مولف جوان 4 کتاب در حوزه دفاع مقدس:

شهادت پدربزرگم مرا به دفاع مقدس علاقه‌مند کرد

شیلان یکی از جوانان دهه هفتادی کردستان است که تا امروز چهار کتاب در حوزه دفاع مقدس را چاپ کرده است او دلیل گرایش به حوزه ادبیات پایداری را پیشنیه خانوادگی و شهادت پدربزرگش عنوان کرد.
کد خبر: ۳۱۷۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴ - 10November 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، شیلان اویهنگی یکی از جوانان دهه هفتادی استان کردستان است که هرچند سنش به دوران جنگ نمی‌رسد اما یکی از نویسندگان و پژوهشگران برتر حوزه انقلاب و دفاع مقدس است که تا امروز چندین کتاب در این حوزه نوشته است.

دوبار نویسنده برتر جشنواره داستان‌نویسی استان شده است، عنوان پژوهش‌یار برتر در جشنواره ملی تقدیر از پژوهشگران ایرانی و تندیس همایش ملی طراحی المان‌های باغ موزه‌های دفاع مقدس را دریافت کرده است و مقاله برتر کنفرانس ملی از ایثار تا شهادت را نیز کسب کرده است.

برای آشنایی بیشتر با شیلان اویهنگی این نویسنده جوان کردستانی در سنندج مصاحبه‌ای با وی داشته که در ادامه می‌خوانید.

 از چه زمانی نویسندگی را آغاز کردید و با چه اداراتی در این زمینه همکاری داشته‌اید؟

شیلان اویهنگی، متولد 1370 و در حال حاضر دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی هستم، از سال 93 و همزمان با تحصیل در مقطع ارشد ادبیات پایداری به تحقیق، پژوهش و نویسندگی در این حوزه و همکاری با سازمان‌ها و نهادهایی چون باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران، حوزه هنری انقلاب اسلامی، صدا و سیما، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه بیت‌المقدس کردستان پرداخته‌ام.

تا امروز چه کتاب‌هایی منتشر و روانه بازار کرده اید؟

تا امروز چهار کتاب در حوزه دفاع مقدس نوشتم که دو کتاب با عنوان «هشت شهر حماسه» و «فهمیده کردستان» چاپ و روانه بازار شده است ولی دو کتاب دیگر با عنوان «سیدعطا» و «فرکانس 945» تا چند ماه آینده رونمایی می‌شود و در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

نخستین کتابی که از من چاپ شد کتاب بررسی تک گویی در هفت رمان دفاع مقدس که برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشدم بود، این کتاب که در واقع پژوهشی در باب هفت رمان دفاع مقدس بود با حمایت باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران در چاپ دوم آن با افزودن یک رمان و تبدیل آن به هشت رمان متناسب با هشت سال دفاع مقدس با عنوان هشت شهر حماسه چاپ شد.

این کتاب که حاصل دو سال تحصیل در رشته ادبیات مقاومت و پایدار در مقطع ارشد بود، پژوهشی تخصصی است که می تواند به عنوان مرجعی برای پژوهشگران ادبیات داستانی دفاع مقدس مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

کتاب دیگرم «فهمیده کردستان» است که با همت مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه بیت المقدس چاپ و منتشر شده است.

فموضوع کتاب «فهمیده کردستان» چیست؟

کتاب فهمیده کردستان زندگینامه داستانی شهید نوجوان یدالله محمدی از شهدای دانش‌آموز کردستان است که توسط مرکز حفظ آثار سپاه بیت‌المقدس کردستان به چاپ رسید.

برای گردآوری مطالب این کتاب، بیش از ده‌ها ساعت با بازماندگان، فرماندهان و همرزمان این شهید مصاحبه داشتم که با استفاده از تکنیک‌های داستان‌نویسی ماحصل را به صورت کتاب فهمیده‌ کردستان نگاشتم که در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد.

دلیل انتخاب عنوان «فهمیده کردستان» برای کتاب چه بود؟

یدالله محمدی از هم‌نسل‌های شهید حسین فهمیده بود که شباهت‌های زیادی به ایشان داشت، دلاورمردی که همچون شهید فهمیده‌ جانانه از تمام تعلقات دنیایی، خود را رهانید و با اخلاص و دلی لبریز از عشق به خدا در راه دفاع از خاک میهن در برابر دشمن تا دندان مسلح و متجاوز ایستادگی کرد و رشادت‌های خود را در دل تاریخ به ثبت رساند از این رو به این شهید والامقام لقب فهمیده کردستان داده شد.

 آیا سبک خاصی برای نگارش این کتاب داشتید؟

برای حفظ و پاسداشت و گرامیداشت یاد و خاطره شهید در اذهان در مواردی که خانواده شهید در قید حیات نیستند یا اطلاعات کمی درباره شهید در دست است و یا اینکه شهید در سن پایین به شهادت رسیده، نویسنده به جای نگارش سرگذشت‌پژوهی اقدام به نوشتن زندگینامه داستانی می‌کند.

در زندگینامه داستانی، نویسنده با توجه به اطلاعات مختصری که از خانواده و همرزمان و دوست و اطرافیان شهید به دست می آورد و با بهره‌گیری از قوه تخیل خود و ترکیب عناصر داستانی, زندگینامه‌ای داستانی برای شهید مدنظر را به قلم می‌کشد که در این کتاب سعی شده است این مورد رعایت شود.

مطالعۀ تاریخ ملل گواه روشنی بر این موضوع است که همواره برای کسانی که در راه حفظ کیان و ارزش­‌های ملّی و میهنی، خالصانه قدم برمی­‌دارند و در این مسیر پر تلاطم از بذل جان خویش مضایقه و ابایی ندارند، نام و یادشان ماندگار و به عنوان سرمشق دیگر نسل‌­ها در اذهان و افکار جاودانه خواهد شد. بر همین اساس و در راستای حفظ و پاسداشت تمام برادران و خواهران گرانقدری که آرامش و آسایش امروزمان مرهون مجاهدت­ها و اهتمام مجدانه ایشان است با قلم خویش به بیان و تحریر موجز و مختصری از سرگذشت و زنگی کوتاه شهید والامقام یدالله محمدی پرداخته شده است.

موضوع و محتوای کتاب‌هایی که قرار است در آینده‌ رونمایی کنید چیست؟

کتاب «سیدعطا» یکی از کتاب‌هایی است که چاپ شده و در آینده‌ای نزدیک رونمایی می‌شود، این کتاب زندگی‌نامه داستانی یکی از 10 شهید مظلوم حادثه سیرانبند بانه است که با نثری ساده و روان از زبان مادر شهید به شرح زندگانی سیدعطا می‌پردازد.

این داستان مشحون از سوز و گدازهای مادری است که سال‌ها چشم به راه فرزند مفقودالاثرش بوده و درد‌دل‌ها و تاملات روحی و جسمی این مادر رنج‌دیده دل هر خواننده‌ای را به درد می‌آورد.

کتاب دیگر من «فرکانس 945» است که با حمایت حوزه هنری استان کردستان چاپ شده و آن هم در آینده‌ای نزدیک رونمایی می‌شود.

این کتاب خاطرات یکی از شخصیت‌های فرهنگی و انقلابی استان کردستان است که حدود 50 ساعت با ایشان مصاحبه داشته‌ام و سپس خاطرات را در قالب کتاب فرکانس 945 برای مخاطبان به رشته تحریر درآورده‌ام، در واقع مراحل مصاحبه، پیاده‌سازی، تدوین و نگارش این کتاب حدود دوسال به طول انجامید.

چرا خاطره‌نگاری؟

در چند سال اخیر آمارها نشانگر این مطلب است که کتاب‌های خاطره‌نگاری به دلیل انطباق صد درصدی با واقعیت و عدم دخالت تخیل نویسنده در آن با استقبال بسیار زیادی مواجه شده است.

 در حوزه دفاع مقدس چه فعالیت‌های دیگری انجام داده‌اید؟

تا امروز 20 مقاله علمی پژوهشی نوشتم که در این میان، تعدادی از آنها مرتبط با حوزه ادبیات پایداری است که می‌توان به مقاله جلوه‌های ادبیات پایداری در شعر شاعران اشاره کرد، بررسی حدیث نفس در رمان شیار 143، نقش و تاثیر اشعار پایداری در طراحی المان‌های باغ موزه‌های دفاع مقدس، بررسی زاویه دید در رمان پل معلق، بررسی لایه‌های مقاومت کودکان در رمان کودکی‌های زمین است.

آیا کتاب‌های دیگری هم در دست چاپ دارید؟

هم اکنون چندین پروژه پژوهشی در دست اجرا دارم، از جمله پروژه چهل سردار شهید استان کردستان برای صدا و سیما، تاریخ شفاهی شاعران انقلاب برای حوزه هنری، تدوین کتاب برای بنیاد حفظ آثار و ...

مشغول کار هستم و سعی می‌کنم به اندازه توانایی که دارم درباره موضوعات دفاع مقدس کتاب‌هایی را آماده کنم اما با وجود همه تلاش‌هایی که در این خصوص صورت گرفته باز هم موضوعات و مطالب زمین مانده‌ای وجود دارد و از این جهت باید کار کرد.

با توجه به اینکه در دوران دفاع مقدس حضور نداشتید دلیل شما برای انتخاب حوزه تخصصی دفاع مقدس برای نویسندگی چه بود؟

دلیل انتخاب حوزه تخصصی انقلاب و دفاع مقدس برای نویسندگی در وهله اول به عقبه و پیشینه خانوادگی ام مرتبط است که پدربزرگم در این وادی به فیض عظمای شهادت نایل آمدند و همین امر زمینه و بستری را فراهم آورد تا فضای روحی و روانی بنده برای درک احساس وجودی تمام خانواده‌هایی که عزیزترین کسانشان را در جنگی ناجوانمردانه از دست داده بودند آماده شود همچنین برای ادامه تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی به عنوان یکی از اولین دانش‌آموختگان حوزه ادبیات پایداری راغب شوم و می‌خواهم با تحقیقات و پژوهش‌های مستمر یکی از عوامل موثر در این راستا باشم.

دفاع مقدس مانند نامش برای من مقدس است، جنگ را ندیده‌ام و چیزی از آن به یاد ندارم اما آنقدر در مورد این موضوع تحقیق کرده و آموخته‌ام که برایم بزرگترین مفهوم زندگی است، می‌خواهم به عنوان یک انسان تا جایی که می‌توانم در شناساندن جنگ و دفاع مقدس به هموطنان خود خدمت کنم.

وضعیت نوشتن کتاب‌های دوران دفاع مقدس در کردستان چگونه است؟

دفاع مقدس در کردستان متفاوت‌تر از جای جای ایران اسلامی است و همین امر سبب می‌شود تا چندین و چندین سال آینده هم بتوان راجع به دفاع مقدس در کردستان کار کرد چرا که هنوز موضوعات بکری در این رابطه باقی مانده است.

همین متفاوت بودن دفاع مقدس در کردستان و فداکاری‌های بزرگی که در این سرزمین روی داده می‌تواند دست‌مایه نویسندگان حرفه‌ای و خوش قلم استان گردد که با توجه به این ظرفیت ما تا رسیدن به حد معمول نیز راهی طولانی در پیش داریم.

در این راستا ارگان‌ها و نهادهایی در کردستان از جمله حوزه هنری انقلاب اسلامی همیشه حامی نویسندگان و فعالان حوزه ادبیات پایداری بوده و هستند اما به دلایلی  این حوزه از ادبیات در این منطقه مغفول مانده است.

البته طی چند سال اخیر از طریق نهادهای مربوطه گام‌های محکم و راسخی در این راستا برداشته شده که این اقدام باید ماندگار باشد و تداوم این راه نیازمند حمایت مدیران و مسئولان از نویسندگان و محققان بومی حوزه انقلاب و دفاع مقدس و پرهیز از واگذاری پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی به نیروهای غیربومی است و همچنین باید بودجه‌های مناسب و درخور برای این حوزه تخصیص داده شود.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار