کوروش زارعی در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

تقویت ارتباطات بین فرهنگی با اجرای نمایش در سوریه

کارگردان نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» تقویت ارتباطات بین فرهنگی را نتیجه اجرای نمایش در سوریه دانست.
کد خبر: ۳۱۷۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶ - 11November 2018

کوروش زارعی کارگردان نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با اشاره به اجرای این نمایش در کشور سوریه اظهار داشت: کارگردانی «خورشید از حلب طلوع می‌کند» تجربه بسیار خوبی برای من بود. این نمایش دستاورد بسیار خوبی برای من و تئاتر ایران به همراه داشت. از این جهت که در کشوری که درگیر جنگ است، مشترکاً نمایشی را تولید می‌کردیم که نه‌تنها هنر بلکه خیلی از مسائل آن دست‌خوش مسائل پیرامونی قرار گرفته است.

وی افزود: طبیعتاً تئاتر سوریه نیز دست‌خوش همین مسائل قرار گرفته است اما اتفاق جالبی که در این نمایش رخ داد این بود که بعد از حدود 80 سال در تئاتر سوریه یک نمایش تاریخی، دینی و مذهبی روی صحنه رفت. در سوریه می‌توان هر تئاتری با هر ژانری را کار کرد اما وقتی نمایش مذهبی اجرا شود با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

کارگردان نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» تصریح کرد: ایده و نگاه نویی که ما در این نمایش داشتیم این بود که ما این نمایش را برای مردم سوریه و برای کشور سوریه تولید کرده بودیم. به دلیل اینکه ما دواعش سال 61 هجری که آن فاجعه را در کربلا به وجود آورده بودند را با داعش سال 2018 که امروز در عراق، سوریه و کشورهای اسلامی مشغول ایجاد فاجعه هستد، تطبیق داده و در کنار هم قرار داده بودیم و یک مقایسه‌ می‌کردیم که تاریخ دوباره در حال تکرار است و هیچ وقت اتفاقات گذشته تمام نمی‌شود بلکه الان نیز وجود دارد و شاید 100 سال آینده نیز تکرار شود.

مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری گفت: فاجعه‌هایی که در عراق و سوریه و خیلی از کشورهای دیگر دواعش رقم می‌زنند شاید به شکل دیگری در 100 سال آینده نیز به وجود آید. ما با این نمایش خواستیم در کنار مردم سوریه باشیم. همانطوری که ما در جنگ و جبهه مقاومت در کنار این مردم قرار گرفتیم و کمک کردیم حالا که جنگ رو به پایان است احساس کردیم با کار بین فرهنگی ما خودمان را به عنوان سربازان یا افسران جنگ نرم در کنار مردم سوریه قرار دهیم تا تولیدات مشترک هنری و نمایشی انجام دهیم و به لحاظ روحی و روانی آلامی بر دردهای مردم این کشور باشیم.

ارتباطات بین فرهنگی نتیجه اجرای نمایش در سوریه/ «خورشید از حلب طلوع می‌کند» در عراق و لبنان اجرا می‌شود

زارعی عنوان کرد: تئاتر خورشید از حلب طلوع می‌کند یک کار تطبیقی بود که خیلی خوب جواب داد. مردم دمشق، حلب و مجموعه کشور سوریه با این نگاه تطبیقی ما و ایده کارگردانی خیلی خوب ارتباط برقرار کردند و بازخوردهای بسیار خوبی داشت به شکلی که علمای اعظم اهل تسنن، کشیش‌های اعظم کلیساهای حلب و دمشق اجراهای ما را دیدند و تحت تاثیر قرار گرفتند و مطرح کردند که ما چنین نمایشی را در کشور سوریه نداشته‌ایم و این اتفاق یک رویداد تازه و جدید است و شما ما را با واقعیت تاریخ آشنا کردید که این نقطه عطف کار ما بود.

کارگردان نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» خاطرنشان کرد: ارمنی‌ها، علوی‌ها و همه اقشار و توده‌های مردم و همه اقشار مذهبی و دینی و سیاسی، فرهیختگان و هنرمندان سوریه کار ما را دیدند و به لحاظ نورپردازی، کارگردانی، متن و طراحی صحنه و لباس، این نمایش خیلی برایشان جالب بود که بعد از مدت‌ها یک کار قدرتمند تاریخی تاثیرگذار را دیدند.

خورشید از حلب طلوع می‌کند هر شب 2 هزار مخاطب داشت

وی اظهار داشت: برای مخاطبین نمایش خورشید از حلب طلوع می‌کند در سوریه باور پذیر نبود که ما شبی 2 هزار تماشاگر به دیدن این نمایش بیاید و مطرح می‌کردند که در طول تاریخ سوریه بیش از 400 نفر برای تئاتر وجود نداشته است.

ارتباطات بین فرهنگی نتیجه اجرای نمایش در سوریه/ «خورشید از حلب طلوع می‌کند» در عراق و لبنان اجرا می‌شود

مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری تاکید کرد: اجرای نمایش خورشید از حلب طلوع می‌کند یک جریانی را در کشور سوریه، تئاتر سوریه و هنر آن‌ها به وجود آورد تا جایی که آن‌ها درخواست کمک کردند و گفتند از شما می‌خواهیم برای ما ورک‌شاپ آموزشی برگزار کنید و تولیدات مشترک داشته باشیم و نمایش‌هایی از کشور شما در سوریه اجرا شود و متقابلاً نمایش‌های کشور سوریه در ایران اجرا شود. و این تبادل فرهنگی و ارتباطات بین فرهنگی تداوم داشته باشد.

زارعی ادامه داد: هنرمندان و متولیان فرهنگی هنری سوریه درخواست داشتند حالا که ما یک جریان فرهنگی را در کشور آن‌ها رقم زده‌ایم این رابطه هنری و کاری بین ما برقرار باشد. نشست‌ها و صحبت‌های خوبی در همین راستا با مسوولین هنری آن‌ها انجام شد و تعهداتی صورت گرفت که امیدواریم بتوانیم این ارتباطات فرهنگی و هنری بین کشور سوریه و ایران و هنرمندان 2 کشور را برقرار سازیم.

اجرای خورشید از حلب طلوع می‌کند در عراق و لبنان و سایر کشورهای اسلامی

کارگردان نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» گفت: قرار است سازمان اوج اجراهایی برای لبنان، عراق و کشورهای اسلامی دیگر تدارک ببیند.

وی به ظرفیت اربعین نیز اشاره کرد و اظهار داشت: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز سه سال است که همایش تئاتر پیاده‌روی مردمی اربعین را در کشور عراق برگزار کرد. در سال اول وقتی متوجه شدیم برگزاری این همایش در نجف و کربلا و مسیر پیاده‌روی جواب داده، سعی کردیم با تلاش و دقت‌نظر بیشتری دومین و سومین دوره این همایش را نیز برگزار کنیم.

مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری ادامه داد: استقبال مردم نجف، کربلا و سایر کشورهایی که در مسیر پیاده‌‎‌روی اربعین حضور داشتند موجب شد که برخلاف آنکه در سال اول فقط نمایش‌های فارسی را داشتیم در سال بعد نمایش‌های عربی را نیز اضافه کنیم و امسال نمایش‌های عربی، ترکی و انگلیسی را در کارهایمان گنجاندیم. این قدر که با نمایش‌های عربی و ترکی ما ارتباط برقرار شد با سایر ژانرها ارتباط برقرار نشد.

ارتباطات بین فرهنگی نتیجه اجرای نمایش در سوریه/ «خورشید از حلب طلوع می‌کند» در عراق و لبنان اجرا می‌شود

اجرای چهارزبانه گروه‌های نمایشی در اربعین/ جریان تئاتر اربعین به یک جریان بزرگ هنری تبدیل شده است

زارعی عنوان کرد: امسال ما 21 گروه نمایشی را با آثار عربی، انگلیسی و ترکی و با کیفیت بهتر به پیاده روی اربعین اعزام کردیم. استقبال امسال نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر بود. تاثیرگذاری نمایش‌ها نیز خیلی بهتر بود. این اتفاق یک جریان‌سازی مثبت را در پی داشت که موجب شد در موکب کویتی‌ها، عراقی‌ها و سایرکشورها اجرا انجام دهیم و موکب‌ها درخواست کردند ما این اجراها را در سال‌های بعد نیز ادامه دهیم و درخواست‌ها خیلی بیشتر شده است.

کارگردان نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» گفت: جریان تئاتر اربعین به یک جریان بزرگ هنری تبدیل شده که در سال‌های آینده بیشتر درباره آن خواهیم شنید. مردم کشورهای مسلمان منطقه تشنه هنرنمایی هنرمندان ما هستند. ما هم مشغول فعالیت هستیم و ساکت ننشسته‌ایم و دوست داریم برای مردمی که علاقمند هستند کار و خدمت ارائه کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها