از ادامه حضور باعث می‌شود که دولت کویت استفاده تبلیغاتی کند. ادامه بازی به دلیل روحیه پایین ایرانیان که شهادت «حسین روشن» برادر «حسن روشن» از بازیکنان تیم، آن را تشدید می‌کند هر چند امکان پذیر نیست اما با بازیکنان سعی دارند به هر طریق ممکن از جام خارج نشوند.

شرایطی که به تیم ملی ایران در سال ۱۳۵۹ و حضور در جام ملت‌های آسیایی در کویت تحمیل شد مشابه شرایط کشور ایران در آغاز تحمیل جنگ هشت ساله است. در هر دو موقعیت ایرانیان با همه توان سعی در حفظ اقتدار خود دارند، هر چند که برای میسر شدن آن هزینه‌های بالایی را باید بپردازند.

داور سنگاپوری بازی کویت و ایران سعی دارد نتیجه را به نفع تیم اول به اتمام برساند. این داوری جانبدارانه تا حدی است که نیمه دوم بازی قبل از پایان یافتن وقت قانونی با سوت این داور به پایان می‌رسد.

این داوری ناعادلانه دقیقا همان سیاست مزورانه دبیرکل سازمان ملل در سال‌های جنگ عراق علیه ایران است. همچنان که آن داور سنگاپوری با پول‌های دولت‌مردان کویت خریداری شد، دبیرکل سازمان ملل نیز از سوی دشمانان ایران اسلامی تطمیع می‌شد.

نکته تاثر برانگیزی که فیلم «جام در آفساید» آن را طرح می‌کند بازگشت اعضای تیم ملی ایران به کشور است. آن‌ها وقتی به تهران می‌رسند که شهر به خاطر بمب‌باران در خاموشی به سر می‌برد.

بازیکنان در تاریکی نیمه شب باید به خانه‌های خود بروند و کسی از آمدن آنها خبر ندارد. این بازگشت بی‌شباهت به شرایط کنونی جانبازان، آزادگان و یاد شهدا ندارد. مستند «جام در افساید» یکی از تکان دهنده‌ترین مستندهای دفاع مقدسی است که باید بارها و بارها دیده شود. البته اگر آنهایی که باید این مستند را ببینند مشغول بازی در آفساید نباشند.

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار