کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با دفاع پرس تشریح کرد

پروژه آمریکایی برای شکست مقاومت با شکست 100درصدی مواجه شد

کارشناس مسائل غرب آسیا با تشریح وقایع رویارویی نیروهای حزب الله لبنان با تروریست های داعش در مرز سوریه و لبنان گفت: پروژه آمریکایی برای شکست مقاومت در منطقه با شکست 100درصدی مواجه شد.
کد خبر: ۳۱۷۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶ - 22October 2014

پروژه آمریکایی برای شکست مقاومت با شکست 100درصدی مواجه شد

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در سخنان اخیر خود گفت: تحولات امنیتی تا سطح زیادی کنترل شده هستند ولی چنانچه هر گونه اتفاق امنیتی رخ دهد، چنین امری به معنی این نیست که ما شکست خوردیم زیرا بزرگترین کشورهای جهان نیز نمیتوانند ادعای کنترل صددرصدی امنیت را بکنند.

 دبیر کل حزب الله لبنان همچنین به بازدید اخیرش از منطقه البقاع واقع در نزدیکی مرزهای شرقی پرداخت و هدفش از این بازدید را «کسب اطمینان بیشتر» عنوان کرد و افزود: «آنچه اخیرا در ارتفاعات عرسال، بریتال و عسال الورد رخ داد، اشکالی تفصیلی و اشتباهی بود که به آن رسیدگی شد» و واقعیت امر بر خلاف جنگ روانی رسانههاست.
 
در همین راستا برای تشریح اتفاقاتی که در مرز لبنان و سوریه و همزمان در تحرکات داعش به سمت استان الانبار عراق صورت گرفت گفت و گویی با هادی محمدی کارشناس مسائل غرب آسیا انجام گرفت.

 

هادی محمدی کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تحولات اخیردرمرز سوریه و لبنان به خبرنگار بین الملل دفاع پرس گفت: مناطقی چون عرسال، عسال الورد در طول یک رشته کوه شمالی جنوبی در مرزهای شرقی لبنان  قرار دارند و در مرزهای شرقی لبنان واقع شدند و در ارتفاعات بالای 2 هزار متر هستند به طوری که جزو مناطق صعب العبوردر مرز سوریه و لبنان  محسوب می شوند.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل وجود سرمای زود رس این مناطق خالی از سکنه هستندو به ندرت مناطقی روستاهایی در این مناطق دیده می شوند.

کارشناس غرب آسیا اظهار کرد: همچنین عملیات هایی که ارتش سوریه و مقاومت حزب الله لبنان در منطقه قلمون به اجرا گذاشتند مناطق اشغالی شمال و شمال غرب دمشق از لوث تروریست ها  پاکسازی شد و تعداد قابل توجه این  تروریست ها به این مناطق پناه بردند و در شیارهای کوهستان ها مخفی شدند.

محمدی گفت: پروژه جدیدی از طرف امریکا مورد توجه بود اینکه  چندین هزار تروریست النصره داعش، احرار الشام یکباره وارد فعالیت جدیدی شدند و این فعالیت ها را برای ناامنی آغاز کردند و به سمت شهرهای بریتال و بعلبک حرکت کردند امریکایی ها برای اینکه بتوانند در سوریه پروژه خود را به پیش برند وبه بهانه داعش عملیات های خود را انجام بدهند نیازمند عملیات زمینی علیه بشار بودند ، لازمه این پروژه این بود که حزب الله باید از سوریه خارج شود و ایران هم با یک اولویت جدید روبرو شود.

 

وی ادامه داد:  از این رو همزمان با این عملیات ها در مرز لبنان عملیات ها پرفشار داعش در الانبار عراق به سمت بغداد آغازشد تا  حزب الله احساس کند در استان البقاع که پایگاه اصلی نیروی انسانی آن است  در خطر قرار گرفته و نیروهای خود را از سوریه خارج کند و این تروریست های هزار نفری با این فرضیه که حزب الله شکست می دهند و شهرهای شیعه را به اشغال در می آورند و نیروهای حزب الله را  مجبور به بازگشت می کنند ، در عراق هم با فعال کردن تروریست ها  فضای روانی علیه بغداد ایجاد کردند.

وی تصریح کرد: یک ضلع سوم این مثلث پروژه بزرگ را در کوبانی باید جستجو کرد که تصویر کاملتری از این اتفاقات را ارائه می دهد.

هادی محمدی اظهار داشت: در مناطق مرزی سوریه و لبنان داعشی ها ازیک خلا امنیتی در مناطق کوهستانی بهره بردند وظاهرا با استفاده از یک یورش غافلگیرانه مناطق دیده بانی حزب الله را هدف قرار دادند.

کارشناس غرب آسیا اظهار کرد: تروریست های متواری شده در یک یورش غافلگیرانه به یکی از مناطق دیده بانی حزب الله در شرق بریتال حمله بردند و این مرکز را اشغال کردند اما نیروهای حزب الله این پایگاه را از قبل بمب گذاری کرده و در لحظه ورود تروریست ها و زمانی که داعشی ها احساس فتح و ظفر داشتند منفجر کردند به طوری که این تروریست ها به مناطق و ارتفاعات 2 هزار متری فرار کردند.

محمدی گفت: همزمان با این رویداد یک اقدام رسانه ای پر فشار انجام شد و عنوان کردند گروه های تروریستی توانستند از سد اولیه حزب الله عبور کنند و مناطق البقاع را تسخیر کنند و این اقدام را به کمک عملیات های روانی هدایت کردند.

 

وی ادامه داد: نیروهای بسیج شده حزب الله که در منطقه حضور داشتند در دفاع اولیه با تروریست های داعش النصره و تکفیری ها روبرو شدند و نیروهای ویژه حزب الله طی 24 ساعت ضربات سنگینی را به تروریست ها وارد کردند و نیروهای تروریست به ارتفاعات بالاتر از 2 هزار متری متواری شدند از این رو سید حسن نصرالله عنوان کرد داعشی ها امکان اینکه ریسک بازگشت به سمت مناطق لبنان را داشته باشند به حداقل رسیده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: نیروهای تروریست زیر فشار ارتش سوریه در منطقه قلمون مستقر شدند و از سوی دیگر در استان الانبار با اقدامات ویژه ای از طرف ارتش عراق و تشکل های نظامی مردمی مانند بدر، کتائب حزب الله، عصائب الحق روبروشدند و مجموعه نیروهای بسیج مردمی در مناطق صلاح الدین الانبار دیالی و بخش های جنوب بغداد را به شدت در برابر داعشی ها هدف قرار دادند و تروریست ها را متواری کردند.

محمدی خاطرنشان کرد: عملا پروژه ای که قرار بود با وحشت آفرینی داعش به خالی کردن صحنه داخلی سوریه از حضور ایران و حزب الله منجر شود و داعشی ها را به موفقیت های جدید برساند این اتفاق نه در عراق و نه در مرزهای سوریه و لبنان به پیروزی و موفقیت نرسید و داعش در کوبانی شکست خورد و نیروهای مدافع کرد شهرشان را از هجوم داعشی ها حفظ کردند.و تقریبا این پروژه با شکست 100 درصدی روبرو شد.

محمدی با اشاره به اهداف تشکیل ائتلاف ضد داعش اظهار کرد: ترکیب نیروهای انسانی داعش از عناصر و تفکرات متفاوتی شکل گرفته به طوری که این ترکیب هم بخش های وهابی را در برمی گیرد که تمایل زیادی به هدف قرار دادن جبهه مقاومت و شیعیان دارند .

کارشناس غرب آسیا گفت: ازسوی دیگر جریان سلفی اخوانی در داعش حضور دارند که وهابی نیستند و با توجه به گرایشات مذهبی که دارند در مجموعه داعش قرار گرفتند این گروه به خاطر گرایشات ضد وهابی که دارند امریکایی ها نمی خواهند در کشاکش فضای درونی داعش یکباره رویکرد عملیاتی به سمت کشورهای هم پیمانشان داشته باشند از این رو یکی از وظایف امریکایی ها برای حضور خود در منطقه فعال شدن نیروی هوایی انهاست تا مسیرهای ممنوعه داعش را به انها گوش زد کنند و همانطور که اعلام کردند هدف از عملیات نیروی هوایی نابودی داعش نیست بلکه گوشمالی دادن  و تضعیف داعش است.


محمدی در پایان گفت: بنابراین صحبتی که سید حسن نصرالله درباره ماهیت رفتاری ائتلاف ضد داعش ارائه داد تصویر دقیقی از این رفتار را مطرح کرد.چراکه این ائتلاف به رهبری امریکا به بهانه دفع داعش  قصد گسترش نفوذ خود در منطقه است.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی


 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار